u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenKweken met Discusvissen en alles wat daarmee te maken heeft. › wanneer moeten jonge discussen bijgevoerd worden

wanneer moeten jonge discussen bijgevoerd worden

wie kan mij vertellen wanneer jonge discus vissen bij gevoerd moeten worden, het is nu tot 2 keer toe verkeerd gegaan. als ik voer met 4 dagen dan verdwijnen ze.de waterwaarden zijn goed en andere vissen kunnen er niet bij komen, de artemia worden gekweekt volgens de gebruiksaanwijzing van eitjes zonder schaal ook heb ik jonge maanvissen heeft iemand daar ervaring mee?

Hallo Hannie,

Misschien dat je er via mijn antwoord achter kan komen wat er evt. fout gaat.

Als de eitjes eenmaal zijn uitgekomen, dan heb je 3 a 4 dagen larfjes deze zwemmen nog niet en voeren zichzelf met voer wat ze zelf bij zich dragen. Na die paar dagen gaan ze zwemmen en eten ze van de slijmhuid (huidsecreet) van de ouder vissen, het is dus heel belangrijk dat dus de ouder vissen bij de kleintjes blijven en dat de ouders genoeg huidsecreet hebben aangemaakt (bij rooden kleuren wil dit nog wel is een probleem zijn ). Na 3 dagen kun je proberen bij te gaan voeren met artemia's (het kan zijn dat ze deze pas na de 4e of 5e dag willen gaan eten). Ik noem het bijvoeren omdat ze nog weken van de huidsecreet blijven snoepen. Het is overigens wel belangrijk dat als ze beginnen met het eten van de artemia's dat ze deze zeker om de twee uur gevoerd krijgen. Als de vissen eenmaal rond beginnen te worden kun je gaan proberen of ze ook ander voedsel willen gaan eten.

Ik hoop dat je hier wat aan heb.

Groeten Patrick

De wereld van de DISCUSVIS

wel dan blijf ik proberen op dit moment zit er nog maar 1 jong bedankt voor alle antwoorden

Dan denk ik dat het kopel met een leeftijd van een jaar nog te onervaren is om een nestje groot te brengen. Meestal lukt dat pas echt na 1 1/2 jaar.

Patrick

het koppel is ongeveer 1jaar oud en het was het 4e nestje, het gekke is dat ze heel zorgzaam zijn en ook goed samenwerken. op dit moment zijn er nog 6 jongen en die leven al een dag langer dan het vorige nest,ik wacht nog maar even af

ha, als de visjes doodgaan zodra je gaat bijvoeren kan het dan niet aan de artemia liggen? maar, als ze vier dagen zwemmen, ben je ca een week na het leggen, meestal is het vrouwtje dan toe aan een volgend legsel... dat betekent dat zij dan nog wel eens het vorige legsel op wil eten om plaats te maken voor het nieuwe. het vrouwtje verwijderen is dus de beste optie... groet, martin

In principe doe jij volgensmij niks fout.

Ik had nog een paar vragen.

- Hoe oud is het koppel? (leeftijd vis) - Hoe vaak heeft dit koppel al nestjes gehad?

Ik krijg namelijk het idee dat de ouders misschien wel de boosdoeners zijn ...dat een of bijde gewoon de jongen opeten. Dit kan dus komen doordat de vissen nog te jong zijn (geen ervaring hebben). Wat ook regelmatig gebeurd is dat met het grootbrengen de ouders oneenigheid krijgen en daardoor ook spontaan het nest opeten.

Het is dus een idee om een volgende keer als er jongen zijn een van de ouders te verweideren ...mocht het dan weer gebeuren, dan weet je dat je de verkeerde heb verweiderd en dan moet het die keer daarop goed gaan.

Patrick

sorry artemia

ik ben op de vierde dag dat de jongen zwommen gaan bijvoeren en dan gaat het mis, ik heb om de drie uur gevoerd, nu hebben de resterende 8 gedurende een dag geen extra voer gehad en ze leven nog. ik had het idee dat ze nog te klein zijn om arteria te eten en heb het erop gewaagd omdat zij toch nog hoofdzakelijk van de ouders eten. het is trouwens een blauw koppeltje.

Antwoord toevoegen

U dient eerst in te loggen voordat u berichten kan plaatsen.

Statistieken

Er is momenteel 1 gebruiker en 58 gasten online.

Op ons forum hebben wij 6447 topics en 84171 berichten.

Online gebruiker:
Govert Goedemans