wat zal ik doen?
-
- jeroen-dam
- Lid
- Sinds: 06-11-2011
hallo allemaal,
ik zit even met het volgende.ben sinds 4 weken bezig met osmose water.
sinds ik begonnen ben zie ik dat mijn ph waarde niet echt stabiel is. na mijn waterwissel meet ik altijd alles na en dan is mijn ph 7 of 6,8 dit vind ik wel oke. De ec is dan rond de 400 en 430 us. temp. 30C. In de periode dat ik hiermee bezig ben heb ik ook wel eitjes van een koppel gehad. Na ongeveer 3 a 4 dgn zie ik dat mijn ph langzaam gaat dalen.Mijn kh vind ikzelf wel laag dit is ongeveer 2+. Het zal misschien dus wel door de lage kh waarde komen. Als ik deze kh omhoog wil brengen wat kan ik dan het beste doen?
Mijn ec zou ik ook liever wat lager willen ivm kweek. Als ik meer osmose water toevoeg zou de ec moeten dalen maar daarmee gaat natuurlijk ook weer de ph naar beneden.
Deze ph mag van mij rond de 6,5 liggen.
Wat is volgens jullie nu de beste oplossing. toevoegen van kh+ of...?
Groetjes jeroen
ik zit even met het volgende.ben sinds 4 weken bezig met osmose water.
sinds ik begonnen ben zie ik dat mijn ph waarde niet echt stabiel is. na mijn waterwissel meet ik altijd alles na en dan is mijn ph 7 of 6,8 dit vind ik wel oke. De ec is dan rond de 400 en 430 us. temp. 30C. In de periode dat ik hiermee bezig ben heb ik ook wel eitjes van een koppel gehad. Na ongeveer 3 a 4 dgn zie ik dat mijn ph langzaam gaat dalen.Mijn kh vind ikzelf wel laag dit is ongeveer 2+. Het zal misschien dus wel door de lage kh waarde komen. Als ik deze kh omhoog wil brengen wat kan ik dan het beste doen?
Mijn ec zou ik ook liever wat lager willen ivm kweek. Als ik meer osmose water toevoeg zou de ec moeten dalen maar daarmee gaat natuurlijk ook weer de ph naar beneden.
Deze ph mag van mij rond de 6,5 liggen.
Wat is volgens jullie nu de beste oplossing. toevoegen van kh+ of...?
Groetjes jeroen
-
- Rob Nederlof
- Bestuurslid DCH / Moderator
- Sinds: 12-11-2010
Na een jaar met osmose water knoeien ben ik van mening dat als ik het aanmeng met kraanwater tot EC = 150-200 uS er het beste resultaat van komt.
PH is stabiel rond de 7.
Dus gewoon meer osmose water zodat je EC naar 150-200 uS zakt.
PH is stabiel rond de 7.
Dus gewoon meer osmose water zodat je EC naar 150-200 uS zakt.
Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
-
- jeroen-dam
- Lid
beste rob bedankt alvast voor je snelle reactie.
Als ik nu meer osmose water erin doe zoals de situatie nu is dan gaat de ph toch ook direct zakken of niet?
mijn bak is nu denk ik ongeveer 75%-80% leiding water en restant is osmose.
De waarden nu op dit moment zijn:
Temp. 30'c
ph= 6,8
kh= 2+
ec= 436 us
groetjes jeroen
Als ik nu meer osmose water erin doe zoals de situatie nu is dan gaat de ph toch ook direct zakken of niet?
mijn bak is nu denk ik ongeveer 75%-80% leiding water en restant is osmose.
De waarden nu op dit moment zijn:
Temp. 30'c
ph= 6,8
kh= 2+
ec= 436 us
groetjes jeroen
-
- Rob Nederlof
- Bestuurslid DCH / Moderator
- Sinds: 12-11-2010
Nee, de PH gaat niet direct zakken, je water wordt wel gevoeliger voor PH schommelingen als je middeltjes erin gaat gooien.
Heb je geen regenton of leeg aquarium?
Dan kun je enigzins testen wat er gebeurd, als je op EC = 150uS gaat zitten.
Hier zijn de verhoudingen omgedraaid, ca 75% osmose en 25% kraanwater.
- Aangepast door Rob Nederlof (10-12-2011 14:40:41)
Heb je geen regenton of leeg aquarium?
Dan kun je enigzins testen wat er gebeurd, als je op EC = 150uS gaat zitten.
Hier zijn de verhoudingen omgedraaid, ca 75% osmose en 25% kraanwater.
- Aangepast door Rob Nederlof (10-12-2011 14:40:41)
Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
-
- jeroen-dam
- Lid
hoi rob
ikzelf gooi er geen middeltjes in. Liever niet.
Als ik je dus goed begrijp moet ik het precies andersom doen als dat ik nu doe.
Wel eng hoor zoveel osmose water erin dan, of zit ik gewoon te piepen.
Leidingwater hier uit de kraan is ph-8,3 en ec rond de 500 us.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik het eng vind maar vind het wel wat om het te gaan doen.
Gr.jeroen
ikzelf gooi er geen middeltjes in. Liever niet.
Als ik je dus goed begrijp moet ik het precies andersom doen als dat ik nu doe.
Wel eng hoor zoveel osmose water erin dan, of zit ik gewoon te piepen.
Leidingwater hier uit de kraan is ph-8,3 en ec rond de 500 us.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik het eng vind maar vind het wel wat om het te gaan doen.
Gr.jeroen
-
- Henk de Boer
- Lid
- Sinds: 24-11-2009
Hallo Jeroen,
In jou verhaal zitten veel rara metingen:
Je kraanwater heeft een ph van 8,3 je mengt 25% osmose water en je hebt een ph van 6,8 ?? uit het osmose apparaat komt een ph netraal water dus 7. Hier klopt iets niet dus.
De KH van 2 is geen probleem dat hoort bij een lage ph waarde van 6,8 dus niks aan doen. zeker geen KH plus. je kan geen hoge kh en een lage ph hebben.Meet je GH maar eens even die is veel belangrijker dan je KH.
GH zijn mineralen en voedingsstoffen in je water die mag niet te laag worden.
Je kan om je ec waarde te laten zakken gewoon meer osmosewater te mengen met leidingwater. gewoon mengen en meten en je weet je verhouding
Ik doe het op dezelfde manier leidingwater en osmosewater mengen met een ec van 180. via een kationenwisselaar en een ph controler de ph waarde op 6,6 houden. en middels een mengbeker die in het bioloog hangt de GH op 4 houden.
Dit doe ik met GH plus. Dit is hier nodig omdat ik bij een ph van 6,6 geen gh meer heb.
huidige waarde's PH 6,6, GH 3 KH 1 MS 190
Henk
In jou verhaal zitten veel rara metingen:
Je kraanwater heeft een ph van 8,3 je mengt 25% osmose water en je hebt een ph van 6,8 ?? uit het osmose apparaat komt een ph netraal water dus 7. Hier klopt iets niet dus.
De KH van 2 is geen probleem dat hoort bij een lage ph waarde van 6,8 dus niks aan doen. zeker geen KH plus. je kan geen hoge kh en een lage ph hebben.Meet je GH maar eens even die is veel belangrijker dan je KH.
GH zijn mineralen en voedingsstoffen in je water die mag niet te laag worden.
Je kan om je ec waarde te laten zakken gewoon meer osmosewater te mengen met leidingwater. gewoon mengen en meten en je weet je verhouding
Ik doe het op dezelfde manier leidingwater en osmosewater mengen met een ec van 180. via een kationenwisselaar en een ph controler de ph waarde op 6,6 houden. en middels een mengbeker die in het bioloog hangt de GH op 4 houden.
Dit doe ik met GH plus. Dit is hier nodig omdat ik bij een ph van 6,6 geen gh meer heb.
huidige waarde's PH 6,6, GH 3 KH 1 MS 190
Henk
Trotse eigenaar van 7 Tefe green red spotted
-
- jeroen-dam
- Lid
Hier nog even de tussenstand.
Na wat ik hierboven allemaal gelezen heb is me het een en ander duidelijk geworden.
Heb inmiddels de stap gezet en heb ververst met 70% 0smose water en restant leiding water.
De ph is zonder toevoeging van iets nu 6,5. mooi toch. en mijn ec is 220 us.
De kh=2 en gh weet ik even niet omdat de druppels net op zijn gister zat ie nog rond de 4 maar ik vertrouw de meting niet echt.
eventueel advies is nog altijd welkom.
bedankt en groetjes
jeroen
Na wat ik hierboven allemaal gelezen heb is me het een en ander duidelijk geworden.
Heb inmiddels de stap gezet en heb ververst met 70% 0smose water en restant leiding water.
De ph is zonder toevoeging van iets nu 6,5. mooi toch. en mijn ec is 220 us.
De kh=2 en gh weet ik even niet omdat de druppels net op zijn gister zat ie nog rond de 4 maar ik vertrouw de meting niet echt.
eventueel advies is nog altijd welkom.
bedankt en groetjes
jeroen
-
- jeroen-dam
- Lid
we zijn inmiddels weer 3 dgn verder en ik zie nu alweer mijn ph teruglopen.
Ik begon met ph 6,5 en hij is nu alweer gezakt. ph=5,9 nu op dit moment.
er bebeurd dus weer precies hetzelde als toen ik minder osmose water gebruikte.(zie verhaal boven)
mijn ec schommeld ook ben begonnen met 220 us en deze is nu 230 us bij een temp. van 29 graden.
ik weet het niet meer.
wat moet ik doen om de ph stabiel te houden.
gr jeroen
Ik begon met ph 6,5 en hij is nu alweer gezakt. ph=5,9 nu op dit moment.
er bebeurd dus weer precies hetzelde als toen ik minder osmose water gebruikte.(zie verhaal boven)
mijn ec schommeld ook ben begonnen met 220 us en deze is nu 230 us bij een temp. van 29 graden.
ik weet het niet meer.
wat moet ik doen om de ph stabiel te houden.
gr jeroen
-
- Dennis van den Heuvel
- Lid
- Sinds: 06-05-2008
beginnen als je je water klaar maakt
24 uur te laten staan voor dat je het gebruikt
je moet het op vangen in een ton en dan bewerken naar de waardes die jij wilt
na 24 uur stabiele waardes dan pas gebruiken
gr dennis
24 uur te laten staan voor dat je het gebruikt
je moet het op vangen in een ton en dan bewerken naar de waardes die jij wilt