Discuskwekerij de Parel
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenFilters, water, waterwaarden en watervoorbereiding › Watertemperatuur bij automatische verversing

Watertemperatuur bij automatische verversing

#69931 Geplaatst door Nico Jansen op zondag 13 november 2011 10:57:02
Goedemorgen allemaal,

Ik zit er over na te denken mijn showbak uit te rusten met een systeem om automatisch water te verversen. Nu is de afvoer van het overtollige water geen probleem om te realiseren, de aanvoer is een ander verhaal.
In de kruipruimte kan ik de toevoer van koud water wel splitsen en een aanvoer naar de bak maken. Warm water komt echter van 2 verdiepingen hoger en toevoer naar benedenverdieping (keuken) is volledig weggewerkt in de muren. Alz ik dit zou willen veranderen en dus het hele huis op zijn kop ga zetten kan ik net zo direct echtscheiding aanvragen.

Mij vraag: kan het kwaad om automatisch te verversen met koud water?

2 aanvulling:
-ik ververs met water direct uit de kraan, dus zonder toevoeging of behandeling
-de bedoeling is om geleidelijk te gaan verversen( meerdere keren per dag) en niet in eens heel veel om temperatuurschommelingen te voorkomen.

Ik ben benieuwd naar jullie kundig oordeel!

Gr
Nico

#69932 Geplaatst door Erno Dobronyi op zondag 13 november 2011 11:37:32
  • Erno Dobronyi
  • Secretaris DCH / Moderator
  • Sinds: 10-01-2010
Beste Nico, ik ververs ongeveer 40 liter koudwater per dag op 1200liter

Ik meet een temperatuurverschil van 0.2 grade, dat verschil is binnen een kwartier vereffend door mijn verwarming.

Ik heb het zo afgesteld dat ik 10 liter per minuut ververs
(ver)oordeel pas als je de feiten kent!
Neem een kijkje op onze zolder
#69933 Geplaatst door Jan Broere op zondag 13 november 2011 11:39:12
  • Jan Broere
  • Bestuurslid DCH
  • Sinds: 02-12-2009
Ik ververs ook 6 x per dag = ongeveer 150 liter per dag, op een totaalinhoud van het aquarium van 1.000liter en 180 liter in de bioloog.

Ik vermeng het verse water in het laatste vak van de bioloog en zo wordt het opgevoerd vermengd met het water op temperatuur uit de bioloog.

Omdat de temperatuurmeting van het water bij mij ook in de bioloog plaatsvind, zie ik daar de temperatuur een val maken van 2 graden, maar pakweg 10 seconden na het stoppen van de watertoevoer is de temperatuur weer normaal.

De vissen vinden het trouwens wel lekker. Ik heb het idee dat op het moment dat het verse water wordt toegediend ze meer te vinden zijn bij de uitstroom in het aquarium.

Website in opbouw: www.familiebroere.nl/Mijn_aquarium

there is no way to happiness, happiness is the way
#69934 Geplaatst door Nico Jansen op zondag 13 november 2011 11:48:36
Jan,

Als jij het verse water in het laatste vak van je bioloog vermengt, waar heb je dan de uitvoer van het overtollige water?
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de schetsen van de bioloog van Erno dan zie de uitvoer in dat laatste vak. Als je daar ook je verse water toevoegd dan verlies je toch veel vers water?

Gr
Nico

#69936 Geplaatst door Jan Broere op zondag 13 november 2011 12:16:27
  • Jan Broere
  • Bestuurslid DCH
  • Sinds: 02-12-2009
Dat is wel een mogelijkheid, maar dicht boven de bodem van de bioloog zit de uitvoer richting opvoerpomp. De overloop richting riool zit op ongeveer gelijke hoogte met het laatste schot van het laatste vak.

De toevoer van vers water gebeurt met een slang die ik tot vlak voor de uitvoer richting de pomp laat lopen. Water wat wordt toegevoerd wordt dus meteen weggezogen. Ik heb er nog eens aan gedacht om de slang zelfs een stukje in de 32mm. leiding te steken, maar dat is er nog nooit van gekomen en ik geloof ook niet dat dat nodig is.
Website in opbouw: www.familiebroere.nl/Mijn_aquarium

there is no way to happiness, happiness is the way