Verlichtingstijden
-
- Leonard van't Wout
- Lid
- Sinds: 26-10-2009
Ik was benieuwd welk verlichtingschema jullie hanteren en waarom?
Zelf heb ik nu de volgende verlichtingstijden:
achter: 9-12 & 15 - 22 (10 uur)
voor: 10-12 & 15 - 21 (8 uur)
Trofis Colisa 150 x 50 x 60
-
- Remco van der Boor
- Lid
- Sinds: 03-06-2007
Achter van 12.00-22.00
Voor van 13.00-21.00
En de led nachtverlichting van 07.00-10.00 (s'ochtends)
21.45-23.00 (s'avonds)
Voor van 13.00-21.00
En de led nachtverlichting van 07.00-10.00 (s'ochtends)
21.45-23.00 (s'avonds)
-
- Gert van Opstal
- Lid
- Sinds: 31-03-2009
alleen voor en links gaat om 13.00 aan en recht gaat om 13.30 aan tot 23.00 uur.
http://www.amazonecichliden.nl
De bak is 1358 Ltr
321 x 60 d x 70 h
bestand
7 wild vang Nhamunda Heckels Discus vissen
6 Geophagus sp. aff. altifrons Nhamunda
1 koppeltje Biotodoma-cupido santarem.
28 Thayria boehlkei
1 L211
De bak is 1358 Ltr
321 x 60 d x 70 h
bestand
28 Thayria boehlkei
1 L211
-
- Eddy Keijzers
- Lid
- Sinds: 25-10-2009
het eigenlijk niet zo makkelijk als kopieéren van een andere bak.
Vermogen, kleur, water hoogte en beplanting(drijfplanten) bepalen allen de verlichtingsduur.
Ik zou zeggen, ga eens experimenten wat het met je bak doet en de vraag waarom is wel een goede vraag.
Hier een handige calculator die ik via deze site heb verkregen.
http://www.tubanti.nl/lichtcalc.html
Vermogen, kleur, water hoogte en beplanting(drijfplanten) bepalen allen de verlichtingsduur.
Ik zou zeggen, ga eens experimenten wat het met je bak doet en de vraag waarom is wel een goede vraag.
Hier een handige calculator die ik via deze site heb verkregen.
http://www.tubanti.nl/lichtcalc.html
tijdelijk tot de nieuwe bak klaar is een rio125 met potfilter
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
-
- Maurice Machiels
- Lid
- Sinds: 18-05-2010
Leonard van't Wout schreef:
Ik was benieuwd welk verlichtingschema jullie hanteren en waarom?
Waarom hebben jullie verschillende verlichtingstijden ingevoerd??
Ik heb namelijk beide TL's ( voor en achter dus) beide aan van 07.00h tot 20.00h en van 20.00h tot 22.00h de beide centurions 1 watt nachtverlichting. ( Aquarium is 200x70x70 met 4 plantjes op hout)
doe ik wat fouts ??
-
- Gert van Opstal
- Lid
- Sinds: 31-03-2009
ik heb dat gedaan zo dat de bak niet gelijk helemaal verlicht is.
het lieft zet ik er een licht computer op zo dat is zon op komst en ondergang kan na bootsen.
het lieft zet ik er een licht computer op zo dat is zon op komst en ondergang kan na bootsen.
http://www.amazonecichliden.nl
De bak is 1358 Ltr
321 x 60 d x 70 h
bestand
28 Thayria boehlkei
1 L211
De bak is 1358 Ltr
321 x 60 d x 70 h
bestand
28 Thayria boehlkei
1 L211
-
- Martin Twigt
- Lid
- Sinds: 24-04-2009
Normaal is staat de zon boven het Amazonegebied 12 uur aan het firmament.
Daarna drukt er iemand op een knopje en is het binnen een kwartier aarde donker.
Ik vraag mij dan ook af waarom er nachtverlichting geplaatst wordt gezien de Discusvis echt slaapt.
Daarnaast staat de maan ook maar een korte periode boven het woud en is die niet altijd te zien door het enorme bladerdak boven en langs de rivieren.
Nachtverlichting is mijns inzien alleen maar nuttig als je larven of jongen hebt in je showbak.
Daarna drukt er iemand op een knopje en is het binnen een kwartier aarde donker.
Ik vraag mij dan ook af waarom er nachtverlichting geplaatst wordt gezien de Discusvis echt slaapt.
Daarnaast staat de maan ook maar een korte periode boven het woud en is die niet altijd te zien door het enorme bladerdak boven en langs de rivieren.
Nachtverlichting is mijns inzien alleen maar nuttig als je larven of jongen hebt in je showbak.
100 Cheirodon Axelrodi wildvang, 40 Hemigrammus bleheri, 25 nannobrycon unifasciatus wildvang, 20 Symphysodon aequif.aequif.Téfé wildvang, 4 Rineloricaria Fallax, 4 Peckoltia Vitata, 1 aquarium 1470 liter
-
- Anonymous
- Lid
- Sinds: 09-12-2003
Nachtverlichting is gewoon mooi. Bovendien zie je wat meer van het gedrag van de nachtdieren en mocht je toevallig larven hebben dan is het voor de ouders ook wat beter te overzien en dat komt de rust in de bak weer ten goede. Ook de overgang van licht naar donker is wat minder groot. Dus ik zie alleen maar voordelen. Het is dus niet nodig maar wel prettig. Als we alleen maar dingen doen die nuttig zijn is er al gauw geen reet meer aan toch :question:
-
- Martin Twigt
- Lid
- Sinds: 24-04-2009
Dennis Waage schreef:
Nachtverlichting is gewoon mooi. Bovendien zie je wat meer van het gedrag van de nachtdieren en mocht je toevallig larven hebben dan is het voor de ouders ook wat beter te overzien en dat komt de rust in de bak weer ten goede. Ook de overgang van licht naar donker is wat minder groot. Dus ik zie alleen maar voordelen. Het is dus niet nodig maar wel prettig. Als we alleen maar dingen doen die nuttig zijn is er al gauw geen reet meer aan toch :question:
Martin Twigt schreef:
Bij mij staat de nieuwe bak op de plek van de oude en dus midden in de woonkamer tegen de lange muur.
Het licht boven de bak zal straks gewoon weer 12 uur branden van 10:00 uur tot 22:00 uur.
Als het licht boven de bak uitgaat blijft er licht genoeg over vanuit de woonkamer om de overgang van licht naar donker te compenseren en zie je ook de Discusvissen naar hun favoriete slaapplek gaan net als de apistogramma's en zalmen.
De L-nummers die ik had in de 2 meterbak zag ik ook overdag.
Echter na 1½ uur na het doven van het kunstlicht ga ik naar bed en zie dan toch geen vis meer.
Met een computer voor licht kan je je licht laten dimmen al is dat met de LED lampen nog niet het geval(dacht ik).
Met zo'n computertje kan je dan je licht zodanig aanpassen dat het net is of er een echte schemering ontstaat.
Let wel dit is voor het mensenoog want nogmaals in het Amazone gebied is het binnen een kwartier "Boem" donker.
Blijft bij jou deze nachtverlichting de hele nacht aan?
100 Cheirodon Axelrodi wildvang, 40 Hemigrammus bleheri, 25 nannobrycon unifasciatus wildvang, 20 Symphysodon aequif.aequif.Téfé wildvang, 4 Rineloricaria Fallax, 4 Peckoltia Vitata, 1 aquarium 1470 liter
-
- Anonymous
- Lid
- Sinds: 09-12-2003
[ Blijft bij jou deze nachtverlichting de hele nacht aan?[/quote]
De nachtverlichting gaat een half uurtje voordat het licht uitgaat aan en blijft de hele nacht branden. Het gaat pas weer uit als de t5 weer een kwartiertje brand. Mijn t5 verlichting brand overigens van 10:30 tot 22:30.
De nachtverlichting gaat een half uurtje voordat het licht uitgaat aan en blijft de hele nacht branden. Het gaat pas weer uit als de t5 weer een kwartiertje brand. Mijn t5 verlichting brand overigens van 10:30 tot 22:30.