hergebruikaquariumwater?
-
- pascal van roosendaal
- Lid
- Sinds: 12-12-2011
hallo mensen, ik heb een ideetje maar ik weet niet of dit kan.
Mijn idee is het volgende: Ik heb een redelijk grote bak en die spoel ik uiteraard geregeld. Dit water gaat nu zo het afvoerputje in warm en wel.
Ik heb buiten ook nog een koivijver liggen die ik voor de winter heb afgedekt en die ik ook moet spoelen. Het water voor de vijver heeft andere waardes nodig dan de discussen mn tot geleidbaarheid.
Het is nu winter en de vijver koelt af, zou ik het aquariumwater in de vijver kunnen laten lopen en zodoende het afkoelen kunnen verminderen? De vijver is voorzien van een overloop dus overlopen kan geen kwaad. Ik las nl zojuist op het topic "nieuwe woonkeuken"dat hij zn bioloog op de vijver heeft laten draaien zodat deze op gang bleef.
Is dit mogelijk of zeggen jullie dat de bacterien van de discussen de kois kunnen aantasten. Het zal qua temperatuur niet zoveel uitmaken maar het is te proberen toch?
a;vast bedankt voor de raad
Mijn idee is het volgende: Ik heb een redelijk grote bak en die spoel ik uiteraard geregeld. Dit water gaat nu zo het afvoerputje in warm en wel.
Ik heb buiten ook nog een koivijver liggen die ik voor de winter heb afgedekt en die ik ook moet spoelen. Het water voor de vijver heeft andere waardes nodig dan de discussen mn tot geleidbaarheid.
Het is nu winter en de vijver koelt af, zou ik het aquariumwater in de vijver kunnen laten lopen en zodoende het afkoelen kunnen verminderen? De vijver is voorzien van een overloop dus overlopen kan geen kwaad. Ik las nl zojuist op het topic "nieuwe woonkeuken"dat hij zn bioloog op de vijver heeft laten draaien zodat deze op gang bleef.
Is dit mogelijk of zeggen jullie dat de bacterien van de discussen de kois kunnen aantasten. Het zal qua temperatuur niet zoveel uitmaken maar het is te proberen toch?
a;vast bedankt voor de raad
-
- Jos Brand
- Lid
- Sinds: 11-04-2005
Voorop gesteld dat ik geen verstand van vijvers heb.
Wel heb ik begrepen dat vijverhouders,rekening met de seizoenen houden en in de winter hun vissen niet voeren,dit zou ook niet nodig zijn, juist door de afkoeling gaan de vissen in een soort van winterstand.
Door verwarmd water in je vijver te laten lopen, verstoor je mijns inziens dit.
Los van het feit dat je vervuild water in je vijver biotoop laat lopen, met eventuele bacteriele gevolgen.
Mijn gezond verstand zegt niet doen.
- Aangepast door Jos Brand (22-12-2011 11:40:34)
Wel heb ik begrepen dat vijverhouders,rekening met de seizoenen houden en in de winter hun vissen niet voeren,dit zou ook niet nodig zijn, juist door de afkoeling gaan de vissen in een soort van winterstand.
Door verwarmd water in je vijver te laten lopen, verstoor je mijns inziens dit.
Los van het feit dat je vervuild water in je vijver biotoop laat lopen, met eventuele bacteriele gevolgen.
Mijn gezond verstand zegt niet doen.
- Aangepast door Jos Brand (22-12-2011 11:40:34)
Eens besmet met het discus virus en het gaat nooit meer over
-
- pascal van roosendaal
- Lid
- Sinds: 12-12-2011
in de winter tijdens vorst is mn water kouder dan 6 C bij deze temperaturen zijn de bacterien niet meer actief of zelfs dood. Het idee was om de temperatuur niet te koud te laten worden door deze toepassing. Een koi sterft nl bij te koud water. Het water loopt sowieso dmv een ozon uv lamp naar de vijver dus de bacterien zullen grotndeel dood zijn
-
- Duncan Souren
- Lid
- Sinds: 13-01-2011
Het gaat niet alleen om de bacterien die in de vijver gaan maar ook de poep en ziekteverwekkers die je in de vijver laat lopen.
Het zal je maar gebeuren dat je op een dag door het raam kijkt en allemaal vissen drijven door het water te hergebruiken
Het zal je maar gebeuren dat je op een dag door het raam kijkt en allemaal vissen drijven door het water te hergebruiken
ben niet gek,ben een vliegtuig
-
- Edith Bekkering
- Lid
- Sinds: 27-03-2011
Als je het toch wil hergebruiken, geef het dan aan je planten. Het is goed water en nog bemest ook
Edith
Edith
-
- Chris Kroesen
- Lid
- Sinds: 27-09-2007
ik zou het aquarium water zeker niet in je vijver laten stromen met wat voor vissen dan ook, in de winter ook niet. denk dat je teveel temperatuur schommelingen krijgt. ( ligt natuurlijk aan je hoeveelheid water die je ververst en de hoeveelheid m3 die je vijver is. )
over mogelijke ziekte verwekkers hebben we het dan nog niet eens...
gewoon het water aan de planten geven als het niet vriest...
de palmbomen en bamboe groeien er goed op trouwens.
over mogelijke ziekte verwekkers hebben we het dan nog niet eens...
gewoon het water aan de planten geven als het niet vriest...
de palmbomen en bamboe groeien er goed op trouwens.
185x45x50 400 liter malawi rovers
-
- Frans de Bruijn
- Lid
- Sinds: 16-10-2005
De temperatuursverhoging die je hiermee denkt te bereiken, is te verwaarlozen. En zou de temperatuur al omhoog gaan, is dit van korte duur. Je aquariumwater is al vervuild met van alles, zoals al is opgemerkt. Koi hebben een hekel aan temperatuurschommelingen en hier worden ze ziek van. Kou kunnen ze wel verdragen als je vijver maar diep genoeg en inhoud genoeg heeft, zodat de schommelingen langzaam verlopen. Dus ik zeg ook: NIET DOEN!!Ik heb ook een koivijver en dek m in november af met polycarbonaatplaten zodat de temperatuur niet teveel schommelt, dus langzaam varieert!
-
- jeroen-dam
- Lid
- Sinds: 06-11-2011
niet doen!!!! een koi heeft ook geen behoefte aan nitriet en of nitraat. Het is zo dat een koi altijd behoefte heeft aan schoon water. Als je het goed wil doen ververs je de vijver ook om de maand net als bij de discus maar daar ververs je wat vaker. Vergeet niet wat voor grote vervuilers koi karpers zijn in mijn ogen net zo groot als de discus.Een koi in een klein aquarium moet je net als discusvissen blijven verversen.
Groet jeroen
Groet jeroen
-
- jeroen-dam
- Lid
- Sinds: 06-11-2011
oja stel dat je het toch doet gooi je dus een hoop nitraat in je vijver. Mocht deze toch dichtvriezen dan heb je bij het dooien een heel groot probleem ben ik bang. Omdat je bij de dooi dan ineens een explosie krijgt van giftige stoffen.