Discus Passie
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenVerlichting › Maanlicht wel of niet?

Maanlicht wel of niet?

#65561 Geplaatst door Werner Vinke op zondag 30 januari 2011 06:00:09
Hallo,

Ik heb sinds kort een blauw maanlicht gekocht voor mijn bak. Niet zo'n ding met een sting van LED lichtjes. maar 1 enkel ledlichtje. Waterdicht dus je kan het onder water plaatsen.
Ik heb het net bover het wateroppervlakte geplaats en zodanig schuin naar beneden gericht zodat het inderdaad net een straal maanlicht lijk. Mooi gezicht als je op de bodem van het aquarium de waterbewewgingen ziet. Net echt en zeer mooi dus.

Echter het volgende: Mijn discusvissen lijken niet meer te slapen Op welk tijdstip ik ook naar beneden ga ik zie dat ze constant aan het rondzwemmen zijn. En als ze in de nacht al rustig ergens in de bak hangen zitten ze allemaal zo ver mogelijk bij de maanlicht straal vandaan. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling en niet echt gezond voor de vissen.
Wie heeft er ervaring met maanverlichting??????

technische gegevens:
Merk : aqua collar
Input voltgae: 115/230V
frequentie: 50-60 Hz
Output: 6V-200mA
power: 3W

groeten,
Werner

#65563 Geplaatst door Jan de Lange op zondag 30 januari 2011 07:32:59
goeden morgen Werner.
ik heb ook een poos een blauw ledlampje in mijn showbak gehad,maar mijn vissen zaten s,morgens altijd bij elkaar bij het lampje,waarom dat bij jou niet zo is snap ik ook niet,ik heb het lampje een poosje in de kweekbak gehad , en is nu vervangen door ledstrips,lampje ligt nu in de kast.gr.jan.
jan de lange
6x uitzwembakken van 40x50x100 met 2x bioloog van 40x40x100

1x kweekbak 100,L.met interne bioloog
1x dubbelle kweekbak 240,L.met interne bioloog

1x showbak 200x50x70.met bioloog van 35 x40 x80.
#65567 Geplaatst door Eddy Keijzers op zondag 30 januari 2011 10:42:20
ik heb de ghl led strip er boven hangen, maar ze gaan gewoon slapen.
Maar hoe fel is dat lampje, het is toch een spot en dus veel feller in een gerichte straal.
Is ie misschien te dimmen? Ook als het er niet op staat zijn ze vaak gedeeltelijk dimbaar. Maar als ze niet voledig dimbaar zijn mag het er niet op staan.
tijdelijk tot de nieuwe bak klaar is een rio125 met potfilter
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
#65568 Geplaatst door Werner Vinke op zondag 30 januari 2011 10:53:02
Het is inderdaan een straal En die reikt tot op de boden. Ik ga eens kijken of het te dimmen valt. Het staat in ieder geval niet in de beschrijving.

#65591 Geplaatst door Erik de Been op zondag 30 januari 2011 20:13:49
Je kunt het ding natuurlijk ook gewoon uit laten gaan zodra je richting bed gaat. Dan wordt het het grootste deel van de nacht toch echt donker.

#65615 Geplaatst door Rienke Ter Horst op maandag 31 januari 2011 19:56:17
Ik zie het nut er niet van in wat is de toegevoegde waarde?
Als de liefhebber in ploegen werkt kan ik me er iets bij voorstellen.
Maar aan de andere kant kun je ook de verlichtings tijd aan passen hier gaat het licht pas aan om 11.00 u en om 23.30 uit!
Zoals je ze went heb je ze
Gr Rienke
Treinen rijden niet op tijd maar op rails
#65620 Geplaatst door Herman Vranken op maandag 31 januari 2011 20:37:42
Ik zou het zo als Erik schreef 1 à 2 uren voor en na de lampen laten branden,dan kan jij ervan genieten en gun je de vissen hun nachtrust ook. grtjs
aquarium houden is geen hobby 't is een passie
#65625 Geplaatst door Rob Nederlof op maandag 31 januari 2011 23:02:32
  • Rob Nederlof
  • Bestuurslid DCH / Moderator
  • Sinds: 12-11-2010
Naast het feit dat de baasjes nog in de bak kunnen kijken als het licht uit is, hebben de vissen er toch ook baat bij?

Ze voelen zich toch fijner als ze een orientatie punt in de bak hebben???
Citeer:
Het is inderdaan een straal En die reikt tot op de boden. Ik ga eens kijken of het te dimmen valt. Het staat in ieder geval niet in de beschrijving.

Moet je hem eens in het water hangen en een dag of 3 laten branden.
Dan zit er zo veel alg op, dat je een "natuurlijke" dimmer krijgt....

( ik kan het weten, de tijdklok stond op continue "aan" )
Hier moet ik maar eens een andere tekst neer zetten.
#65632 Geplaatst door wilco Mosterd op dinsdag 01 februari 2011 06:55:56
ik heb er 2 ledstrips boven hangen die wel tot op de bodem komen maar slechts weinig licht geven...ik heb het bewust gedaan omdat ik katten heb en de vissen dus zouden kunnen schrikken en ik dan niet wil dat ze overal tegenaan schieten.
bij mij brand ie dus de hele nacht.echt veel zien doe ik dus niet al ziet het er wel spooky uit.
gr wilco
net "effe "anders ,
Sweet-Rialto's Maine Coons

trofis colisa 1800
10 discus diversen
5 x corydoras adolfoi( ben zoekende )
8 x corydoras barbatus
#65636 Geplaatst door Dennis Waage op dinsdag 01 februari 2011 07:58:55
Alles went. Ik ben begonnen zonder nachtverlichting. Omdat ik de vissen s'nachts nogal eens door de bak hoorde klappen heb ik nachtverlichting in de bak gehangen, dat scheelde wel. Na een jaar ging de verlichting kapot. De vissen schrikken nergens meer van dus laat ik het maar zo. Als je nachtdieren hebt kan het wel leuk zijn, die komen als je gewone verlichting uitgaat naar voren op zoek naar voedsel.
Als je eerlijk bent mag je alles zeggen! (maar je hoeft niet alles te zeggen)