Discuskwekerij Nhamunda
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenAlgemene Discusvis vragen › Waarom zijn discussen zo lastig?

Waarom zijn discussen zo lastig?

#70475 Geplaatst door Erwin Walstra op woensdag 21 december 2011 14:39:36
Hallo Mensen,

Ik heb al jaren een Zuid-amerika biotoop aquarium, heb gekeekt met Maanvissen
en apistogramma`s maar Discussen zijn even andere koek.
Ik wilde al jaren met Discussen beginnen, maar de horror verhalen hielden me wat tegen. Ik heb wel wat ervaring met waterwaarden, maar nu ik discussen heb weet ik pas echt waarom het zo belangrijk is. Ondanks dat mijn discussen nu op kraan-water zitten (en dat voor een Biotoop liefhebber).
Ik lees over mensen die zeggen dat het niet zo moeilijk is om ze te houden en ik lees mensen die het als zeer moeilijk beschrijven.

Eigen ben ik wel benieuwd of het nou echt zo moeilijk is om discussen te houden? En hoe het kan dat 1 vissoort zijn eigen forums en clubs heeft.

Groeten Erwin

#70476 Geplaatst door Erno Dobronyi op woensdag 21 december 2011 15:48:05
  • Erno Dobronyi
  • Secretaris DCH / Moderator
  • Sinds: 10-01-2010
Discusvissen zijn niet zo moeilijk om te houden. Het zijn alleen vissen die onder bepaalde omstandigheden moet houden. Eigenlijk zijn het makkelijke vissen om te houden, en ze laten goed merken dat ze het niet naar hun zin hebben.

Om lang plezier van je vissen te hebben moet je goed en regelmatig voeren, en je aquarium regelmatig onderhouden.
Maar dit geldt voor elke aquarium.

Een zieke discusvis kan je mekelijk herkennen, zij gaan meestal zielig in een hoekje zitten. Hoe eerder je dit herkent hoe sneller je het probleem kan oplossen

Leren kijken en observeren is een van de leukste dingen van een houden van een discus aquarium. Je zult er achter komen dat elke vis een eigen persoonlijkheid heeft, en er een pik order is in het aquarium.

De ene is de BIG BOSS en de andere zijn minkukel.

Nu is de kunst om dat te leren zien, maar dat is nou het leukste van het houden van discusvissen. En discusvissen met een extra gebruiksaanwijzing maakt het nog leuker.

groetjes mark dobronyi

- Aangepast door Erno Dobronyi (21-12-2011 21:04:24)
(ver)oordeel pas als je de feiten kent!
Neem een kijkje op onze zolder
#70479 Geplaatst door Rick Schipper op woensdag 21 december 2011 18:20:25
Heey Erwin!
Naar mijn idee is het houden van discussen minder moeilijk dan vaak word gezegd..
Maar wat het houden van discussen zo leuk maakt voor mij,is dat als alles klopt (waterwaardes,inrichting,voer,temperatuur en de verschillende persoonlijkheden ) Het de meest mooie vis is om naar te kijken! Er gebeurt altijd wel wat in je bak..zoals,hof makerij ,dominant gedrag ,het systematisch doorzoeken van de bodem naar dat ene stukje voer en natuurlijk is het mooiste van alles het zwemmen in een schooltje! dat blijft een mooi gezicht!
Als alles klopt dan is het een makkelijke vis om te houden. Dan is het alleen een kwestie van bijhouden en genieten

Maar zoals de vorige spreker als zegt ,als er iets niet in de haak is,dan laten ze dat meteen merken.
En dan is het altijd puzzelen wat er mis kan zijn! Ook dit is voor mij een leuke bezigheid..Zo blijf je leren!!

Met een gewoon gezelschaps aquarium heb je dit allemaal niet,of veel minder.
Dat is voor de meeste liefhebbers leuk,maar te makkelijk denk ik
Dus het is niet moeilijk,maar een uitdaging!

#70481 Geplaatst door Erwin Walstra op woensdag 21 december 2011 18:32:06
Ik merk inderdaad dat Discussen eigen persoonlijkheden hebben en je laten merken hoe ze zich voelen. Maar vergeleken bij andere grotere cichliden als Maanvissen of geophagussen lijken ze toch veel vatbaarder voor verandering en waterwaarden.
Je hoort zelfs verhalen van discussen uit verschillende nesten die niet tegen elkaars bacterie cultuur kunnen, dit heb ik bij andere vissen nog nooit gehoord.

Ik persoonlijk heb twee maanden terug 6jongen Discussen gekocht bij een erkende kweker. Zeer mooie visje alleen wat klein(+-5cm) dit voornamelijk om de prijs. Nu twee maanden later, en veel contact met de kweker, is het aantal nog maar 2vissen. Ik ken wel dat van een groep vissen er een paar sterven maar zoveel niet.

Ik ben ook wel gewent aan ph,kh en gh waarden verlagen en op pijl houden, maar zoveel verversen als bij de Discussen heb ik nog nooit gedaan.
Al met al vind ik, ondanks de tegenslagen, de discussen erg mooie en leuke vissen. En zeker een uitdaging.

Erwin

#70487 Geplaatst door Jos Brand op woensdag 21 december 2011 21:02:02
  • Jos Brand
  • Lid
  • Sinds: 11-04-2005
Jammer dat je als beginner 5cm visjes hebt mee gekregen van een erkende kweker.
Opzich zijn discusvissen helemaal niet zo moeilijk als beweerd.
In jouw geval moet er veel ververst worden omdat je ze zeker 6 keer per dag eten moet geven.
Daarna gaat het aantal verversingen behoorlijk omlaag.

Ik ben dan ook van mening dat de ervaren kweker jou niet goed heeft voorgelicht nog begeleid.

- Aangepast door Jos Brand (21-12-2011 21:02:22)

- Aangepast door Jos Brand (21-12-2011 21:06:49)
Eens besmet met het discus virus en het gaat nooit meer over
#70488 Geplaatst door Dennis Zinsmeester op woensdag 21 december 2011 21:24:10
Helemaal mee eens... Er is geen moooiere vis om naar te kijken vind ik zelf.
En het is inderdaad een kwestie van veel en goed voeren, en uiteraard veel verversen. Wanneer je dit doet groeien ze als kool!!! Zonde van die visjes trouwens...

suc6
Groet Dennis
600 ltr bak ( 150-80-60 ) bioloog eronder van ca 260 ltr... gevuld met 11 maal piwowarski
#70492 Geplaatst door pascal van roosendaal op woensdag 21 december 2011 22:24:37
de grootste kwaal bij discussen en bij demeeste andere vissoorten is ammoniak. maar dit zul je zelf ook wel weten. Ik dacht het ook dat het moeilijke vissen waren, maar als je de spelregels aanhoud valt het best wel mee. Teveel vissen in een kleine bak is meestal de fout als het misgaat met discussen en dan te min spoelen.
#70506 Geplaatst door Jos Brand op woensdag 21 december 2011 23:00:48
  • Jos Brand
  • Lid
  • Sinds: 11-04-2005
Terug lezend,ben ik toch wat verbaasd.
Ik lees dat je manen hebt gekweekt,dit verschilt niet echt veel met het houden en kweken van discussen.
Krijg dus nog meer de overtuiging
( ga er van uit dat je op de hoogte bent van het hoe en wat van opfok van manen)
dat het verkochte jongbroed niet helmaal kosher was.

- Aangepast door Jos Brand (21-12-2011 23:00:57)
Eens besmet met het discus virus en het gaat nooit meer over
#70561 Geplaatst door Erwin Walstra op zaterdag 24 december 2011 09:55:16
Nou Ja, daar heb ik ook aangedacht.
Achteraf bekeken heb ik inderdaad het idee dat ze niet helemaal fris waren toen ik ze meekreeg. of zijn ze meteen ziek geworden toen ze in mijn bak kwamen. Ik ben nog niet zo`n discus kennen dat ik alles zie aan ziekte symptomen. De vier de overleden zijn waren ook de slechtst etende van de 6.
Ik heb toen er nog vier waren sloten toch maar te behandelen met Batopur ondanks dat ik niets wist wat het was. De laatste twee zijn daar wel sterker uitgekomen.

Maar er zit toch wel een verschil in Manen en Discussen vind ik. Manen kweken is inderdaad ook spelen met waterwaarden als hardheid en ph. Maar Manen lijken wel wat grotere verschillen te kunnen hebben.
Ik in de showbak, waar manen in zaten, ook wel eens de corry`s geprobeert te kweken door de de temp in 1dag van 29 naar 23 te laten zaken en weer op te krikken. Maar de manen leek dit niets te doen, terwijl de discussen het al laten merken als de temp 3graden zakt.

Ik blijf het idee houden dat manen meer kunnen hebben, of het komt omdat ik dat ken.

Erwin

#70565 Geplaatst door Frans de Bruijn op zaterdag 24 december 2011 11:33:30
Mee eens hoor!! Ik vind manen ook veel makkelijker dan discussen. En het kweken is op sommige punten wel te vergelijken maar er zit toch wel een flink verschil in. Discusvissen zijn veel sterker afhankelijk van de juiste waterwaardes, alleen al mbt het uitkomen van de eitjes! En ook op andere punten zit er toch n flink verschil. Verzorging van het jongbroed is er weer 1 van!