JBL Ferropol is genoeg?
-
- Dave vd Westerlo
- Lid
- Sinds: 22-01-2011
Ik lees verschillende dingen op de forum over de voeding van planten maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag. Zelf heb ik gewoon een voedingsbodem voor de wortels van mijn planten en verder gebruik ik ook Ferropol voor de bladeren. (100ml per week)
Verder heb ik nou een aantal planten in mijn bak staan, maar daar komen binnekort nog een aantal bij, dus heb ik dalijk in totaal een aardig bakje vol plantjes staan. Is het dan wel genoeg om alleen per week een dosis ferropol te gebruiken of moet ik eventueel ook pure ijzer toevoegen?
Zowiezo is een CO2 aansluiting geen optie voor mij, 300 - 400 euro is een beetje teveel van 't goede.
Verder heb ik nou een aantal planten in mijn bak staan, maar daar komen binnekort nog een aantal bij, dus heb ik dalijk in totaal een aardig bakje vol plantjes staan. Is het dan wel genoeg om alleen per week een dosis ferropol te gebruiken of moet ik eventueel ook pure ijzer toevoegen?
Zowiezo is een CO2 aansluiting geen optie voor mij, 300 - 400 euro is een beetje teveel van 't goede.
-
- wilco Mosterd
- Lid
- Sinds: 17-09-2010
ik heb ook planten erin...groeien als kool...zonder voedingsbodem en toevoegingen .
het enige wat ik gebruik zijn kleikorrels...
gr wilco
het enige wat ik gebruik zijn kleikorrels...
gr wilco
net "effe "anders ,
Sweet-Rialto's Maine Coons
trofis colisa 1800
10 discus diversen
5 x corydoras adolfoi( ben zoekende )
8 x corydoras barbatus
Sweet-Rialto's Maine Coons
trofis colisa 1800
10 discus diversen
5 x corydoras adolfoi( ben zoekende )
8 x corydoras barbatus
-
- Eddy Keijzers
- Lid
- Sinds: 25-10-2009
Ik ben ook met een voedingsbodem begonnen maar deze is nu een beetje schraal aan het worden en de planten groeien er minder goed op.
Maar ik zie dat daar waar ik kleibolletjes bijplaats de groei gewoon weer goed is.
Maar ik zie dat daar waar ik kleibolletjes bijplaats de groei gewoon weer goed is.
tijdelijk tot de nieuwe bak klaar is een rio125 met potfilter
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
-
- Dave vd Westerlo
- Lid
Oh ok dus die Ferropol is niet echt nodig. Ik dacht dat je planten niet alleen voeding opnemen via de wortels, maar ook via de bladeren en dat je daardoor van die mooi fel gekleurde bladeren kreeg. Maar bedankt voor de info wilco en eddy, scheelt mij weer 10tje per maand
-
- Hans van Wanrooij
- Lid
- Sinds: 28-04-2008
als je veel echinodorus in de bak hebt staan kun je het beste wel ijzer bijgeven dan blijft in ieder geval je blad ook mooi. Want mijn ervaring is dat je alleen met wortelbemesting er niet komt op den duur. Dus geef ik een maal in de week profito met goede resultaten
mvg Hans
mvg Hans
The discus its Amazing
-
- Martin Twigt
- Lid
- Sinds: 24-04-2009
Hobby klei, gewone grijze klei, bevat ook veel sporenelementen en mineralen en is zelfs beter dan de kleibollen.
Af en toe wat plakjes in de bodem en de planten groeien als kool,
Af en toe wat plakjes in de bodem en de planten groeien als kool,
100 Cheirodon Axelrodi wildvang, 40 Hemigrammus bleheri, 25 nannobrycon unifasciatus wildvang, 20 Symphysodon aequif.aequif.Téfé wildvang, 4 Rineloricaria Fallax, 4 Peckoltia Vitata, 1 aquarium 1470 liter
-
- Dave vd Westerlo
- Lid
@hans
Ik heb maar één soort echinodorus besteld. Deze planten heb ik besteld en worden waarschijnlijk maandag verzendt.
1 x Echinodorus red diamond
3 x Tonina fluviatilis
2 x Hygrophila polysperma sunset
2 x Limnophila aromatica
3 x Pistia Stratiotes
De 2 soorten planten die ik nou in mijn bak heb zijn varens en die lange weet ik niet hoe die heten maar da kennen jullie misschien wel raden.
Ik zal dalijk als ik mijn andere planten erbij heb ook van wat Martin zegt van die klei halen. De naam is dus Hobby Klei???... Zowiezo heb ik nog 500ml van Ferropol over en die zal ik dan ook 5 weken nog gebruiken tot die op is, daarna wacht ik wel af of die klei een beetje goed werkt zonder Ferropol.
Ik heb maar één soort echinodorus besteld. Deze planten heb ik besteld en worden waarschijnlijk maandag verzendt.
1 x Echinodorus red diamond
3 x Tonina fluviatilis
2 x Hygrophila polysperma sunset
2 x Limnophila aromatica
3 x Pistia Stratiotes
De 2 soorten planten die ik nou in mijn bak heb zijn varens en die lange weet ik niet hoe die heten maar da kennen jullie misschien wel raden.
Ik zal dalijk als ik mijn andere planten erbij heb ook van wat Martin zegt van die klei halen. De naam is dus Hobby Klei???... Zowiezo heb ik nog 500ml van Ferropol over en die zal ik dan ook 5 weken nog gebruiken tot die op is, daarna wacht ik wel af of die klei een beetje goed werkt zonder Ferropol.
-
- Erik de Been
- Lid
- Sinds: 14-11-2006
Het hangt van het soort plant af. moerasplanten eten uit kleibolletjes prima, echte waterplanten moeten hun voeiding uit het water halen. Overigens overlevn de meeste planten neit echt in een discusbak, af en toe een beetje easylife voeding en wat kleibolletjes is voldoende.
De meeste discusliefhebbers voegen liever helemaal neits toe.
De meeste discusliefhebbers voegen liever helemaal neits toe.
-
- Frans de Bruijn
- Lid
- Sinds: 16-10-2005
En waar koop je die hobbyklei?? Kleibolletjes zie ik ook nooit in een aquariumzaak. Meestal hebben ze hier van die tabletten in doordrukstrips.
-
- Rob Nederlof
- Bestuurslid DCH / Moderator
- Sinds: 12-11-2010
Kleibolletjes:
http://www.aquariumbemesting.nl/kleibolletjes-mix.html
hobbyklei:
http://www.artistix.nl/call.php?action=group.change&start=0&rootid=20&mainid=160&productid=-1&groupid=1750
Ik zou zelf voor de "zalm" kleur gaan....
http://www.aquariumbemesting.nl/kleibolletjes-mix.html
hobbyklei:
http://www.artistix.nl/call.php?action=group.change&start=0&rootid=20&mainid=160&productid=-1&groupid=1750
Ik zou zelf voor de "zalm" kleur gaan....
Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.