Vodingsbodem: pro of contra
-
- Sander Nys
- Lid
- Sinds: 27-06-2010
Ik lees verschillende commentaren. Wat is jullie advies, een voedingsbodem of is het voldoende om (vloeibare) voeding toe te voegen aan de planten?
-
- Rienke Ter Horst
- Lid
- Sinds: 19-04-2007
Hallo Sander,
Een voedings bodem voor een Discusbak? niet doen
klei bolletjes bij de wortels toevoegen is voldoende 
Gr Rienke
Een voedings bodem voor een Discusbak? niet doen
Gr Rienke
Treinen rijden niet op tijd maar op rails
-
- Martin Twigt
- Lid
- Sinds: 24-04-2009
Je kan ook turfplaatjes op de bodem leggen.
Die lossen langzaam onder het zand op en kan je eventueel gewone grijze klei in plakjes snijden en dat bij de wortels stoppen.
Die lossen langzaam onder het zand op en kan je eventueel gewone grijze klei in plakjes snijden en dat bij de wortels stoppen.
100 Cheirodon Axelrodi wildvang, 40 Hemigrammus bleheri, 25 nannobrycon unifasciatus wildvang, 20 Symphysodon aequif.aequif.Téfé wildvang, 4 Rineloricaria Fallax, 4 Peckoltia Vitata, 1 aquarium 1470 liter
-
- Erik de Been
- Lid
- Sinds: 14-11-2006
Martin Twigt schreef:
Je kan ook turfplaatjes op de bodem leggen.
Die turfplaatjes kunnen wel gaan rotten als je pech hebt. Dus die klei vcind ik daaer wel een voordeel hebben!
-
- Sander Nys
- Lid
- Sinds: 27-06-2010
Die kleibolletjes draai je dan gewoon uit 'knutselklei'? Of is dit een speciale klei?
Is een aanvullende vloeibare voeding (met mate) ook aan te raden of overbodig?
En wat met een bodemverwarming?
Vele vragen, maar ben als beginner op zoek naar een goede start. Ik verhuis binnekort en wil men aquarium opnieuw en zo goed mogelijk opstarten.
Is een aanvullende vloeibare voeding (met mate) ook aan te raden of overbodig?
En wat met een bodemverwarming?
Vele vragen, maar ben als beginner op zoek naar een goede start. Ik verhuis binnekort en wil men aquarium opnieuw en zo goed mogelijk opstarten.
-
- Martin Twigt
- Lid
Ik haal de baal klei bij de hobbywinkel en is dezelfde klei die we vroeger op school gebruikte voor de asbakjes en dergelijke.
Pas wel op dat het geen boetseerklei is.
@ Erik, Ik heb al jaren turfplaatjes onder het zand gehad en toen ik vorig jaar de 2 mtr bak leeg haalde waren de plaatjes na 10 jaar alleen maar dunner en zaten ze bezaaid met worteldelen.
Dat turf kan gaan rotten vind ik vreemd gezien het een natuurproduct is dat jaren onder water heeft gestaan (moeras).
Gezien er ook geen zuurstof bij de plaatjes kan komen is rotten mijns inziens niet mogelijk.
Oplossen lijkt me een betere uitspraak maar ja wie ben ik dat ik dit zeggen mag.
@ Erik, Ik heb al jaren turfplaatjes onder het zand gehad en toen ik vorig jaar de 2 mtr bak leeg haalde waren de plaatjes na 10 jaar alleen maar dunner en zaten ze bezaaid met worteldelen.
Dat turf kan gaan rotten vind ik vreemd gezien het een natuurproduct is dat jaren onder water heeft gestaan (moeras).
Gezien er ook geen zuurstof bij de plaatjes kan komen is rotten mijns inziens niet mogelijk.
Oplossen lijkt me een betere uitspraak maar ja wie ben ik dat ik dit zeggen mag.
100 Cheirodon Axelrodi wildvang, 40 Hemigrammus bleheri, 25 nannobrycon unifasciatus wildvang, 20 Symphysodon aequif.aequif.Téfé wildvang, 4 Rineloricaria Fallax, 4 Peckoltia Vitata, 1 aquarium 1470 liter
-
- Erik de Been
- Lid
- Sinds: 14-11-2006
Martin Twigt schreef:
Ik haal de baal klei bij de hobbywinkel en is dezelfde klei die we vroeger op school gebruikte voor de asbakjes en dergelijke.
Ik heb het eens emt eigen ogen gezien (en geroken). Als alles goed gaat geen probleem. Maar geloof me dat het vreselijk stonk en ranzig was.
Groeten,
Erik
-
- Peter de Weijer
- Lid
- Sinds: 31-01-2005
Martin Twigt schreef:
Asbakjes en dergelijke boetseer je toch met boetseerklei? Ik gebruik gewone grijze pottebakkerklei (is dus boetseerklei), eigenlijk het goedkoopste wat je maar kunt krijgen.
P.
-
- Martin Twigt
- Lid
Peter de Weijer schreef:
Asbakjes en dergelijke boetseer je toch met boetseerklei? Ik gebruik gewone grijze pottebakkerklei (is dus boetseerklei), eigenlijk het goedkoopste wat je maar kunt krijgen.
P.
P.
Je kan alle klei boetseren maar de speciale boetseerklei bevat al gebakken deeltjes klei om het geboetseerde werk te beschermen tijdens het droog- en bakproces.
Wat ik mij nog herinner van de lagere school (ongeveer 44 jaar terug) is dat wij altijd van die enorme blokken in plastic hadden waar de onderwijzer dan plakken vanaf sneed met een ijzerdraad.
Je had het in 2 kleuren, rood of grijs.
Wat ik eigenlijk bedoelde met boetseerklei is die met al die kleuren waar mijn buurjongen van drie momenteel bontgekleurde olifantjes maakt.
Daar zitten dus kleurstoffen e.d. in en lijkt me niet best voor je water.
Klei is een gesteente. Deze wordt uit de grond gehaald. Het is nat en kneedbaar en lijkt op modder. Opgepast! Als klei droogt wordt deze ook hard, dus altijd in een vochtige omgeving bewaren of water in de moot klei gieten.