Aquaria Veldhuis
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenZelfbouw projecten › concept nieuw meubel

concept nieuw meubel

#68402 Geplaatst door Eddy Keijzers op maandag 22 augustus 2011 09:31:19
Marc Van De Genachte schreef:
ik denk van wel, bij mij ook zoiets van afmetingen en 1500 kg, ……
Dat had ik inderdaad ook geschat, mijn huidige bak weegt ±hetzelfde en rust op 25x25mm alu profiel
Frans de Bruijn schreef:
Misschien is het een optie om onderlangs en rondom ook nog een kokerprofiel te laten lassen! Bijvoorbeeld 10 cm van de vloer………
Dit zit ook in het ontwerp alleen er is nog geen detail tekening van de constructie geplaatst.
Harry Assen schreef:
Het is lastig om de belasting van een aquariumbak op een staalconstructie nauwkeurig te ……………..nooit te worden toegepast en dus moet je er van uitgaan dat mijn veronderstelling “de bak staat op 4 hoekpunten / poten” min of meer goed is. Ik zou vanwege de eenvoud daarom uitgaan van 40 x 40 profiel met een wanddikte van tenminste 2,5 mm.
40x40mm x2á2,5mm was ook mijn gedachte, fijn om dat even bevestigd te hebben.
Harry Assen schreef:
Tussen de betonplex plaat en de glazen bodem zou ik dan 20 mm piepschuim leggen……….. als de poten uitlijning niet 100 % is.
Mijn betonplexplaat wordt dan 16mm kleiner dan de bak, levert dit dan nog problemen op? De glazenplaten rusten immers altijd op de onderste glazenplaat en die zou dat wel moeten kunnen opvangen met die piepschuimplaat er tussen.
Erno Dobronyi schreef:
Als ik je tekening bekijk van je stalen frame, heb je aan de linkerkant extra profielen geplaatst voor je elektronica.
Dit is niet nodig, je kunt ook het tussenschot, tussen de bovenste en onderste betonplex schroeven. Dit tussenschot heeft geen dragende functie!
Zijn in het nieuwe ontwerp ook al verwijdert en vervangen voor beugels
Erno Dobronyi schreef:
Als je er voor kiest om in het midden twee verticale balken te plaatsen, zet ze dan in het midden. Wil je toch ruimte voor je bioloog creëren, maak dan de voorste verticale balk (in het midden) verwijde baar.
Ook deze zijn anders, in de achterwant naar het midden en in de voorkant twee symmetrisch om het midden paneel te bevestigingen, ook zijn ze dunner geworden. En de bioloog kan via de zijkant er in dus deze panelen blijven allen verwijderbaar.

Erno Dobronyi schreef:
De twee middelste poten zijn niet nodig, …………….alleen als alle poten vertel baar zijn, want geen enkele voer is vlak!
Deze worden inderdaad verstelbaar maar nog niet intekening opgenomen.
Erno Dobronyi schreef:
Wat veel belangrijker is de torsie stijfheid. Het is niet de bedoeling als je het aquarium een duwtje geeft dat hij gaat schommelen. Want daar kunnen de lasnaden slecht tegen. Een extra versteviging in de hoeken is wel gewenst. zie mijn tekening
Ook deze neem ik mee en plaats ik nog in de tekening.
Harry Assen schreef:
Als goed alternatief van de hoekjes, die op zich wel helpen maar niet zeer effectief zijn is te overwegen om stukken triplex of ander plaatmateriaal als zijwandjes en achterwand op het frame te schroeven of er passend in te monteren. Dit geeft een zeer grote stijfheid van de constructie.
De vaste panelen worden de bodem, achterwand en het elektronica paneel, dus hiermee heb ik daar in 3D aan voldaan.

Bedant voor alle snelle reacties met goede inhoud, ik laat snel weer wat tekeningen achter en hopelijk binnenkort ook foto's
tijdelijk tot de nieuwe bak klaar is een rio125 met potfilter
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
#68576 Geplaatst door Eddy Keijzers op donderdag 01 september 2011 20:12:00
Ik ben aan het kijken naar het ontwerp voor een overloop met bodem aanzuiging.
Heeft iemand voorbeelden van zo'n overloop
Ik weet dat er mensen zijn binnen de club met zulks overloop maar ik kan, ook uit google, geen afbeeldingen vinden.
#68580 Geplaatst door Dennis van den Heuvel op donderdag 01 september 2011 21:20:08
heey eddy

kijk ff bij m n album daar staan foto s hoe ik m n onder afzuiging gemaakt heb

gr dennis
#68582 Geplaatst door Eddy Keijzers op donderdag 01 september 2011 22:53:07
dat is inderdaat wat ik zocht.
is de pijp vanuit de bodem aanzuig om de flow te regelen en om het niveau te regelen tot waar de bak leeg loopt als de pomp uitvalt?
en natuurlijk de vraag: hoe bevalt het systeem
Als er andere met aanvullingen zijn hoor ik het ook graag.
#68583 Geplaatst door Dennis van den Heuvel op vrijdag 02 september 2011 11:59:47
ja en nee
kan het niet zo makkelijk uit leggen

ik heb een druk systeem gemaakt met een lucht kamer

en met die pijp regel ik de hoeveelheid onder afzuiging en dan erbij heb ik ook opervlakte afzuiging dmv een overloop

het werkt super

als m n stoom uitvalt loopt er 10 mm water m n bioloog in das niet veel dus

ben er erg blij mee maar ben er ook wel even mee bezig geweest om het uit te vogelen

ik wens je veel suc6 met je bouw project

als er wat is hoor ik het wel en anders kom je gewoon ff langs

gr dennis
#68677 Geplaatst door Eddy Keijzers op dinsdag 06 september 2011 22:23:04
voor iedereen met sketchup 8 is mijn ontwerp hier te vinden

voor de gene die geen sketchup 8 hebben, het is een gratis CAD programma om in 3D te tekenen en is hier te downloaden
#71862 Geplaatst door Eddy Keijzers op woensdag 22 februari 2012 22:10:43
Zondag mijn 4 overgebleven RT verkocht en morgen misschien mijn bak.
Kan ik daarna beginnen aan mijn nieuwe bak waar dan een mooi schooltje met ???? in komt.
#71863 Geplaatst door Rob Nederlof op woensdag 22 februari 2012 22:20:24
  • Rob Nederlof
  • Bestuurslid DCH / Moderator
  • Sinds: 12-11-2010
En weer een topic bij zelfbouw projecten..
Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
#71890 Geplaatst door Eddy Keijzers op zaterdag 25 februari 2012 20:22:35
Mijn bak is nu ook verkocht.
Dat wordt dus een bestelling bij mijn collega weg zetten voor een stalen frame.
Heeft hij ook nog even de tijd, omdat de bak pas over twee weken opgehaald word.
#71897 Geplaatst door Patrick van de Liefvoort op zaterdag 25 februari 2012 23:32:10
Veel su6 met de nieuwbouw, we lezen het graag
Juwel Rio 400 (450 liter)
2x Eheim 2075 1x Eheim 2213
Aquatic 500 Watt Heater

2 Blue Angel Super
2 Bleu Knights
2 Leopard Spotted Eruption
3 Leopard High Body Maze
34 Kardinaal Tetra
6 Blanke Bijlzalm
5 Corydoras Melanistius
2 Diamant Goerami