Deco Fish
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenZelfbouw projecten › deksel materiaal?

deksel materiaal?

#71495 Geplaatst door Fred Schepers op donderdag 09 februari 2012 10:34:14
ik ben bezig om een nieuwe deksel te maken. Ik wil 'm in 2 schanierende delen zodat ik met onderhoud de deksel opgeklapt tegen de muur kan zetten en bij vervanging van de tl's achter de achterdelen op de voorklep kan leggen. Wat zou de juiste materiaalkeuze zijn? Alleen betonplex van 18 mm, of betonplex van 12 mm met 6 mm glas eronder, of betonplex van 12 mm met 6 mm witte trespa eronder?
een helft is 180 cm lang
een aquarium is het mooiste schilderij
#71497 Geplaatst door Duncan Souren op donderdag 09 februari 2012 11:15:30
Ik denk dat watervaste multiplex van 12mm met daaronder een frame van RVS ook voldoende is.
Het belangrijkste is het schilderwerk waardoor er geen vocht het hout in kan trekken.
Trespa en eigenlijk alle houtsoorten gaan doorhangen als je het zo gaat gebruiken.

Maar als je een frame maakt van rvs hoekjes en 1 of 2 dwarsstrippen ertussen zal het niet zo snel doorzakken
ben niet gek,ben een vliegtuig
#71500 Geplaatst door Rob Nederlof op donderdag 09 februari 2012 12:54:07
  • Rob Nederlof
  • Bestuurslid DCH / Moderator
  • Sinds: 12-11-2010
Ik zit er ook aan te denken mijn kap van de Rio 400 te vervangen.
Gelijk led verlichting erin.
Maar ik heb er eigenlijk nog niet echt over nagedacht hoe en wat.
Het gaat over een oppervlak van 150 x 50 cm
Trespa gaat zeker doorzakken over die afstand, dus er zal inderdaad iets van een frame in moeten komen.
Als ik nu 2 x 75 x 50 cm trespa neem, en dan in het midden een dwarsstrip in de Rio 400 maak, zal het trespa dan nog buigen?

@ Fred,

Ben je in de gelegenheid foto`s van je project te kunnen plaatsen, voor inspiratie???

Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
#71501 Geplaatst door Fred Schepers op donderdag 09 februari 2012 13:44:06
Ik wil wel foto plaatsen maar zit nu op een andere pc omdat toetsenbord van eigen pc stuk is. Maar ik heb boven in de rand van mijn bak een strip waar de kap helemaal op kan rusten en een strip in het midden. Als ik weer op eigen pc zit zal ik proberen foto's te plaatsen. Je mag ook altijd komen kijken als je in de buurt bent.
een aquarium is het mooiste schilderij
#71502 Geplaatst door DCH_Penningmeester op donderdag 09 februari 2012 14:10:29
Op mijn bak heb ik net boven het water glasplaten.
daarboven zit een ruimte van ongeveer 10cm.
daarop heb ik 6 mm dik trespa in twee delen van 125x60 en een van 110x60cm.
tl buizen er onder gemonteerd en ook diverse leddingetjes.
na verloop av tijd kwamen de hoeken van het trespa omhoog.
dit heb ik opgelost door bovenop het trespa alu u-profielen in de lengte te monteren.
die hebben de boel wel aardig recht getrokken, maar niet helemaal.
toen heb ik ook nog een paar gaten geboord van een diameter of 40 mm, en aan een kant van de lichtbak een klein computerventilatortje er op gemonteerd die permanent zorgt voor de afvoer van warme lucht tussen de glasplaten en de kap.
tja, het werkt wel aardig. maar je kunt volgens mij alleen kromtrekken tegenhouden als je met glasplaten aan de slag gaat.
met siliconenkit kan je dan houten latjes/raggeltjes er onder vastlijmen en zo je tl buizen er op monteren. je moet dan wel iets verzinnen om de licht doorlaat te blokkeren. afplakken met iets of schilderen.
maar wellicht zijn er betere ideeën.
groet,
jan.

- Aangepast door DCH_Penningmeester (09-02-2012 14:10:38)

- Aangepast door DCH_Penningmeester (09-02-2012 14:11:14)
Een club oprichten is nix, maar draaiend houden wel!
Word lid! Schrijf je in op: http://discusclubholland.nl/subscriptions/subscribe
#71516 Geplaatst door Jos Brand op donderdag 09 februari 2012 21:23:22
  • Jos Brand
  • Lid
  • Sinds: 11-04-2005
je zou ook 3 delen van 50cm kunnen maken alleen nog dwarsstrippen er in zetten.
buigen gaat dan ook niet meer
Eens besmet met het discus virus en het gaat nooit meer over
#71518 Geplaatst door Rob Nederlof op donderdag 09 februari 2012 21:43:00
  • Rob Nederlof
  • Bestuurslid DCH / Moderator
  • Sinds: 12-11-2010
Ook even verzinnen wat er dan met de verlichting gaat gebeuren...
3 delen is niet zo handig.
Dan zou de led verlichting los van kap moeten zijn.
Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
#74177 Geplaatst door Richard de Leeuw op woensdag 16 mei 2012 22:16:14
Ik heb als dekplaten 3mm polycarbonaat. Als je die niet te pas zaagt blijven die bijzonder recht en zijn vele malen lichter dan glas. Het polycarbonaat zal bij warmte iets meer uitzetten dan glas en als je plaat te pas is zal ie zichzelf krom duwen. Het voordeel is dat je het makkelijk kunt ver- en bewerken. Als je met Led-strips werkt kun je van hoek en/of U-profielen prima een raamwerkje maken wat bijzonder licht is. Het buitenste deel zou je van een aluminium hoekprofiel kunnen maken voor stijfheid, maar is niet echt nodig. Deze kun je gewoon op je dekplaten leggen. Zelf heb ik de kunststof U-profielen aan een plaat watervast triplex gemonteerd omdat ik alleen aan de onderzijde licht wil. Ook heb ik een drietal computerventilators (9V) om warmte af te voeren gemonteerd aan de zijkant omdat ik nog geen 5cm heb tot aan het deksel. Dit is namelijk de eerste plank van de boekenkast waarin mijn bak is geplaatst.
Als je een lichte maar toch stijve kap wilt zou je watervast triplex kunnen lamineren. Dan lijm je 3 platen triplex op elkaar met constructielijm voor hout en dan licht gebogen, 0,5 tot 1 cm afhankelijk van de lengte. Iets in het middel er onder en dan aan beide uiteinden verzwaren. Wanneer de lijm is uitgehard en je de plaat tussen bijvoorbeeld 2 schragen legt zal deze iets krom zijn maar bij plaatsing op je aquarium door de warmte en eigen gewicht iets inzakken waardoor ie recht zal zijn.
Zelfbouwbak 122x60x45 ZA-biotoop; 4x Discus, 4x Ramirezi, 8 Sterbai en 4 L-nummers.
#74179 Geplaatst door Eddy Keijzers op woensdag 16 mei 2012 22:30:40
dit vraagt in mijn ogen om veel foto's
tijdelijk tot de nieuwe bak klaar is een rio125 met potfilter
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
#74183 Geplaatst door Richard de Leeuw op woensdag 16 mei 2012 23:18:57
Zal m'n best doen, maar heb eerder al eens geprobeerd foto's van mijn lichtbak 'in bedrijf' te maken, maar dat lukte slecht. Zo'n 8 ledstrips geven flink licht en dan is niet veel te zien. Probeer zsm foto's te plaatsen.

Het lamineren heb ik ook gebruikt voor de planken van genoemde boekenkast. Over ruim 120cm komen fors wat boeken te staan maar met een houten frame en twee lagen hardboard/MDF iets gebogen lukt het toch zonder dat de plank (noemenswaardig) doorbuigt.
Zelfbouwbak 122x60x45 ZA-biotoop; 4x Discus, 4x Ramirezi, 8 Sterbai en 4 L-nummers.