DCH - bent u al lid
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenFilters, water, waterwaarden en watervoorbereiding › bioloog vullen?

bioloog vullen?

#66810 Geplaatst door Fred Schepers op maandag 04 april 2011 10:11:56
ik heb een bioloog met 5 vakken. In mijn bak heb ik planten (discuspakket).
Nog geen discusvissen. Wel bijvissen. Disscussen wil ik voor sparen en meerder tegelijk erin doen.
Met welk materiaal kan ik mijn filter het beste vullen van het instroomvak tot het uitstroomvak?
een aquarium is het mooiste schilderij
#66811 Geplaatst door Nick van Lier op maandag 04 april 2011 12:59:15
Hoe groot is je Bioloog LxBxH en hoe groot is je bak?
Mijn Bioloog is 150x50x50 en is in het 1e vak gevuld met een laag keramischepijpjes, witte filterwatten en ontelbaar veel vuurgarnalen voor het grove vuil. In het eerste vak zitten ook mijn verwarmingselementen. de rest is gevuld met Filtermatten van grof naar fijn. in mijn laatste vak staan de opvoerpompen. Ik heb 'm zo overgenomen en had m zelf wellicht anders gevuld. met bioballen of meer keramische pijpjes ipv matten.
Waar dacht je zelf aan? er zijn veel artikelen te vinden over het inrichten van een biofilter en alle voor en nadelen van bepaalde materialen.

#66818 Geplaatst door Fred Schepers op dinsdag 05 april 2011 10:12:04
ik wil zelf graag het juiste erin doen om algengroei ook te voorkomen
#66819 Geplaatst door Fred Schepers op dinsdag 05 april 2011 10:16:27
mijn bioloog 175 lang 50 diep en 35 hoog. mijn bak is 360 x 80 x 60 waterhoogte
#66820 Geplaatst door Nick van Lier op dinsdag 05 april 2011 10:29:40
zo dat zijn serieuze maten! je kunt een UV licht achter je bioloog plaatsten. dit helpt goed tegen algen volgens mij. maar ik heb niet veel kaas gegeten van UV belichting dus hier zou ik ook wel wat meer over willen weten.

#66821 Geplaatst door Hans van Wanrooij op dinsdag 05 april 2011 10:46:49
UV lamp kun je inderdaad ertussen plaatsen en helpt tegen algen maar niet tegen draadalg. dat is mijn ervaring we gebruiken het in vijvers vooral omdat daar meer sprake is van alg. En een UV lamp moet elke 12 maanden vervangen worden. Dit omdat de lamp na 12 maanden zijn werking verliest.
The discus its Amazing
#66828 Geplaatst door Matthijs van Waart op dinsdag 05 april 2011 12:52:40
Die werking daalt al ruim voor de 12 maanden, om het betaalbaar te houden wordt inderdaad 12 maanden aangehouden, voor reptielen is dit volgens mij al 4-6 maanden omdat de werking dan al een stuk minder is (UV-B dan uit het hoofd).
Gr

#68155 Geplaatst door Gerard Schouw op donderdag 11 augustus 2011 22:06:48
Dat van de vuurgarnalen is nieuw voor mij, ik weet dat goede opruimers zijn maar heeft het echt effect in je bioloog?
Nick van Lier schreef:
Hoe groot is je Bioloog LxBxH en hoe groot is je bak?
Mijn Bioloog is 150x50x50 en is in het 1e vak gevuld met een laag keramischepijpjes, witte filterwatten en ontelbaar veel vuurgarnalen voor het grove vuil. In het eerste vak zitten ook mijn verwarmingselementen. de rest is gevuld met Filtermatten van grof naar fijn. in mijn laatste vak staan de opvoerpompen. Ik heb 'm zo overgenomen en had m zelf wellicht anders gevuld. met bioballen of meer keramische pijpjes ipv matten.
Waar dacht je zelf aan? er zijn veel artikelen te vinden over het inrichten van een biofilter en alle voor en nadelen van bepaalde materialen.
#68202 Geplaatst door Dennis Zinsmeester op zaterdag 13 augustus 2011 19:49:53
hallo allemaal , ikzelf heb een 5 kamer bioloog ( up and flow systeem ook wel dubbelwandig genoemd ) mijn 1ste kamer is gevuld met grove spons, 2de kamer bioballen met 2 bruisstenen onderin vinden de bacterien prettig, 3de kamer is gevuld met clavoom steen uit japan, 4de kamer fijne spons met filterwatten, 5de kamer liggen mijn jager 2 keer 300 watt elementen en uiteraard mijn opvoerpomp. bioloog is 130-50-45. bak draait super... sinds het bioloog eronder zit zijn de vissen veel beter op kleur gekomen, er is gewoon niets beter dan een bioloogfiltersysteem.
600 ltr bak ( 150-80-60 ) bioloog eronder van ca 260 ltr... gevuld met 11 maal piwowarski