eiwitafschuimer op discusbak?
-
- pascal van roosendaal
- Lid
- Sinds: 12-12-2011
In discusvoer zitten net als in koivoer redelijk veel eiwitten. Om deze eruit te halen heb ik op mn vijver een eiwitafschuimer staan die het werk van de filter gemakkelijker maakt. Nu ben ik van plan om dit ook te doen op mn discusbak. Deze afschuimer heeft echter het nadeel dat door de toevoeging van de flinke hoeveelheid zuurstof de ph te doen stijgen.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik heb geen co2 oid op mn bak. dus dat is geen probleem
Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik heb geen co2 oid op mn bak. dus dat is geen probleem
-
- theo boerboom
- Lid
- Sinds: 21-08-2010
Hoi,
Bekend is dat voor zoetwater de gebruikelijke apparatuur voor afschuimen niet goed werkt.
Er zijn constructies die het in zoetwater ook mogelijk maken.
Maar of je die op je aquarium wilt hebben is de vraag.
Het zit hem in de afmetingen en de bijkomende nadelen ook weer.
En het is duidelijk dat de absolute noodzaak er niet is, denk ik.
Het blijft een interessant onderwerp.
Groet
Bekend is dat voor zoetwater de gebruikelijke apparatuur voor afschuimen niet goed werkt.
Er zijn constructies die het in zoetwater ook mogelijk maken.
Maar of je die op je aquarium wilt hebben is de vraag.
Het zit hem in de afmetingen en de bijkomende nadelen ook weer.
En het is duidelijk dat de absolute noodzaak er niet is, denk ik.
Het blijft een interessant onderwerp.
Groet
-
- pascal van roosendaal
- Lid
vind het een beetje vreemd dat je aangeeft dat de appartuur niet goed werken. Heb een zelfgebouwde afschuimer op mn vijver staan die gaat als een speer.Als ik hem uitzet gaan mn waterwaardes flink veranderen mn de geleidbaarheid. In de vijver heb ik eigenlijk een overbezetting en zou dus vaker moeten spoelen. Met de afschuimer heb ik alle vissen (koi) gewoon kunnen behouden er zitten momenteel 22 koi's in van diverse afmetingen op ca 18 m3 water. Normaal geeft men 1 m3 per vis aan om ze snel en volledig te laten groeien
De afmetingen van een afschuimer kun je in principe zelf bepalen. De afschuimer heeft tevens de bekendheid dat het tevens mineralen en zouten uit het water haalt. Dus tevens een lichte daling in de kh en gh te bewerken.Als ik al een gedeelte van de eiwitten eruit kan halen ben ik al blij,zover bij mij bekend zijn dit de grondstoffen die de bacterien het eerst aanpakken dus snelle ammoniak.
ben benieuwd of er iemand ervaring mee heeft
De afmetingen van een afschuimer kun je in principe zelf bepalen. De afschuimer heeft tevens de bekendheid dat het tevens mineralen en zouten uit het water haalt. Dus tevens een lichte daling in de kh en gh te bewerken.Als ik al een gedeelte van de eiwitten eruit kan halen ben ik al blij,zover bij mij bekend zijn dit de grondstoffen die de bacterien het eerst aanpakken dus snelle ammoniak.
ben benieuwd of er iemand ervaring mee heeft
-
- pascal van roosendaal
- Lid
de afschuimer maakte het water zo ver schoon dat mn planten niet meer groeiden in de vijver. Het maakt dus zeker verschil uit