Discuskwekerij Nhamunda
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenZelfbouw projecten › Eiken show aquarium in aanbouw

Eiken show aquarium in aanbouw

#70083 Geplaatst door Eddy Keijzers op maandag 21 november 2011 16:39:54
Erno schreef:
maar dan moest ik wel voor elke ledbalk een "LEDControl1" kopen á 52 euro
Met de GHL LED Control4Active is het mogenlijk om 4 led groepen aan te sturen. Ben je ±€ 68.50 kwijt maar dan kan het wel via de Profilux.
En je kan natuurlijk altijd twee strips achter elkaar op één uitgang zetten.
tijdelijk tot de nieuwe bak klaar is een rio125 met potfilter
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
#70087 Geplaatst door Mark van Steenoven op maandag 21 november 2011 22:35:56
Beste Erno,,

Bedankt weer voor je uitgebreide reactie. Klinkt super maar begint nu wel een beetje verwarrend te worden voor een leek als ik....

Ik had zo gedacht ik koop een Profilux om temperatuur te meten, PH te meten en mijn geplande T5 verlichting aan te sturen.... Ik hoopte dat ik 4 dimbare T5 balken kon kopen van 80watt (zijn 145 lang) en die zo in de stekkerblok van de profilux kon steken. Dacht dat ik dan alles zo op de computer in kon gaan stellen... 4 Balken van 80 watt zou dat voldoende zijn denk jij?

Stroomverbruik had ik nog niet zo bij stil gestaan eigenlijk. Maar nu jij het zo zegt klinkt het wel heel logisch.

Als ik jou zo begrijp zou ik voor de zon opkomst en ondergang led verlichting kunnen kiezen. En dan de T5 balken gewoon in 1 keer inschakelen en uitschakelen?

Wat ik hier boven vroeg over het aansluiten van T5 balken op de Profilux klopt dat? Het inpluggen bedoel ik dan.

Sorry voor het ongemak weer hoor!

Bedankt alvast.

Groeten mark

#70105 Geplaatst door Erno Dobronyi op donderdag 24 november 2011 12:26:24
  • Erno Dobronyi
  • Secretaris DCH / Moderator
  • Sinds: 10-01-2010
Beste Mark,

Een profilux is eigenlijk een compleet concept, waar ook het water beheer mee kunt regelen.
Als tweede taak heeft hij de taak om de verlichting aan te sturen. Dit gedeelte is nog uitgebreider en daardoor nog gecompliceerder dan het water beheer.

Standaard kan je met de “Powerbar 6D”,dat is het stopcontact dat zes apparaten onafhankelijk aan een uit kan zetten.
De Powerbar 6D is bij de meeste mensen al genoeg om alles aan te sturen:
1. Pomp
2. Verwarming
3. CO2 (magneetventiel)
4. Water (magneetventiel)
5. Voorste rij verlichting
6. Achterste rij verlichting

Het enige nadeel van de PowerBar is dat het alleen aan en uit kan schakelen, en niet meer dan 10A aan stroom mag leveren. Heb je meer stopcontacten nodig, of trek je meer stroom, dan kan je een paar Powerbars bijzetten. (de Profilux kan maximaal 64 stopcontacten aansturen)

Voor de maanlicht, en zonsopgang is er de ProfiLux Simu led-balken. Deze kan je rechtstreeks op de Profilux aansluit, en het stroomverbruik is verwaarloosbaar!

TL verlichting
Standaard TL buizen worden door een stukje elektronica aangestuurd, ook wel VSA genoemd. Een VSA uitzoeken is niet moeilijk als je maar weet wat je wilt aansturen.
• een of twee TL-buizen
• type TL-buis, T5 of T8
• lengte TL-buis
• dimmen of niet dimmen
• en de soort aansturing voor het dimmen
Als je dit weet is het aansluiten van een dimbare TL verlichting niet moeilijk.
Je krijgt eerst de Profilux > VSA > TL buis. Het Enige probleem is dat er veel bedrading nodig is naar de TL-buizen , omdat je de VSA niet onder de licht kap wilt hebben. (ivm vocht en de warmte ontwikkeling van de VSA)

LED verlichting
Eigenlijk is dit het zelf de als de TL verlichting, alleen heten de onderdelen anders.
Een VSA noemen ze een Led-driver, en TL buizen noemen ze Led-balken of leds.

Je krijgt eerst de Profilux > Led-driver > Led-balken. Omdat het rendement van Leds veel hoger is heb je bijna geen warmte opbrengst, waardoor de elektronica veel kleiner kan worden.

Er is een groot verschil met TL verlichting is dat je sommige Led-balken die van kleur kunnen veranderen. Maar in feiten zijn het drie soorten leds die in een behuizing zitten, rood, blauw en groen (en soms wit)
Wil je nu de kleuren of de intensiteit veranderen dan moet je een van de kleuren dimmen. Je krijgt dan een Led-driver die elke kleur apart kan aanstuurt.

Led’s of TL-buizen
Eigenlijk is de vraag niet eerlijk je moet eerst bepalen wat je wilt. En dan de werkelijke kosten berekenen.
TL verlichting is soms goedkoper dan Leds, maar je moet dit wel over een paar berekenen.
(ver)oordeel pas als je de feiten kent!
Neem een kijkje op onze zolder
#70153 Geplaatst door Mark van Steenoven op maandag 28 november 2011 21:59:16
Bedankt weer voor alle moeite.

Groeten Mark

#70303 Geplaatst door Erno Dobronyi op dinsdag 13 december 2011 21:38:13
  • Erno Dobronyi
Water planten en Led-verlichting.

Het aquarium draait al een tijdje, de vissen hebben het goed naar hun zin, maar er gaat er altijd wel eentje dood. Gelukkig is dit meestal een gevolg van ouderdom, of gewoon pech. De discusvissen hebben het ieder geval reuze naar hun zin!

Dus op dit vlak werkt alles goed.

Nu is bij het ontwerpen van een zelfbouwaquarium qua theorie en materiaalkeuze een lastige zaak. Maar hoe doen de waterplanten in het aquarium, zijn er problemen of was het wachten op een algen uitbarsting.

Dus dit keer geen vissen op de foto’s of techniek maar de waterplanten.

8051-4ee7b319-1c94-425d-95c1-6a4853609f35.jpg

8052-4ee7b342-08d0-408a-892f-6a4853609f35.jpg

8053-4ee7b366-2964-42de-88c0-6a4853609f35.jpg

8054-4ee7b38b-5708-4ee6-ba8c-6a4853609f35.jpg

8055-4ee7b3ae-1dd4-46e3-a616-6a4853609f35.jpg

8056-4ee7b3d6-c928-4cc8-8bb8-6a4853609f35.jpg

8057-4ee7b404-0820-430c-93f1-6a4853609f35.jpg

8058-4ee7b42a-81b0-4ddf-bfdb-6a4853609f35.jpg

8059-4ee7b44f-e2a0-4b20-be6e-6a4853609f35.jpg

8060-4ee7b473-746c-49e1-9f3d-6a4853609f35.jpg

Er is maar een nieuwe plant die de L-nummer erg lekker vinden.
Ze eten de gaten er gewoon in, of is het gevolg van een tekort aan voedingstoffen.
Wat mij wel opvalt is dat zijn nieuwe bladeren er geen last van hebben. Dus het kan een gevolg zijn dat deze plant voor het eerst water heeft gezien!

Mijn conclusie: Goede Led-verlichting gaat goed samen met waterplanten, en de algen in mijn aquarium hebben het moeilijk.
#71675 Geplaatst door Erno Dobronyi op woensdag 15 februari 2012 20:03:42
  • Erno Dobronyi
Op verzoek een paar tekeningen geplaats over het leidingwerk.

8558-4f3bfb4f-edc4-4721-87f3-491e53609f35.jpg

De bioloog met het leidingwerk

8560-4f3bfb70-a2e8-4cc7-bc86-491e53609f35.jpg

De standpijp heeft een vaste sok, het bovenste stukje pijp is niet vastgelijmd in de sok, door deze constructie kan je de bovenkant een beetje in hoogte stellen waardoor je de waterhoogte beter kan regelen. Mocht het niet goed werken, dan kan je ook een andere versie gebruiken. Zonder sloopwerk!

Op de linker standpijp is een verloopstuk gelijmd. Door de grotere omtrek is het hoogte verschil tussen pomp aan of pomp uit een stukje kleiner. Bovendien stroomt het water beter de standpijp in waardoor het slurpende geluid een stuk minder is. Door de grotere omtrek (aan de bovenkant) stroomt het water relatief langzamer richting de pijp, waardoor het voer minder snel richting pijp stroomt.

Bij de linker standpijp zit de water invoer onderwater, waardoor er minder lucht wordt meegezogen. Door het ontluchtingsgat te regelen, kan je de hoeveelheid lucht in de pijp regelen. Als er te veel lucht wordt meegezogen, zal je het water horen vallen in de pijp.

Maar als je het ontluchtingsgat te klein maakt zal het water in de standpijp alleen maar stijgen. Met het gevolg dat de waterkolom in de standpijp omhoog gaat.

Dit zou niet zo erg zijn, maar het gewicht van het water wordt alleen maar groter. Op een gegeven moment is het water te zwaar geworden waardoor het met een noodgang naar beneden stort. Je krijgt dan een situatie dat de zuiging zo sterk is dat er te veel water uit het aquarium wordt gezogen.

Het klinkt net als of je het badstopje uit het bad trekt. (Slurpend geluid)

De situatie zal zich weer herstellen maar het probleem komt weer terug!

Door de lucht toevoer te regelen kan je de tijd tussen het spontaan leeglopen regelen.
1. Meet de tijd die tussen het leeglopen zit. (dit kan van minuten tot een keer per dag zijn.)
2. Verdraai het eindkapje zo dat het gat wat kleiner wordt.
3. Meet de tijd die tussen het leeglopen zit.
4 Is de tijd tussen het leeglopen korter geworden, verdraai het eindkapje zo dat het gat wat kleiner wordt. Is dat niet het geval, maak dan het gat groter.
5. Ga naar stap 3

8559-4f3bfb5f-04b0-4084-9e5c-491e53609f35.jpg

Dit is het zelfde principe als de tweede versie van de vorige tekening.
Alleen is de oppervlakte groter wat onderwater zit, hierdoor is de kans kleiner op verstoppingen. Je hebt ook minder materiaal en ruimte nodig voor deze constructie.

8561-4f3c3e2a-1f84-4509-872d-5ba153609f35.jpg

Wil je het nog stiller maken, dan boor je niet het 6 mm gat in de zijkant van de eindkap. Maar je boord een 5 mm gat aan de bovenkant van de eindkap. Hierin plaats je een luchtslangetje van ongeveer 20 cm.

Door de hoogte van het slangetje te regelen kan je de waterhoogte in de standpijp beter regelen. En Het slangetje dempt ook het zuigende geluid van het ontluchtingsgaatje.

Je kan ook een luchtkraantje aan de bovenkant van de luchtslang plaatsen. waardoor het nog fijner is te regelen.

Het is even afregelen (stoeien) maar het werkt goed!

Wil je nog eem maximale waterhoogte beveiliging?
Zet dan het uiteinde van het slangetje vast met een tyrap tegen de standpijp.
Het uiteinde van het slangetje geeft de maximale waterhoogte aan.

Het water zal bij problemen met de standpijp,omhoog lopen.
Het water komt tegen het uiteinde van het slangetje, waardoor het geen lucht meer kan aanzuigen. Daardoor zal het water stijgen in de standpijp.
Het water wordt te zwaar in de standpijp, en stort dan naar beneden.
Na het leeglopen van de standpijp, zal de zuigkracht even aflopen, waardoor het eventuwele vuil kan loslaten. De tweede optie is dat het vuil door de grote zuiging ook vrijkomt.

Deze beveiliging werkt niet altijd 100% maar, het is beter dan niets!
Je kan het systeem ook testen door het uiteinde van het slangetje even dicht te knijpen.

Toch maar de vierde versie toegevoegd, dan is het verhaal compleet!
Deze versie zit in mijn aquarium

- Aangepast door Erno Dobronyi (16-02-2012 00:24:21)
#71678 Geplaatst door Rob Nederlof op woensdag 15 februari 2012 21:54:31
  • Rob Nederlof
  • Bestuurslid DCH / Moderator
  • Sinds: 12-11-2010
Netjes en duidelijk weer Erno!

Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
#71679 Geplaatst door DCH_Penningmeester op woensdag 15 februari 2012 22:13:23
Wit voetje halen?
ja knap als je dat zo kunt.
Gaaf!
Jan.
Een club oprichten is nix, maar draaiend houden wel!
Word lid! Schrijf je in op: http://discusclubholland.nl/subscriptions/subscribe
#71694 Geplaatst door Erno Dobronyi op donderdag 16 februari 2012 13:32:44
  • Erno Dobronyi
Heren het gaat niet over witte voetjes in de sneeuw, maar over pvc leidingwerk.

Het wiel is al lang uitgevonden, maar het gaat over de juiste winterbanden.
Het vervelende van standijpen bij een aquarium is,dat je het alleen kan testen met een gevuld aquarium.
Wijzigingen aanbrengen is dus niet makelijk. Met een getest concept begin je ieder geval goed.

- Aangepast door Erno Dobronyi (16-02-2012 13:33:30)
#71714 Geplaatst door Eddy Keijzers op zaterdag 18 februari 2012 14:02:56
dankje wel Erno,

Met deze info ga ik weer even met het ontwerp verder.
tijdelijk tot de nieuwe bak klaar is een rio125 met potfilter
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl