Deco Fish
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenZiekte verschijnselen en behandeling › ongekende ziekte?

ongekende ziekte?

#68769 Geplaatst door Michel Vermoens op maandag 12 september 2011 19:11:22
even kort een vraag over de waterwaardes :
als ik het water meet dat ik maak met mijn demineralisatie dan meet ik :
gh = 10
kh = 5
ph = 6.5
dit is ook mijn streefdoel en ben daar dus tevreden mee.

In mijn aqaurium kom ik op een iets hogere gh namelijk 15 a 16. Ben ik verkeerd maar dit kan toch gerust komen door de toevoeging van plantenmeststoffen. Die bevatten de mineralen die de gh bepalen dus ....

ik heb op een ander forum (wereld van de discus) de vraag gekregen of het geen bacteriële infectie kan zijn. Ik ben eigenlijk in de verleiding dit te geloven omdat ik nu een week na de metronidazole kuur niet echt veel beterschap zie aan de verwondingen. Ik trek de raad voor afwisselende voeding niet in twijfel of zo maar ik zie gewoon naar de vissen.
Ik heb op zolder een quarantaine bak van 150 liter staan en ik denk dat ik de 3 besmette dicussen daar eens ga zetten en behandelen met bactopur. Het is een gokje maar ik moet iets doen want het geneest niet vanzelf.

groeten, Michel

#68770 Geplaatst door Marc Hendriks op maandag 12 september 2011 19:53:23
Heb het topic even bekeken, maar het heeft maanden geduurt om dit soort gaten te maken, en dat is niet binnen 1 week weer weg !
Ik ken het fenomeen zelf ook, verschillende vissen hiermee gezien en ook weer herstel gezien, maar dat duurt altijd even.
De gaten zijn door een mineraaltekort ontstaan, waarschijnlijk door flagalaten.
Nu duurt het even voordat de darmen weer hersteld zijn en weer mineralen in voldoende mate op kunnen nemen.
Dus ik kan maar 1 ding zeggen, geduld hebben.

Maar waarom twijfel je aan diverse mensen die redelijk veel kennis hebben van discus, waarbij er zelfs 1 zit die een diploma heeft i.v.m. visziekten en mensen die al jaren hun geld (of een deel ervan) verdienen met het kweken/verkopen van discus.
Er komt 1 figuur langs die wat roept zonder te onderbouwen waarom hij dat roept en je gaat je vissen behandelen voor iets waar totaal geen bacterieën in meespelen.
Waren het bacterieën die dit veroorzaken, zijn het namelijk vleesetende en die gaan veel harder en over heel het vissenlijf.
Nu is het het kraakbeen in de kop, wat dus wijst op mineraalgebrek.
Hoe dit mineraalgebrek ontstaan is, is nu juist de vraag.
Of door een gebrek door een tekort in de voeding/water of door het niet op kunnen nemen van mineralen door de darmen van de vis.
Dit laatste wordt vaak veroorzaakt door flagalaten, het eerste door de eigenaar van de vissen.

Sorry voor de toon

#68771 Geplaatst door Dennis Waage op maandag 12 september 2011 20:09:29
Beste Michel,

Wat je met je water doet weet ik niet, maar als je nou eens het volgende doet?
Zet de vissen apart in schoon water en voer de temperatuur rustig op naar 33 graden. Voeg wat zout toe gewoon zeezout, keukenzout, ongeveer 1 theelepel op 40 liter water. Voer de vissen artemia, zwarte en witte mug af en toe een mosseltje en een goed merk granulaat/vlokkenvoer. Hou dat nou eens 4-5 weken vol. Wedden dat het dan beter gaat met je vissen.

Groeten Dennis.
Als je eerlijk bent mag je alles zeggen! (maar je hoeft niet alles te zeggen)
#68772 Geplaatst door Edith Bekkering op maandag 12 september 2011 20:19:43
Ik heb op de beurs vorig jaar gehoord dat je gewoon keuken zout niet mag gebruiken omdat er jodium in zit. Dit zou niet goed voor je vissen zijn?

Groetjes Edith

#68773 Geplaatst door Dennis Waage op maandag 12 september 2011 20:22:44
Keukenzout zonder jodium uiteraard.
#68774 Geplaatst door Marc Hendriks op maandag 12 september 2011 20:26:56
Dennis Waage schreef:
Keukenzout zonder jodium uiteraard.
Salina keukenzout

#68775 Geplaatst door Dennis Waage op maandag 12 september 2011 20:37:43
Euro shopper 11 cent
#68776 Geplaatst door Marc Hendriks op maandag 12 september 2011 20:46:12
Dat is goedkoper als de 8,95 voor bactopur direct

#68779 Geplaatst door Michel Vermoens op dinsdag 13 september 2011 00:25:29
het ding is dat ik al 10 jaar discussen heb en dat ik wel is een discus heb gehad die gatenziekte had en deze keer lijkt het er wel op maar toch zijn er dingen die gewoon niet kloppen met het ziektebeeld van flagellaten. Ze eten perfect, geen witte ontlasting of wat dan ook, geen wit pus dat uit de wonde komt voor het onstaan van een gat. Niks van dat alles, dus dat doet me wel twijfelen natuurlijk. Ik luister zeker naar jullie advies, anders zou er in mijn diepvries nu geen 6 verschillende soorten voeding zitten.
Ik heb zelfs een discus die na 1 maand in mijn aquarium als last had van de ziekte. Er zijn er dan ook weer (alle pigeon bloods) die er helemaal geen last van hebben. Mij gaat er maar 1 ding voorop en dat is de vissen genezen en geld maakt me daar helemaal niks bij uit.
bedankt voor de respons en het advies.

#68780 Geplaatst door Michel Vermoens op dinsdag 13 september 2011 00:27:10
Dennis Waage schreef:
Beste Michel,

Wat je met je water doet weet ik niet, maar als je nou eens het volgende doet?
Zet de vissen apart in schoon water en voer de temperatuur rustig op naar 33 graden. Voeg wat zout toe gewoon zeezout, keukenzout, ongeveer 1 theelepel op 40 liter water. Voer de vissen artemia, zwarte en witte mug af en toe een mosseltje en een goed merk granulaat/vlokkenvoer. Hou dat nou eens 4-5 weken vol. Wedden dat het dan beter gaat met je vissen.

Groeten Dennis.

ik ga het proberen en laat iets weten.