Maria Kramer Business Cards
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenZiekte verschijnselen en behandeling › discus vissen doen het niet zo lekker.

discus vissen doen het niet zo lekker.

#71569 Geplaatst door tristan janssen op zondag 12 februari 2012 19:16:24
ik heb me al in een ander topic voorgesteld dus ik val nu maar meteen met de deur in huis.
ik heb al verschillende jaren 7 discusvissen met een paar dwergjes in een juwel vision 450 liter. ik filter het geheel met een grote eheim prof 3 potfilter , in het filter zitten siporax , watten,en witte substraat stenen.
wekelijks ververs ik ca 1/3 a 1/4 van het water dit doe ik altijd in het weekend.
dit is altijd heel lang goed gegaan , meestal had ik na het verversen ook wel eitjes op een stuk kienhout , maar dit is al heel lang niet meer de man van het koppel is overleden deze had een zwemblaas probleem.
nu zit ik al een hele lange tijd te tobben dat ik persoonlijk niet tevreden ben over het in mijn bak gaat, ik vind dat de discusvissen er maar een beetje statisch bijhangen, naar mijn mening sommige te snel ademhalen,schuren en met de vinnen schudden en soms ook schuw, ook zie ik ze af toe de kop heen en weer schudden ook laat af en toe een klein stukje slijmhuid een beetje los
ik heb in het verleden al verschillende discusvissen onderzocht door middel van een afstrijkje van de huid en of kieuwen ik heb hier eigenlijk nooit een goede diagnose uit kunnen stellen.
ik heb inmiddels ook al mijn kienhout uit het water gehaald omdat ik dacht dat het begon te rotten en dat hierdoor de huid irriteerde.
maar vind dat dit geen vooruit gang boekt
ik weet het niet meer .... wie o wie kan mij helpen

groet tristan

#71572 Geplaatst door Eddy Keijzers op zondag 12 februari 2012 19:59:09
Een goed beging voor de analyse is het testen en posten van je waterwaardes.
tijdelijk tot de nieuwe bak klaar is een rio125 met potfilter
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
#71577 Geplaatst door Rob Nederlof op zondag 12 februari 2012 21:30:05
  • Rob Nederlof
  • Bestuurslid DCH / Moderator
  • Sinds: 12-11-2010
Heb je al eens geprobeert wat vaker en grotere waterwissels te doen?

Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
#71581 Geplaatst door Dennis van den Heuvel op zondag 12 februari 2012 22:26:14
mischien even een foto poste?

gr dennis
#71585 Geplaatst door tristan janssen op zondag 12 februari 2012 23:19:07
kan ik hier fotos posten ? of mag ik een link doorgeven van mijn fotoalbum?
ik heb net al wat fotos gemaakt. moet alleen even kijken hoe ik ze post.
toenstraks even om 22.30 het water getest.
ph 7
kh 3
gh 11 deze is normaal rond de 7 a 8 maar ik heb eergisteren wat aquarium grind toegevoegd.
no2 0
no3 is iets meer dan 25 .
temp 30 graden

verder hangt het een beetje stil te hangen in de bak, met een redelijke snelle ademhaling,ook de maroniies zitten stil een in hoekje.
hangen niet bovenin ofzo , ik vind gewoon dat er weinig leven in zit.
ze zijn niet superziek maar iets mankeert ze toch ,

#71588 Geplaatst door Duncan Souren op zondag 12 februari 2012 23:40:22
Het schuren en schuw zijn kan een teken zijn van een of ander vervelend beestje.
Maar probeer eens om de dag zo'n 40 a 50% te verversen dit kan al een positief effect hebben op de discussen.
Zoniet is er meer aan de hand
ben niet gek,ben een vliegtuig
#71601 Geplaatst door Jan de Lange op maandag 13 februari 2012 06:56:11
morge Tristan,
met 7 discus vissen op 450 L.water mag je wel twee keer in de week 40รก50%verversen,dit is ook al door Rob en Duncan aangegeven,100 tot 150 L.in de week is te weinig.
gr.jan.
jan de lange
6x uitzwembakken van 40x50x100 met 2x bioloog van 40x40x100

1x kweekbak 100,L.met interne bioloog
1x dubbelle kweekbak 240,L.met interne bioloog

1x showbak 200x50x70.met bioloog van 35 x40 x80.
#71605 Geplaatst door tristan janssen op maandag 13 februari 2012 11:55:51
Ok ik zal de adviezen van jullie opvolgen en op woensdag en de vaste zaterdag
water gaan wisselen en kijken of dit wat gaat uitmaken.toch denk ik persoonlijk, dat het niet hierdoor komt.maar we gaan het gewoon proberen
nog meer sugesties?

#71607 Geplaatst door Jos Brand op maandag 13 februari 2012 13:22:31
  • Jos Brand
  • Lid
  • Sinds: 11-04-2005
Zelf vind ik 30 graden aan de hoge kant.
Warmer water bevat wat minder zuurstof, je zou de temp naar 28 graden kunnen brengen.
Overigens duid het schuren toch op uitwendige of inwendige problemen.
Ook lijkt mij de huidige bezetting te hoog, hierdoor kan stress ontstaan met weer allerlei gevolgen.
Eens besmet met het discus virus en het gaat nooit meer over
#71608 Geplaatst door tristan janssen op maandag 13 februari 2012 14:46:51
bedankt voor het meedenken,
ik ben het met je eens dat warmer water minder zuurstof bevat , persoonlijk denk ik dat de temperatuur niet het probleem is ze zitten al jaren op de ca 29 a 30 graden. dit zal ook altijd een discussie zonder einde worden de een roept 30 graden terwijl de andere voor een lagere temperatuur kiest.
misschien dat het voor jongere dieren beter is om ze wat warmer te houden ivm de spijsvertering terwijl oudere dieren ietsjes kouder gehouden kunnen worden.
wat ik altijd gelezen heb is om discussen wat warmer te houden ivm dat de parasieten niet zo fijn vinden.
het aquarium wat nu bij mij in de kamer staat heb ik zo gekocht in r,dam met 7 discussen, de eigenaar heeft het een poos gehad en ik hen het ook al 3 jaar.
als vuistregel mag , moet ,kun je stellen 50 liter op een vis? daar zit ik dus ruim boven , 7 a 50 is 350 liter en dan heb ik 100 liter over voor grind planten en evt kienhout.

groeten