Uitbreiden naar 7 discus?
-
- Luc de Vlieger
- Lid
- Sinds: 28-12-2011
Ik loop met de gedachte mijn groep in mijn beplant aquarium uit te breiden naar 7 red turqoise. Maar ik heb natuurlijk ook andere vissen rondzwemmen, 13 biotodoma cupido's, wat corydoras,en wat dwerg cichliden. Mijn bruto inhoud is 720 liter.
Doen of niet doen? das de vraag, zeker omdat continu 2 koppels met eitjes zitten.

Ik zal dan wel de scholenvis moeten skippen denk ik...
Doen of niet doen? das de vraag, zeker omdat continu 2 koppels met eitjes zitten.

Ik zal dan wel de scholenvis moeten skippen denk ik...
-
- Dennis Waage
- Lid
- Sinds: 05-07-2010
Let goed op wat je doet. Uitbreiding kan ook meteen oorlog in je bak betekenen.
Het kan ook goed gaan maar dan meestal wel met een pispaaltje en of je daar op zit te wachten weet ik niet.
Het kan ook goed gaan maar dan meestal wel met een pispaaltje en of je daar op zit te wachten weet ik niet.
Als je eerlijk bent mag je alles zeggen! (maar je hoeft niet alles te zeggen)
-
- Jos Brand
- Lid
- Sinds: 11-04-2005
De verleiding om dit te doen blijft altijd aanwezig.
Maar als ik naar de foto's van de bak kijk,denk ik dat je het niet moet doen.
De balans in jouw bak ziet er goed uit.
Je zou kunnen overwegen, om met de koppels te gaan kweken in een aparte kweekstelling.
Hou er wel rekening mee, dat je dan veel tijd in de verzorging moet steken.
Tijd welke achteraf niet echt beloond wordt, want RT wordt niet echt makkelijk verkocht en wil men er weinig voor betalen.
(maar dat is weer een ander verhaal)
Maar als ik naar de foto's van de bak kijk,denk ik dat je het niet moet doen.
De balans in jouw bak ziet er goed uit.
Je zou kunnen overwegen, om met de koppels te gaan kweken in een aparte kweekstelling.
Hou er wel rekening mee, dat je dan veel tijd in de verzorging moet steken.
Tijd welke achteraf niet echt beloond wordt, want RT wordt niet echt makkelijk verkocht en wil men er weinig voor betalen.
(maar dat is weer een ander verhaal)
Eens besmet met het discus virus en het gaat nooit meer over
-
- Luc de Vlieger
- Lid
- Sinds: 28-12-2011
Bedankt voor de adviezen, denk dat ik dit dus niet moet doen, heb nu alles weer in harmonie nr5 wat er na 2 weken bij kwam heeft het ook een tijdje zwaar gehad, maar nu is alles zeg maar in rangorde geschikt dus ik zit inderdaad niet op een oorlog te wachten. Ik had allang een kweekbak gehad als vrouwlief dat ok vondt, maar als ik lees dat er naar rt niet veel vraag is kan ik me die moeite en geld beter sparen. Wil in de toekomst toch ooit naar een 4 meter bak toe, wellicht dat ik dan kies voor een nieuw bestand van 10 manacapuru's tefe's of heckel's. Tenzij iemand interesse in mijn kweekgroep heeft want dan kunnen ze eerder weg, want ben stilletjes wel heel verliefd op manacapuru's....maar ga er niet mee leuren...
-
- Frans de Bruijn
- Lid
- Sinds: 16-10-2005
Dan hoop ik tzt voor een leuk prijsje aan roodturquoise te kunnen komen
. Ik vind ze wel prachtig. En ooit komen ze weer in mn bak.Waarom zijn ze moeilijk te verkopen?? Omdat ze gezien worden als een beginnersdiscus
-
- Chris Kroesen
- Lid
- Sinds: 27-09-2007
schitterende foto's weer luc.
185x45x50 400 liter malawi rovers
-
- Jos Brand
- Lid
- Sinds: 11-04-2005
RT nakweek heb ik diverse keren ervaren,is bij veel aquarianen tegenwoordig matig gewild.
Kijk maar eens rond, dan constateer je dat de meerderheid de aziaten in de bak heeft.
Kijk naar de laatste nederlandse kampioenschap,het Tony Tan gehalte was overweldigend vertegenwoordigd.
Hiervoor is men bereid om de knip te trekken.
Zelf ben ik ook een fan van RT omdat deze dicht in de buurt van de natuurlijke wildvang zit.
Mijn verkoop ervaring in het verleden met RT was,dat men in de veronderstelling is dat jij ze gratis hebt verkregen en dat je als hobbykweker een lage prijs moet rekenen.
Blijkbaar niet op de hoogte dat jij als kweker,buiten veel tijd ook de nodige kosten moet maken om het jongbroed groot te trekken.
Ik was dit soort gezeur zat en ben ermee gestopt.
Natuurlijk gaf ik ook wel eens wat weg aan een echte liefhebber waarvan ik wist dat hij het financieel niet echt kon lijden en niet in 1 keer de benodigde visjes kon kopen, daardoor misschien na vele weken sparen weer ergens anders visjes bij moest gaan halen met eventuele risico's van kruisbesmetting.
Ook ik heb in mijn begin periode visjes kado gehad van Erwin van discus haaglanden, om mij verder op pad te helpen.
Maar om structureel voor te weinig geld, mijn nakweek te verkopen had ik geen zin meer in.
Vandaar mijn reactie.
Kijk maar eens rond, dan constateer je dat de meerderheid de aziaten in de bak heeft.
Kijk naar de laatste nederlandse kampioenschap,het Tony Tan gehalte was overweldigend vertegenwoordigd.
Hiervoor is men bereid om de knip te trekken.
Zelf ben ik ook een fan van RT omdat deze dicht in de buurt van de natuurlijke wildvang zit.
Mijn verkoop ervaring in het verleden met RT was,dat men in de veronderstelling is dat jij ze gratis hebt verkregen en dat je als hobbykweker een lage prijs moet rekenen.
Blijkbaar niet op de hoogte dat jij als kweker,buiten veel tijd ook de nodige kosten moet maken om het jongbroed groot te trekken.
Ik was dit soort gezeur zat en ben ermee gestopt.
Natuurlijk gaf ik ook wel eens wat weg aan een echte liefhebber waarvan ik wist dat hij het financieel niet echt kon lijden en niet in 1 keer de benodigde visjes kon kopen, daardoor misschien na vele weken sparen weer ergens anders visjes bij moest gaan halen met eventuele risico's van kruisbesmetting.
Ook ik heb in mijn begin periode visjes kado gehad van Erwin van discus haaglanden, om mij verder op pad te helpen.
Maar om structureel voor te weinig geld, mijn nakweek te verkopen had ik geen zin meer in.
Vandaar mijn reactie.
Eens besmet met het discus virus en het gaat nooit meer over
-
- Dennis Zinsmeester
- Lid
- Sinds: 08-07-2011
Je hebt wel een punt Jos, de mensen kiezen steeds meer voor de wat fellere niet natuurgetrouwe kleuren, Leo Lammerse noemt het kauwgomballen...Heb zelf een aantal RT in mijn bak van Piwowarski en moet zeggen dat dit echt een bijzondere kleurschakeling is van hem, en persoonlijk vind ik dat de vissen van Tony Tan toch ook erg mooi zijn het is maar net waar je voorkeur ligt.
Gr Dennis
Gr Dennis
600 ltr bak ( 150-80-60 ) bioloog eronder van ca 260 ltr... gevuld met 11 maal piwowarski