Aquaria Veldhuis
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenFilters, water, waterwaarden en watervoorbereiding › Eigen ontwerp bioloog en bodem afzuiging.

Eigen ontwerp bioloog en bodem afzuiging.

#68925 Geplaatst door Mark van Steenoven op maandag 19 september 2011 21:24:09
Hallo allemaal..

Ik heb na een paar weken lezen hier op dit forum dankzij al jullie ervaring die jullie hier met elkaar delen een ontwerp gemaakt voor mijn toekomstige bak... Nu is mijn vraag of jullie daar eens naar zouden willen kijken om mij nog goede tips te kunnen geven. Ook hoor ik het natuurlijk graag als ik dingen anders aan moet pakken of veranderen. Hopelijk ben ik jullie niet te veel tot last.

Hier heb ik de link staan naar mijn ontwerp die ik in het album hier heb gezel omdat ik de tekening hier niet geplaatst kreeg.

http://www.discusclubholland.nl/album/6035-ontwerp-tekening-bioloog-en-bodem-afzuiging

Groeten Mark

#68931 Geplaatst door Eddy Keijzers op maandag 19 september 2011 22:42:02
De aftakking om snel de bak te kunnen legen via de bodemafzuiging lijkt mij erg handig.
Door jouw eerdere ideeën had ik ook een dergelijk systeem bedacht maar dan met de standaard hevelbocht die bij potfilters wordt geleverd.

Wel heb ik twee vragen;
-Waarom heb je 11 vakken in je bioloog.
-Waarom gaat de uitstroom van je bioloog direct naar de bodem?
Als de spanning uitvalt loopt je hele bak leeg in je bioloog.
Als je de uitstroom eerst boven het water niveau brengt en daar een aftakking maakt boven het water oppervlak. Dan heft deze aftakking de hevel werking direct op doordat hier dan lucht door aangezogen wordt.
tijdelijk tot de nieuwe bak klaar is een rio125 met potfilter
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
#68932 Geplaatst door Erno Dobronyi op maandag 19 september 2011 22:57:53
  • Erno Dobronyi
  • Secretaris DCH / Moderator
  • Sinds: 10-01-2010
Beste Mark,
Een bioloog met meer dan 6 vakken is niet erg zinvol aangezien bij elk vlak, de waterhoogte verval van 3 cm moet rekenen. Bij 11 vakken hou je geen waterhoogte meer over aan het einden van je bioloog.
Daarnaast wordt het te benutte volume van elk vak kleiner. ivm hoogte verschil

Vooral bij grote aquaria is het belangrijk dat er voldoende doorstroming is. Is het vak te klein (hoogte) dan zal het filter materiaal niet efficiënt kunnen werken.

7546-4e77aa8d-b968-49b4-a787-4e7b53609f35.jpg
Een voorbeeld van een bioloog met 5 vakken.
Dit type heeft tussen elk vak een tussen schot.

7547-4e77aa9d-7828-42d6-9918-4ea353609f35.jpg
Dit type bioloog gebruik ik momenteel.
Deze is zonder de de bekende tussenschotten, waardoor je meer ruimte over houd voor filter materiaal.
Bij een 11 vaksbioloog ben ongeveer 36cm kwijt aan tussenschotten. (zonde van deze ruimte)

- Aangepast door Erno Dobronyi (19-09-2011 23:54:00)
(ver)oordeel pas als je de feiten kent!
Neem een kijkje op onze zolder
#68935 Geplaatst door Jan Broere op dinsdag 20 september 2011 09:31:04
  • Jan Broere
  • Bestuurslid DCH
  • Sinds: 02-12-2009
Met twee verwarmingen, een staaf in de bioloog en bodemverwarming ga je het gewoon redden. Ik heb een aquarium van gelijke grootte met een 600 watt staaf (Schego Titanium Heater) in de bioloog en een bodemverwarming (Dennerle 100 watt)
Deze verwarming in combinatie met je verlichting kan het makkelijk aan, want ik ververs ook nog automatisch water, koud uit de kraan en ook dat wordt moeiteloos opgevangen.
Verwarmingsstaaf niet in het laatste vak leggen want dan kan hij door een te lage waterstand droog komen. Zie tekening van Erno, waar de verwarming tussen het laatste en een na laatste vak zit waarbij de waterhoogte gegarandeerd is.

Ook ik heb bodemafzuiging aangesloten op een aparte Eheim-pomp, maar ik weet niet of ik dit uiteindelijk wel een goede oplossing vind. Ik heb zelf op de bodem filterzand en toen ik voor de eerste keer mijn filterpomp een keer schoonmaakte bleek dat er een flinke hoeveelheid zand in zat. Dat blijft zich herhalen, dus misschien koppel ik dat toch gewoon een keer los.

Ik begrijp dat je je aan het voorbereiden bent op een nieuw aquarium, maar dat het er nog niet is. Ik zou dan nog eens kijken naar een overloop met gecombineerde bodemafzuiging, dat werkte in mijn vorige aquarium best goed.
Website in opbouw: www.familiebroere.nl/Mijn_aquarium

there is no way to happiness, happiness is the way
#68938 Geplaatst door Mark van Steenoven op dinsdag 20 september 2011 17:35:53
Bedankt Eddy, Erno en Jan voor jullie reactie en goede uitleg!!

De 11 vakken op mijn tekening staat inderdaad een beetje raar maar had mijn tekening een beetje te groot opgezet en kon dat op mijn tekening niet meer veranderen.... Dus ik zat zelf inderdaad ook aan een 6 vaks te denken.

Mijn uitstroom heb ik direct op de bodem geplaats omdat ik ergens gelezen heb dat ik dan veel zuurstof rijk water in mijn aquarium pomp... Maar het is inderdaad zo dat er bij stroom uitval mijn hele bak leeg zou lopen. Hoe bedoel je die aftakking boven het water Eddy?? Een luchtkraantje? of zit ik nu helemaal verkeerd?

Erno bedankt voor de duidelijke tekeningen.!! Dit is inderdaad een goed idee om een enkel schot te plaatsen. Maar hoe heb jij jou verwarming dan geplaatst?

Fijn om te horen dat ik het met mijn idee over verwarming wel een beetje goed zit. Klopt inderdaad Jan dat jij een bak hebt met gelijke grootte want ik heb heel veel aan jou tekening gehad em daar ook wel sommige dingen van gebruikt. Bedankt daar voor he!! Zou je mij een keer kunnen uitleggen hoe jij die overloop in combinatie met een bodemafzuiging zou maken?

Groeten Mark

#68943 Geplaatst door Eddy Keijzers op dinsdag 20 september 2011 18:45:10
die aftakking kan gewoon een dun pijpje of slangetje zijn dat boven het wateropppervlak water in de bak gooit.
Als de spanning weg valt zal er dan lucht aangezogen worden en dat heft het hevel effect op.
#68951 Geplaatst door Jan Broere op dinsdag 20 september 2011 20:39:59
  • Jan Broere
  • Bestuurslid DCH
Ik kan dat niet tekenen, dus misschien wordt je wijzer via de volgende links.

Bij de volgende link kijken naar afbeeldingen van filtersystem Exklusiv
[url]http://www.friedeberg-atd.de/index.php?article_id=131
[/url]

Volgende link kwam ik tegen met een andere, maar misschien ook wel werkbare oplossing.
http://www.aquariumforum.de/f180/570-liter-diskusaquarium-inkl-filterbecken-124484/index2.html

#68953 Geplaatst door Eddy Keijzers op dinsdag 20 september 2011 21:59:06
hier een tekening
7548-4e78f04d-cbec-46b9-8404-31e353609f35.jpg
#68960 Geplaatst door Erno Dobronyi op woensdag 21 september 2011 15:40:41
  • Erno Dobronyi
  • Secretaris DCH / Moderator
  • Sinds: 10-01-2010
Mark van Steenoven schreef:
Bedankt Eddy, Erno en Jan voor jullie reactie en goede uitleg!!

Erno bedankt voor de duidelijke tekeningen.!! Dit is inderdaad een goed idee om een enkel schot te plaatsen. Maar hoe heb jij jou verwarming dan geplaatst?

Mark bij mij licht gewoon een 600 watt titanium verwarming op de bodem van het laatste vak. Die licht evenwijdig aan het laatste tussenschot.
Hierdoor heb ik een constante flow van water over de hele lengte van de verwarming.
Aangezien mijn uitvoor van mijn bioloog 15 cm hoog zit, hoef ik niet bang te zijn dat de verwarming droog valt.
In het aqarium zit tevens een 100 watt bodemverwarming en het geheel stuur ik aan met een profilux
(ver)oordeel pas als je de feiten kent!
Neem een kijkje op onze zolder
#68966 Geplaatst door Jan Broere op woensdag 21 september 2011 20:56:28
  • Jan Broere
  • Bestuurslid DCH
Erno Dobronyi schreef:

Mark bij mij licht gewoon een 600 watt titanium verwarming op de bodem van het laatste vak. Die licht evenwijdig aan het laatste tussenschot.
Hierdoor heb ik een constante flow van water over de hele lengte van de verwarming.
Aangezien mijn uitvoor van mijn bioloog 15 cm hoog zit, hoef ik niet bang te zijn dat de verwarming droog valt.

Mijn 600 watt Titaniumverwarming is van Schego en in de gebruiksaanwijzing wordt duidelijk gewaarschuwd dat de bovenaansluiting niet onder water mag!!