Discuskwekerij de Parel
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenKweken met Discusvissen en alles wat daarmee te maken heeft. › volop koppeltjes en eitjes! waarom nu opeens?

volop koppeltjes en eitjes! waarom nu opeens?

#71664 Geplaatst door Rick Schipper op woensdag 15 februari 2012 02:02:08
Ik heb nog geen pogingen ondernomen om een koppel zover te krijgen om mee te gaan kweken..Wel heb ik al een bak klaar staan ,want ik wil het in de toekomst wel gaan proberen!

Maar nu uit het niets zijn mijn schijfjes volop koppeltjes aan het vormen! Ook zijn er al meerdere eitjes en larfjes geweest van meerdere koppels..

Nu is mijn vraag,hoe kan het dat ze nu opeens allemaal de kriebels krijgen?
De water waardes zijn onveranderd en de vissen zijn toch al een tijdje volwassen. Of is dit puur toeval?

Het is wel mooi om te zien hoor,en ik beschouw het als een compliment.Het water moet goed zijn toch?

Ben gewoon benieuwd,en het is handig om te weten mocht ik willen gaan kweken

#71667 Geplaatst door Erno Dobronyi op woensdag 15 februari 2012 15:08:57
  • Erno Dobronyi
  • Secretaris DCH / Moderator
  • Sinds: 10-01-2010
Soms hebben de pubers er gewoon zin in, dat is de natuur
De ouders laten wat hormonen achter in het water, waardoor de andere vissen ook zin krijgen.

Dat is ook de reden waarom wij met driekoppels tegelijk kweeken, op de zelfde bioloog.

De kleinste verandering van het water, door waterverversing,temperatuur veranderingen, andere planten en invallend licht kan al een aanleiding zijn.
Om lekker te ravotten in de bak!

Een mooie natuurfilm van discovery kan ook de aanleiding zijn

Wat je vooral moet doen is lekker genieten van je vissen.
Op moment dat je een kweekbak klaar hebt staan, hebben meestal geen zin meer.
(ver)oordeel pas als je de feiten kent!
Neem een kijkje op onze zolder
#71669 Geplaatst door Chris Kroesen op woensdag 15 februari 2012 16:18:43
hoi Rick, ik heb precies hetzelfde als jouw gehad in de showbak. ook opeens 3 koppels die volop gingen afzetten, elke dag was het wel raak. na een poosje heb je een rustpauze en begint het weer. heel leuk om te zien toch.
1 koppel zet nu nog regelmatig af en het andere koppel is nu even aan het uitrusten en 1 koppeltje is aan het logeren. Wat ik wel gemerkt hebt is dat de temperatuur ook zeker van invloed is op het afzetten. als ik de verwarming van 28 naar 29 haal of hoger, dan gaan de vissen echt massaal afzetten en water verversen doet ook wonderen.

en wat je zegt, het water zal zeker in goede conditie zijn. maar nog niet in kweekconditie want hoeveel eitjes beschimmelen er van het nestje ?
succes
185x45x50 400 liter malawi rovers
#71687 Geplaatst door Rick Schipper op donderdag 16 februari 2012 00:42:34
Nou bij het laatste keer waren er na een dag denk ik 10% weggegeten door de ouders! Ik heb niet veel witte eitjes gezien eingelijk
Maar het is hoe dan ook erg leuk om te zien! Ze zijn er zo druk mee...
En zodra er voer in de bak komt,zie je dat de keuze moeilijk is! Bij de eitjes blijven of eten! leuk om te bekijken

Ook de appelslakken worden met erg veel argwaan in de gaten gehouden

#71690 Geplaatst door Jos Brand op donderdag 16 februari 2012 12:15:11
  • Jos Brand
  • Lid
  • Sinds: 11-04-2005
gebeurd bij mij in de showbak ook regelmatig.
wel zie ik als ze serieus bezig zijn en ik voer eten, dat er 1 bij het legsel blijft en afwisselend eten.
ook na uitkomen van eitjes en larfen op de huid, wordt er afwisselend gegeten.
Eens besmet met het discus virus en het gaat nooit meer over
#71692 Geplaatst door Rick Schipper op donderdag 16 februari 2012 13:10:24
Inderdaad Jos,dat doen ze bij mij ook..maar soms gaan ze per ongeluk beide naar het voer en dan komt het mannetje erachter dat het vrouwtje ook weg is! Dan weet hij niet hoe snel hij weer bij de eitjes moet komen grappig!

Het koppel waar ik al 3 legsels van heb gehad incl larfjes is jammer genoeg geen match van dezelfde kleurslag. Maar dat zal de jongen niet minder mooi maken neem ik aan!
Mevr is een blue diamant
Mr is een marlboro red

@Erno
Ff over die natuurfilm van discovery channel...Kan het ook zijn dat ze het van de baasjes hebben afgekeken? De bak staat tegenover de bank...
lol!!

- Aangepast door Rick Schipper (16-02-2012 13:12:04)

- Aangepast door Rick Schipper (16-02-2012 13:13:58)