Tonny's Aquarium
-
- Tonny Hammink
- Lid
- Sinds: 02-01-2012
Hallo allemaal,
Ik wil graag hier mijn aquarium laten zien welke ik nu een 2 jaar in bezit heb en ik hoor graag jullie mening.
Ik heb een ADM aquarium van 150x60x75 met een inhoud van 675 liter. Netto 520 liter. Ik heb nu al spijt dat ik die van 200 niet genomen heb.
Het onderstel is zelfbouw, want de oorspronkelijke begaf het. Ik heb hem moeten stutten, want hij was langzaam aan het inzakken. Ik dacht met mijn onkunde dat een beetje scheef wel zou moeten kunnen. Niet dus! Ik heb veel mazzel gehad dat de bak niet helemaal is ingestort.
Om meteen voor zekerheid te gaan, heb ik door een vakman een stalen onderstel laten lassen met stelpoten. Ikzelf heb hem afgebouwd met meubelplaten en wat aluminium strippen om het een geheel te maken. Ik ben er zelf tevreden mee.
Ik heb daar een bodemafzuiging in laten plaatsen.
Ik heb verzuimd om een filteroverloopsysteem in het aquarium te plaatsen. Hier kwam ik achter toen ik een witte laag op het water kreeg (dode bacterien). Ik heb dit opgelost door een oppervlakte afzuiger te plaatsen die ik in duitsland heb gekocht. Dit werkt perfect, maar het nadeel is dat het zichtbaar en dus niet zo mooi is.
achter de Co2 reactor.
Ik heb 3 JBL potfilters. 2x 1500 liter/u en 1 van 900 liter/u. Ik had er nu zeker niet voor gekozen, want ik zou nu een groot bioloog eronder plaatsen. Als de potfilters het niet trekken, dan moet de Lido plaats maken voor een bioloog.

Daarnaast is er ook een Co2 systeem van JBL. De Proflora M2000. Ik heb alleen een reactor van Dennerle aangeschaft, nadat ik die van JBL kapot ging tijdens het schoonmaken. Die van Dennerle is efficienter naar mijn mening. Ik gebruik minder Co2 met het zelfde resultaat. ook is hij makkelijker schoon te maken.

een 20 watt UVC lamp

2x 300 watt Hydor externe verwarming

Nachtverlichting

Er zitten Dennerle T5 lampen in, 2x amazone day, 1x special plant en een color plus.
Mijn visbestand is nog niet compleet, want ik wacht op 5 jumbo's van Stendker:
Santarem
Kobalt
Brilliant turquoise
Fire red
Pigeon blood red
Ik wil in totaal 7 junbo's, maar dat laat ik afhangen of ik dat red met mijn liters, want ik heb ook bijvis:
35 Kardinaal Tetra's
20 Corydoras Sterbai
7 Marmer Bijlzalmen
1 Farlowella Acus (hier twijfel ik of ik deze eruit moet halen)
1 Ancistrus
1 Glyptoperichthys gibbiceps (18 cm)
1 L190
2 Bunocephalus coracoideus (deze kan ik niet meer vinden, dus ze hebben mazzel)
en diverse garnalen (japonica, handwaaiergarnalen)
Mijn waterwaarden op dit moment zijn:
temp: 29 graden (ik ga naar 30 zodra de discussen erin zitten)
No2: 0,02
No3: 3
Nh4: 0
Po4: 0,01
GH: 11
KH: 3
De Lido 120 eronder is de bewoning van een Cherax kreeft met een 50 tal vuurgarnalen en een paar chinese danio's.
Zodra de discussen er zijn zet ik de foto's erbij.
Ik ben benieuwd naar de mening van anderen.
groet,
Tonny
Ik wil graag hier mijn aquarium laten zien welke ik nu een 2 jaar in bezit heb en ik hoor graag jullie mening.
Ik heb een ADM aquarium van 150x60x75 met een inhoud van 675 liter. Netto 520 liter. Ik heb nu al spijt dat ik die van 200 niet genomen heb.
Het onderstel is zelfbouw, want de oorspronkelijke begaf het. Ik heb hem moeten stutten, want hij was langzaam aan het inzakken. Ik dacht met mijn onkunde dat een beetje scheef wel zou moeten kunnen. Niet dus! Ik heb veel mazzel gehad dat de bak niet helemaal is ingestort.
Om meteen voor zekerheid te gaan, heb ik door een vakman een stalen onderstel laten lassen met stelpoten. Ikzelf heb hem afgebouwd met meubelplaten en wat aluminium strippen om het een geheel te maken. Ik ben er zelf tevreden mee.

Ik heb daar een bodemafzuiging in laten plaatsen.

Ik heb verzuimd om een filteroverloopsysteem in het aquarium te plaatsen. Hier kwam ik achter toen ik een witte laag op het water kreeg (dode bacterien). Ik heb dit opgelost door een oppervlakte afzuiger te plaatsen die ik in duitsland heb gekocht. Dit werkt perfect, maar het nadeel is dat het zichtbaar en dus niet zo mooi is.
achter de Co2 reactor.
Ik heb 3 JBL potfilters. 2x 1500 liter/u en 1 van 900 liter/u. Ik had er nu zeker niet voor gekozen, want ik zou nu een groot bioloog eronder plaatsen. Als de potfilters het niet trekken, dan moet de Lido plaats maken voor een bioloog.

Daarnaast is er ook een Co2 systeem van JBL. De Proflora M2000. Ik heb alleen een reactor van Dennerle aangeschaft, nadat ik die van JBL kapot ging tijdens het schoonmaken. Die van Dennerle is efficienter naar mijn mening. Ik gebruik minder Co2 met het zelfde resultaat. ook is hij makkelijker schoon te maken.

een 20 watt UVC lamp

2x 300 watt Hydor externe verwarming

Nachtverlichting

Er zitten Dennerle T5 lampen in, 2x amazone day, 1x special plant en een color plus.
Mijn visbestand is nog niet compleet, want ik wacht op 5 jumbo's van Stendker:
Santarem
Kobalt
Brilliant turquoise
Fire red
Pigeon blood red
Ik wil in totaal 7 junbo's, maar dat laat ik afhangen of ik dat red met mijn liters, want ik heb ook bijvis:
35 Kardinaal Tetra's
20 Corydoras Sterbai
7 Marmer Bijlzalmen
1 Farlowella Acus (hier twijfel ik of ik deze eruit moet halen)
1 Ancistrus
1 Glyptoperichthys gibbiceps (18 cm)
1 L190
2 Bunocephalus coracoideus (deze kan ik niet meer vinden, dus ze hebben mazzel)
en diverse garnalen (japonica, handwaaiergarnalen)
Mijn waterwaarden op dit moment zijn:
temp: 29 graden (ik ga naar 30 zodra de discussen erin zitten)
No2: 0,02
No3: 3
Nh4: 0
Po4: 0,01
GH: 11
KH: 3
De Lido 120 eronder is de bewoning van een Cherax kreeft met een 50 tal vuurgarnalen en een paar chinese danio's.
Zodra de discussen er zijn zet ik de foto's erbij.
Ik ben benieuwd naar de mening van anderen.
groet,
Tonny
-
- Rob Nederlof
- Bestuurslid DCH / Moderator
- Sinds: 12-11-2010
Ik hoop inderdaad dat die 3 potfilters het redden, met 7 jumbo`s en de bijvissen.
Zoals je zelf al aan geeft had een bioloog een betere oplossing geweest.
Ikzelf heb 1 potfilter tot de nek gevuld met echt alleen siporax.
Deze draait zo al bijna een half jaar, zonder schoonmaken!
Zoals je zelf al aan geeft had een bioloog een betere oplossing geweest.
Ikzelf heb 1 potfilter tot de nek gevuld met echt alleen siporax.
Deze draait zo al bijna een half jaar, zonder schoonmaken!
Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
-
- Tonny Hammink
- Lid
Rob,
Ik laat de afloop weten.
Ik heb bij de twee van 1500 l/h extra poreus filtermedia gedaan van JBL (MircoMec). Daarnaast heb ik er 1 liter/kg fosfaat reduct en 1 liter/kg nitraat reduct in gedaan, die ik regelmatig wissel en regenereer met zout.
Ik hoop dat het voldoende is, anders moet ik toch aan een bioloog en de Lido opgeven.
Schoonmaken doe ik alleen als hij niet meer goed doorloopt en uiteraard niet alle filters tegelijk.
Ik laat de afloop weten.
Ik heb bij de twee van 1500 l/h extra poreus filtermedia gedaan van JBL (MircoMec). Daarnaast heb ik er 1 liter/kg fosfaat reduct en 1 liter/kg nitraat reduct in gedaan, die ik regelmatig wissel en regenereer met zout.
Ik hoop dat het voldoende is, anders moet ik toch aan een bioloog en de Lido opgeven.
Schoonmaken doe ik alleen als hij niet meer goed doorloopt en uiteraard niet alle filters tegelijk.
-
- Rob Nederlof
In mijn Rio 400 zit het interne bioloog.
Daarnaast draait het potfilter met siporax mee.
Dat gaat op deze manier goed, alleen is mijn vis bezetting heel laag.
Er zitten eigenlijk max 8 volwassen vissen in, en dat is alleen als ze niet in de kweekbakken zitten.
Daarnaast draait het potfilter met siporax mee.
Dat gaat op deze manier goed, alleen is mijn vis bezetting heel laag.
Er zitten eigenlijk max 8 volwassen vissen in, en dat is alleen als ze niet in de kweekbakken zitten.
-
- Tonny Hammink
- Lid
Zou een wervelbedfilter uitkomst bieden?
Ik zou deze achter een van de potfilters zetten.
een bioloog is wat moeilijk, omdat ik geen overloop heb. rechtstreeks aansluiten is een risico met stroomuitval (natte voeten).
Ik heb al de voors en tegens doorgelezen in een oude topic en raak hier wel enthousiast van.
Ik zou deze achter een van de potfilters zetten.
een bioloog is wat moeilijk, omdat ik geen overloop heb. rechtstreeks aansluiten is een risico met stroomuitval (natte voeten).
Ik heb al de voors en tegens doorgelezen in een oude topic en raak hier wel enthousiast van.
-
- Jan de Lange
- Lid
- Sinds: 02-02-2010
morge Tonny,
met een overloop kan wel,je kan een paar gaten in de overlooppijp boren,net beneden de waterlijn,even uitrekenen hoeveel water er in de bioloog bij in kan,en bij de invoer ook op de zelfde hoogte,dan loopt bij stroom uitval het water tot aan de gaten in je bioloog,en verder zuigt hij lucht aan,dit werkt goed.gr.jan.
met een overloop kan wel,je kan een paar gaten in de overlooppijp boren,net beneden de waterlijn,even uitrekenen hoeveel water er in de bioloog bij in kan,en bij de invoer ook op de zelfde hoogte,dan loopt bij stroom uitval het water tot aan de gaten in je bioloog,en verder zuigt hij lucht aan,dit werkt goed.gr.jan.
jan de lange
6x uitzwembakken van 40x50x100 met 2x bioloog van 40x40x100
1x kweekbak 100,L.met interne bioloog
1x dubbelle kweekbak 240,L.met interne bioloog
1x showbak 200x50x70.met bioloog van 35 x40 x80.
6x uitzwembakken van 40x50x100 met 2x bioloog van 40x40x100
1x kweekbak 100,L.met interne bioloog
1x dubbelle kweekbak 240,L.met interne bioloog
1x showbak 200x50x70.met bioloog van 35 x40 x80.
-
- Tonny Hammink
- Lid
Jan,
Dank voor jouw oplossing. Deze ga ik in mijn achterhoofd houden, mochten mijn filters het niet trekken.
Dank voor jouw oplossing. Deze ga ik in mijn achterhoofd houden, mochten mijn filters het niet trekken.
-
- Tonny Hammink
- Lid
Vandaag heb ik eindelijk mijn vissen op kunnen halen. Het bleek dat de Brilliant turquoise niet voorradig was in dit formaat. In plaats daarvan zit er een Red Scribbelt bij. Geen probleem, want deze had ik ook op mijn lijstje staan.
De vissen blijven in de transportdoos van Stendker, zodat ik en de vissen de minste stress hebben

Volgens de aanwijzingen van Stendker heb ik de vissen vissen laten acclimatiseren. De zakken zijn niet doorzichtig, dus mijn nieuwsgierigheid werd op de proef gesteld.
Een teleurstelling: De Pigeon Blood Red blijkt een Pigeon Blood te zijn. Ik wilde eigenlijk maar 1 fel oranje Discus. Zal wel verkeerd gegaan zijn met bestellen, want de juiste sticker zat op de zak. Misschien ben ik onduidelijk geweest of is er tijdens het bestellen het woordje "Red" weggevallen. Maar goed, hij is er. Tijdens het loslaten in het aquarium was ik er eigenlijk helemaal blij mee. Wat een prachtige vis.
De vissen zien er onbeschadigd uit en zijn allen 20+ cm. perfect!
Bang in een hoekje na een half uurtje in de bak

Na een uur begonnen ze lekker de boel te verkennen.Vissenplaatjes:
-
- Rob Nederlof
Leuk man!
Heb je de vissen zelf rechtstreeks bij Stendker opgehaald?
Ik ben benieuwd naar de foto`s als ze een beetje zijn bijgekomen!
Heb je de vissen zelf rechtstreeks bij Stendker opgehaald?
Ik ben benieuwd naar de foto`s als ze een beetje zijn bijgekomen!