Discus kweekverslag van verschillende koppels
-
- Erno Dobronyi
- Secretaris DCH / Moderator
- Sinds: 10-01-2010
Na het klaarmaken van de nieuwe kweekstelling is het eindelijk begonnen.
Briljant Turquise koppel
Op goed vrijdag gingen de larven zwemmen, de ouders konden ze niet meer bij de kegels houden.
De Briljant Turquise jongen waren de eerste die hun ouders opzochten van de drie koppels.
Het koppel had even wat problemen om alle jongen bij elkaar te houden, als ze langs de PVC pijp zwommen.
Na een dag stoeien hebben ze het door dat ze niet te dicht bij de PVC pijp moesten zwemmen.
Het is wel leuk om te zien als ze even de jongen zat zijn, ze parkeren de jongen even op de afvoerpijp om te wisselen.
Het is ieder geval een zorgzaam koppel, want ze beschermen de jongen er goed.
Ze gaan zelf zo zwemmen dat de jongen altijd tussen hun in zwemmen als je te dicht bij komt.

Een handig hulpstuk een stukje PVC pijp

Van dichtbij zijn ze nog leuker
Het Tefe Red Spotted
Het koppel Tefe Red Spotted liep een dag achter op de Briljant Turquise.
Zij hadden het voordeel dat zij wel de kegel gebruikte om hun eitjes te leggen.
Op het moment dat de jongen de ouders opzochten was het wisselen tussen kegel en ouders zo opgelost.
De kegel was opeens verdwenen na zonsondergang.
Eigenlijk is dat wel logies want de paashaas heeft niet de hele dag de tijd om op de jongen te passen.

De trotse ouders met jongen

Papa wil het niet al te druk hebben op de eerste paasdag
Pigeon Red Spotted koppel
Heeft het heel wat lastiger de eitjes hebben het niet gehaald, de eitjes beschimmelde na 48 uur.
De geleidbaarheid was volgen ons nog niet optimaal aangezien we nog bezig waren de waarden naar beneden te brengen.
Op dit moment is de geleidbaarheid 500 us en de Ph van zeven is ook nog te hoog.
We stonden nog wel voor een raadsel toen we na een paar dagen drie jongen bij de Pigeon Red Spotted zwommen.
We hebben deze jongen maar bij de Briljant Turquise gezet voor een paasvakantie.
Na het schoonmaken van de kegel zijn de Pigeon Red Spotted opnieuw begonnen met eitjes leggen.
Hoe het af gaat lopen kunt u in het volgende verslag lezen.
Briljant Turquise koppel
Op goed vrijdag gingen de larven zwemmen, de ouders konden ze niet meer bij de kegels houden.
De Briljant Turquise jongen waren de eerste die hun ouders opzochten van de drie koppels.
Het koppel had even wat problemen om alle jongen bij elkaar te houden, als ze langs de PVC pijp zwommen.
Na een dag stoeien hebben ze het door dat ze niet te dicht bij de PVC pijp moesten zwemmen.
Het is wel leuk om te zien als ze even de jongen zat zijn, ze parkeren de jongen even op de afvoerpijp om te wisselen.
Het is ieder geval een zorgzaam koppel, want ze beschermen de jongen er goed.
Ze gaan zelf zo zwemmen dat de jongen altijd tussen hun in zwemmen als je te dicht bij komt.

Een handig hulpstuk een stukje PVC pijp

Van dichtbij zijn ze nog leuker
Het Tefe Red Spotted
Het koppel Tefe Red Spotted liep een dag achter op de Briljant Turquise.
Zij hadden het voordeel dat zij wel de kegel gebruikte om hun eitjes te leggen.
Op het moment dat de jongen de ouders opzochten was het wisselen tussen kegel en ouders zo opgelost.
De kegel was opeens verdwenen na zonsondergang.
Eigenlijk is dat wel logies want de paashaas heeft niet de hele dag de tijd om op de jongen te passen.

De trotse ouders met jongen

Papa wil het niet al te druk hebben op de eerste paasdag
Pigeon Red Spotted koppel
Heeft het heel wat lastiger de eitjes hebben het niet gehaald, de eitjes beschimmelde na 48 uur.
De geleidbaarheid was volgen ons nog niet optimaal aangezien we nog bezig waren de waarden naar beneden te brengen.
Op dit moment is de geleidbaarheid 500 us en de Ph van zeven is ook nog te hoog.
We stonden nog wel voor een raadsel toen we na een paar dagen drie jongen bij de Pigeon Red Spotted zwommen.
We hebben deze jongen maar bij de Briljant Turquise gezet voor een paasvakantie.
Na het schoonmaken van de kegel zijn de Pigeon Red Spotted opnieuw begonnen met eitjes leggen.
Hoe het af gaat lopen kunt u in het volgende verslag lezen.
(ver)oordeel pas als je de feiten kent!
Neem een kijkje op onze zolder
-
- Niels Rooijackers
- Lid
- Sinds: 13-03-2007
Leuk dat je een verslag bij gaat houden 
Dit is goed voor het forum
Ik vind de foto's ook schitterend, en hoop dat je nog veel foto's zal plaatsen.
gelukkig kweek je ook met een koppel waarvan de man en vrouw van de zelfde kleurslag is.
Ook goed om te zien dat de aquariums er zuiver uit zien, maar dat is dan ook een must bij het kweken van vissen.
Ik zal dit zeker regematig gaan volgen.
Ga zo door.
Dit is goed voor het forum
Ik vind de foto's ook schitterend, en hoop dat je nog veel foto's zal plaatsen.
gelukkig kweek je ook met een koppel waarvan de man en vrouw van de zelfde kleurslag is.
Ook goed om te zien dat de aquariums er zuiver uit zien, maar dat is dan ook een must bij het kweken van vissen.
Ik zal dit zeker regematig gaan volgen.
Ga zo door.
-
- Eddy Keijzers
- Lid
- Sinds: 25-10-2009
vrolijk pasen
tijdelijk tot de nieuwe bak klaar is een rio125 met potfilter
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
slak etende slakken, vuurgarnalen
technische uitdagingen? www.aquariummonteur.nl
-
- Hans van Wanrooij
- Lid
- Sinds: 28-04-2008
ziet er goed uit mooie foto's erbij en wel een idee om een topic bij te houden met kweekverslagen is goed en voor iedereen die met kweken wil beginnen toch iets waar ze misschien nog iets uit kunnen halen voor hun eigen kweek
groet Hans
groet Hans
The discus its Amazing
-
- Frans de Bruijn
- Lid
- Sinds: 16-10-2005
Mooie foto's van prachtige vissen. Nu kan je er nog van genieten maar als je ze groot moet brengen heb je de handen vol
Ben benieuwd hoe het verder gaat.Veel succes ermee!!
-
- Erno Dobronyi
5-5-2010 - Artemia's kweken opgestart
Artemia's kweken is niet moeilijk, één liter water, 20 gram zout en een theelepeltje artemia-eitjes doen al wonderen.
Het enige wat je nog moet doen is het geheel goed beluchten. (in beweging houden)
En niet te vergeten een beetje warmte om het geheel wat te versnellen.
Artemia's kweken is niet moeilijk in een petfles, slangetje met lucht er in en kweken maar.
Een ding is zeker het is in ieder geval de goedkoopste oplossing.
Een artemia kweekschaal werkt ook perfect, maar voor veel artemia's is hij niet zo geschikt.
Het voordeel is wel dat je hem makkelijk op het aquarium kunt plaatsen om hem warm te houden.
Na de Petfles en de artemia-schaal zijn we over gestapt naar de JBL ArtemioSet.
De set heeft het voordeel dat het makkelijk uit te breiden is.
Relatief goedkoop is en makkelijk te onderhouden is.
Na verschillende methoden bleek deze set de beste prijs/kwaliteit en gebruikers gemak te geven.
Dus geen gestoei met omvallende flessen, ondiepe schalen, en lastige oost procedures.
Nee, alleen maar opstarten en na een paar dagen oosten maar!
Kraantje open kraantje dicht zo simpel is. En als je klaar bent even onder de kraan uitspoelen als je dat wilt.
Nu weet ik best dat het veel goedkoper kan, maar een complete set staat tenminste leuk op de muur of op je tafel. :cool:
Door drie aanvul sets aan elkaar te koppelen kunnen we over voldoenden aremia's beschikken over een langere perioden.
Met deze set kunnen we na twee tot drie dagen de eerste artemis's oogsten.
Elke set is goed voor twee tot drie dagen artemia's.
Om voldoenden artemia's te hebben, starten we elke dag een nieuwe set op.
Op deze manier kunnen we elke dag over voldoende.

Wij hebben ooit twee startsets gekocht omdat er nog geen aanvulsets te koop waren!
Artemia's kweken is niet moeilijk, één liter water, 20 gram zout en een theelepeltje artemia-eitjes doen al wonderen.
Het enige wat je nog moet doen is het geheel goed beluchten. (in beweging houden)
En niet te vergeten een beetje warmte om het geheel wat te versnellen.
Artemia's kweken is niet moeilijk in een petfles, slangetje met lucht er in en kweken maar.
Een ding is zeker het is in ieder geval de goedkoopste oplossing.
Een artemia kweekschaal werkt ook perfect, maar voor veel artemia's is hij niet zo geschikt.
Het voordeel is wel dat je hem makkelijk op het aquarium kunt plaatsen om hem warm te houden.
Na de Petfles en de artemia-schaal zijn we over gestapt naar de JBL ArtemioSet.
De set heeft het voordeel dat het makkelijk uit te breiden is.
Relatief goedkoop is en makkelijk te onderhouden is.
Na verschillende methoden bleek deze set de beste prijs/kwaliteit en gebruikers gemak te geven.
Dus geen gestoei met omvallende flessen, ondiepe schalen, en lastige oost procedures.
Nee, alleen maar opstarten en na een paar dagen oosten maar!
Kraantje open kraantje dicht zo simpel is. En als je klaar bent even onder de kraan uitspoelen als je dat wilt.
Nu weet ik best dat het veel goedkoper kan, maar een complete set staat tenminste leuk op de muur of op je tafel. :cool:
Door drie aanvul sets aan elkaar te koppelen kunnen we over voldoenden aremia's beschikken over een langere perioden.
Met deze set kunnen we na twee tot drie dagen de eerste artemis's oogsten.
Elke set is goed voor twee tot drie dagen artemia's.
Om voldoenden artemia's te hebben, starten we elke dag een nieuwe set op.
Op deze manier kunnen we elke dag over voldoende.

Wij hebben ooit twee startsets gekocht omdat er nog geen aanvulsets te koop waren!
-
- Gerjan Pol
- Lid
- Sinds: 07-03-2007
Mooi gezicht die artemia apparaten!
Ik heb er zelf ook eens eentje gekocht maar nog niet gebruikt.
Ik wou hem eigenlijk eens een keertje gebruiken om artemia wat groter te trekken.
Ik heb er zelf ook eens eentje gekocht maar nog niet gebruikt.
Ik wou hem eigenlijk eens een keertje gebruiken om artemia wat groter te trekken.
-
- Erno Dobronyi
Niels Rooijackers schreef:
Leuk dat je een verslag bij gaat houden 
Het leuke is dat de we vier nieuwe koppels in een aquarium zaten.
De kweekstelling was er nog niet!
Het leuke was dat ze zelf hun soortgenoten hebben uitgezocht.
Ze hadden alle kans om even met de buurman te stoeien.
zie.http://forum.discusclubholland.nl/viewtopic.php?t=5248
Blijkbaar bestaat er nog zo iets als liefde op het eerste gezicht
-
- Erno Dobronyi
10-4-2010 - Osmose water en artemia's geven
Het was een druk weekje. Al die jonge vissen die hun aandacht nodig hadden.
Ik ben blij dat niet alle vier koppels tegelijk met jongen kwamen!
Want het lijkt leuk, maar het heeft ook de nodige consequenties voor de planning.

Kijk ze maken foto's als we net eten krijgen! (De witte vlekken op de foto zijn de reflecties van het licht dat op het eten valt!)
Osmose water
Het eerste probleem kwam pas te voorschijn toen ik osmose water moest maken voor onze kweekstelling.
Normaal gesproken maakte ik het water aan in twee jerrycans van 25 liter.
Leuk voor één koppel, maar een kweekstelling van 250 liter is die hoeveelheid echt te weinig.
Er was maar een oplossing er moest een groter jerrycan komen.
Een regenton van 100 liter was de beste oplossing.
Een plaatje in de badkamer was ook snel gevonden. Maar het probleem was nog niet opgelost.
Mijn osmose filtersysteem kan niet al te veel water leveren per dag,
dus de goedkoopste oplossing was het toevoegen van een boostersysteem.
Maar dit had wel het nadeel dat ik stroom in de badkamer moest komen.
Conclusie er moest een stopcontact in de badkamer komen. Even aan een elektricien vragen of het toegestaan is,
en hup weer naar de Gamma. Na drie dag sleutelen in de meterkast was het probleem opgelost.

Voor het mooie hebben we gelijk een luchtpomp, verwarming, een wateralarm en een extra pomp toegevoegd om het water uit de regenton te halen
Het enige wat is nog mis is een automatische afslag voor het osmose systeem. Maar voorlopig moet het wateralarm deze functie overnemen.
Dus wel een alarm voor het bijna overlopen van de regenton, maar nog geen automatische afslag. (zucht......)
Led verlichting
Het leuke van deze kweekstelling is dat het op de zolder staat. Led verlichting leek ons een goede oplossing om wat stroom te besparen.
We hadden al wat leds in onze aquariums als nachtlicht, maar als hoofdverlichting is dit net niet genoeg, maar voor een kweekstelling is dit geen probleem.
We hebben maar drie verschillenden led balken voor aquariums besteld via internet. Witlicht, warm licht, en blauw elk 52 cm lang en voorzien van 48 led's.
Het witte licht gaf het mooiste resultaat, de kleuren van de vissen kwamen het best na voren. Het blauwe licht was voor de nacht bedoeld.
Hellaas konden de jonge vissen hun ouders niet terug vinden met dit licht. Met het gevolg dat zij kriskras door de bak zwommen.
Dat is leuk bij oudere vissen maar bij de aller kleinste visje is dat niet wenselijk. Zeker niet de eerste dagen.
Gelukkig hadden de ouders de jongen snel gevonden, nadat we het witte licht weer aan hadden gezet!
Voor ons een leuk leermoment maar ook voor de ouders.
Ga nooit bij slecht licht jongen groot brengen want je bent ze zo kwijt.
Eten geven
Zowel de ouders als jongen krijgen genoeg te eten.
Het meeste werk ik zoveel mogelijk eten geven aan de jongen. De vier artemia sets doen hun werk goed.
Ook wij doen het wel redelijk, want we hebben nog geen uitvallers gevonden in het aquarium.
Wat ons wel opvalt dat bij het ene paar de jonge veel kleiner zijn dan bij het anderpaar. Blijkbaar is het verschil van twee dagen in het begin het grootst.

Het koppel met de kleinste jongen

Het koppel met de meeste jongen.
Het was een druk weekje. Al die jonge vissen die hun aandacht nodig hadden.
Ik ben blij dat niet alle vier koppels tegelijk met jongen kwamen!
Want het lijkt leuk, maar het heeft ook de nodige consequenties voor de planning.

Kijk ze maken foto's als we net eten krijgen! (De witte vlekken op de foto zijn de reflecties van het licht dat op het eten valt!)
Osmose water
Het eerste probleem kwam pas te voorschijn toen ik osmose water moest maken voor onze kweekstelling.
Normaal gesproken maakte ik het water aan in twee jerrycans van 25 liter.
Leuk voor één koppel, maar een kweekstelling van 250 liter is die hoeveelheid echt te weinig.
Er was maar een oplossing er moest een groter jerrycan komen.
Een regenton van 100 liter was de beste oplossing.
Een plaatje in de badkamer was ook snel gevonden. Maar het probleem was nog niet opgelost.
Mijn osmose filtersysteem kan niet al te veel water leveren per dag,
dus de goedkoopste oplossing was het toevoegen van een boostersysteem.
Maar dit had wel het nadeel dat ik stroom in de badkamer moest komen.
Conclusie er moest een stopcontact in de badkamer komen. Even aan een elektricien vragen of het toegestaan is,
en hup weer naar de Gamma. Na drie dag sleutelen in de meterkast was het probleem opgelost.

Voor het mooie hebben we gelijk een luchtpomp, verwarming, een wateralarm en een extra pomp toegevoegd om het water uit de regenton te halen
Het enige wat is nog mis is een automatische afslag voor het osmose systeem. Maar voorlopig moet het wateralarm deze functie overnemen.
Dus wel een alarm voor het bijna overlopen van de regenton, maar nog geen automatische afslag. (zucht......)
Led verlichting
Het leuke van deze kweekstelling is dat het op de zolder staat. Led verlichting leek ons een goede oplossing om wat stroom te besparen.
We hadden al wat leds in onze aquariums als nachtlicht, maar als hoofdverlichting is dit net niet genoeg, maar voor een kweekstelling is dit geen probleem.
We hebben maar drie verschillenden led balken voor aquariums besteld via internet. Witlicht, warm licht, en blauw elk 52 cm lang en voorzien van 48 led's.
Het witte licht gaf het mooiste resultaat, de kleuren van de vissen kwamen het best na voren. Het blauwe licht was voor de nacht bedoeld.
Hellaas konden de jonge vissen hun ouders niet terug vinden met dit licht. Met het gevolg dat zij kriskras door de bak zwommen.
Dat is leuk bij oudere vissen maar bij de aller kleinste visje is dat niet wenselijk. Zeker niet de eerste dagen.
Gelukkig hadden de ouders de jongen snel gevonden, nadat we het witte licht weer aan hadden gezet!
Voor ons een leuk leermoment maar ook voor de ouders.
Ga nooit bij slecht licht jongen groot brengen want je bent ze zo kwijt.
Eten geven
Zowel de ouders als jongen krijgen genoeg te eten.
Het meeste werk ik zoveel mogelijk eten geven aan de jongen. De vier artemia sets doen hun werk goed.
Ook wij doen het wel redelijk, want we hebben nog geen uitvallers gevonden in het aquarium.
Wat ons wel opvalt dat bij het ene paar de jonge veel kleiner zijn dan bij het anderpaar. Blijkbaar is het verschil van twee dagen in het begin het grootst.

Het koppel met de kleinste jongen

Het koppel met de meeste jongen.