discus 185x45x50 bak
-
- Chris Kroesen
- Lid
- Sinds: 27-09-2007
hallo allemaal, het is eindelijk zover. de malawi's zijn verkocht, de bak is helemaal leeg geweest omdat er een nieuwe vloer gelegd moest worden en nu wordt het tijd voor een discus bak.
de bak is 185 cm lang, 45 cm diep en 50 hoog. en bevat 410 liter bruto. netto zo'n 350 liter dus.
gister heb ik het filterzand gespoeld en in de bak gedaan.daarna heb ik de bak gevuld met kraanwater.
ik heb 3 potfilters staan. 2 x eheim 2217 en 1x eheim 2213.
de eheim 2217 en 2213 staan in serie waarvan alleen de 2213 draait.
de andere 2217 staat ook aan. de filters zijn allemaal gevuld met blauw schuim, siporax pijpjes, dennerle filterparels en witte watten. alles is schoongemaakt en heb zelfs wat nieuw siporax erin gedaan omdat het inmiddels al 3 jaar oud was.
ik heb in allebei de hoeken een verwarmings element hangen van 300 watt en ingesteld op 28.5 graden.
gister ook meteen vloeibare bacterien toegevoegd.
er zit nog geen vis in de bak en ook nog geen planten.
de planten komen deze week en ik heb ook een schooltje van 10 corydoras sterbai in bestelling staan.
over de TL lampen zit ik nog een beetje te twijfelen. ik heb een TLD 840 en een aquastar. maar de 840 vind ik niet zo mooi licht geven. de combi TLD 865 en arcadia tropical vond ik persoonlijk mooi staan in de malawi bak, dus zal het waarschijnlijk ook gaan worden in de discus bak. suggesties zijn altijd welkom.
het budget wat ik over heb gehouden van de malawi's is ongeveer 250 euro. ik ben van plan om 5 discussen in de bak te zetten na de opstart fase. ( 2 tot 4 weken heb ik gelezen )
nou dat was het eventjes.. nog geen foto's.. beetje saai een kale bak met alleen grind..
heeft iemand nog suggesties over eventuele bijvisjes ? een klein schooltje zou moeten kunnen denk ik van 10 tot 15 kardinalen of roodkop zalmpjes.
groeten
de bak is 185 cm lang, 45 cm diep en 50 hoog. en bevat 410 liter bruto. netto zo'n 350 liter dus.
gister heb ik het filterzand gespoeld en in de bak gedaan.daarna heb ik de bak gevuld met kraanwater.
ik heb 3 potfilters staan. 2 x eheim 2217 en 1x eheim 2213.
de eheim 2217 en 2213 staan in serie waarvan alleen de 2213 draait.
de andere 2217 staat ook aan. de filters zijn allemaal gevuld met blauw schuim, siporax pijpjes, dennerle filterparels en witte watten. alles is schoongemaakt en heb zelfs wat nieuw siporax erin gedaan omdat het inmiddels al 3 jaar oud was.
ik heb in allebei de hoeken een verwarmings element hangen van 300 watt en ingesteld op 28.5 graden.
gister ook meteen vloeibare bacterien toegevoegd.
er zit nog geen vis in de bak en ook nog geen planten.
de planten komen deze week en ik heb ook een schooltje van 10 corydoras sterbai in bestelling staan.
over de TL lampen zit ik nog een beetje te twijfelen. ik heb een TLD 840 en een aquastar. maar de 840 vind ik niet zo mooi licht geven. de combi TLD 865 en arcadia tropical vond ik persoonlijk mooi staan in de malawi bak, dus zal het waarschijnlijk ook gaan worden in de discus bak. suggesties zijn altijd welkom.
het budget wat ik over heb gehouden van de malawi's is ongeveer 250 euro. ik ben van plan om 5 discussen in de bak te zetten na de opstart fase. ( 2 tot 4 weken heb ik gelezen )
nou dat was het eventjes.. nog geen foto's.. beetje saai een kale bak met alleen grind..
heeft iemand nog suggesties over eventuele bijvisjes ? een klein schooltje zou moeten kunnen denk ik van 10 tot 15 kardinalen of roodkop zalmpjes.
groeten
185x45x50 400 liter malawi rovers
-
- Hans van Wanrooij
- Lid
- Sinds: 28-04-2008
Leuk project om te starten. ik ga je topic volgen en ben benieuwd naar de foto's die je gaat plaatsen. Maar zal allemaal wel goed komen wat je niet weet kun je meestal wel ergens terug vinden op het forum.
mvg Hans
mvg Hans
The discus its Amazing
-
- Rob Nederlof
- Bestuurslid DCH / Moderator
- Sinds: 12-11-2010
Heb je al einig idee welke kleurslag discussen je gaat nemen?
Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
-
- Chris Kroesen
- Lid
Rob Nederlof schreef:
Heb je al einig idee welke kleurslag discussen je gaat nemen?
vroeger heb ik pigeons gehad. al de malawi's waren zowat blauw...
dus wat het nu wordt weet ik nog niet precies. ik vind rood turqoise ook wel mooi, of red scribbelt heb ik ook wel eens gezien hier op het forum.
na de vakantie ga ik langs bij een aantal kwekers. heeft iemand goede ervaringen met kwekers in de regio zuid holland ?
-
- Marc Hendriks
- Lid
- Sinds: 12-04-2008
Ik zou zeggen .... rondje sponsors in z-h maken ?
Zitten er genoeg
Zitten er genoeg
-
- Rob Nederlof
- Bestuurslid DCH / Moderator
- Sinds: 12-11-2010
Bijvoorbeeld:
http://www.discuskwekerijhaaglanden.nl
of
http://www.discuskwekerijnhamunda.nl
Deze ken ik persoonlijk en
ervaringen mee.
Maar er zitten er nog meer en zijn ongetwijfeld ook goed!
http://www.discuskwekerijhaaglanden.nl
of
http://www.discuskwekerijnhamunda.nl
Deze ken ik persoonlijk en
Maar er zitten er nog meer en zijn ongetwijfeld ook goed!
Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
-
- Remco van der Boor
- Lid
- Sinds: 03-06-2007
Bij AZ siervishandel komt volgende week een nieuwe zending binnen, ik ben er altijd super geholpen.
-
- Chris Kroesen
- Lid
een 10 tal dagen later heb je dit... platen groeien wel goed. en visjes doen het goed, meet geen nitriet... alleen de torenslakjes doen het wel heeeel erg goed op 29 graden !!! zijn echt actiever dan op 23 graden in een malawi bak.

-
- Chris Kroesen
- Lid
Remco van der Boor schreef:
Bij AZ siervishandel komt volgende week een nieuwe zending binnen, ik ben er altijd super geholpen.
nou ik ben er wezen kijken deze week, maar zoveel nieuwe vissen heb ik niet zien zwemmen hoor moet ik toegeven. Verder wel een leuke winkel denk ik. Maar ik ben er niet geslaagd.