vraagje omtrent blauwalg?
-
- Manuel Velazquez
- Lid
- Sinds: 15-03-2009
heren/ dames,
in een andere topic wordt gesproken over totale verduistering als effectief middel middel tegen blauwalg.
Ik persoonlijk twijfel hierbij omdat blauwalg een bacterie is en geen echte alg, dat deze methode met echte alg werkt ja.. maar bij een bacterie????
pak je bij totale verduistering daadwerkelijk de oorzaak aan? of verminder je alleen het zichtbare groenige laag.
Dus is het effectief om je bak te verduisteren tegen bl.alg?
zo nee, wat is dan het beste om blauwalg te bestrijden? (behalve medicatie)
in een andere topic wordt gesproken over totale verduistering als effectief middel middel tegen blauwalg.
Ik persoonlijk twijfel hierbij omdat blauwalg een bacterie is en geen echte alg, dat deze methode met echte alg werkt ja.. maar bij een bacterie????
pak je bij totale verduistering daadwerkelijk de oorzaak aan? of verminder je alleen het zichtbare groenige laag.
Als je dieren leert kennen weet je wat voor beesten mensen zijn!!
Bakmaat
130*50*50
Potfilter: Eheim 2228
bakbezetting:
5 blue Turquise
1 red Diamond
5 corydorassen Sterbai XXL
1 L 75 Peckoltia sabji - luipaard pleco
Bakmaat
130*50*50
bakbezetting:
5 blue Turquise
1 red Diamond
-
- Erik de Been
- Lid
- Sinds: 14-11-2006
Verduisteren werkt hoor. Algen hebben licht nodig om te overleven. Ik geloof dat 3 dagen blackout voldoende moet zijn.
Wat ook helpt is goed verversen, zorgen voor weinig fosfaat en geen dode plekken waar geen water stroomt.
Drijfplanten zoals lemna ed kunnen ook prima noitraat en fosfaat vreten en je oogst het teveel gewoon.
Groeten,
Erik
Wat ook helpt is goed verversen, zorgen voor weinig fosfaat en geen dode plekken waar geen water stroomt.
Drijfplanten zoals lemna ed kunnen ook prima noitraat en fosfaat vreten en je oogst het teveel gewoon.
Groeten,
Erik
Manuel Velazquez schreef:
heren/ dames,
-
- Rienke Ter Horst
- Lid
- Sinds: 19-04-2007
Mijn ervaring is toch een dot blauw alg in je pot filter stoppen de beste remedie is
met een week ben je er van af maar is het wel raadzaam om veel te verversen en je diepvries voer goed af te spoelen.
Verduisteren kan wel ze zullen wel verdwijnen!
Met alle algen is het zo dat je de oorzaak moet zien op te sporen
En geduld hebben is heel belangrijk
Gr Rienke
Verduisteren kan wel ze zullen wel verdwijnen!
Met alle algen is het zo dat je de oorzaak moet zien op te sporen
En geduld hebben is heel belangrijk
Treinen rijden niet op tijd maar op rails
-
- marco boot
- Lid
- Sinds: 07-02-2007
gewoon lekker vier dagen dichtplakken, zodat er geen licht bijkomt.
en een cyanocell kuur erbij.
dan ben je even van de blauwalg af. Ik zeg even, omdat het de blauwalg wel weghaald maar niet de oorzaak.
als je daar niks aan doet komt de alg met een paar dagen weer terug
en een cyanocell kuur erbij.
dan ben je even van de blauwalg af. Ik zeg even, omdat het de blauwalg wel weghaald maar niet de oorzaak.
als je daar niks aan doet komt de alg met een paar dagen weer terug
groetjes marco
-
- Mike Polet
- Lid
- Sinds: 26-01-2005
Mijn broertje heeft ook problemen gehad met blauwalgen.
Meerdere malen oplossingen gezocht maar niks kunnen vinden.
Achteraf bleek de bodem te rotten waarbij er een hoop fosfaat bij vrij kwam.
Zand bodem welke was dichtgeslibt en erdoor geen zuurstof meer bij kwam.
Oplossing is makelijk, oorzaak is altijd even zoeken!
succes
Meerdere malen oplossingen gezocht maar niks kunnen vinden.
Achteraf bleek de bodem te rotten waarbij er een hoop fosfaat bij vrij kwam.
Zand bodem welke was dichtgeslibt en erdoor geen zuurstof meer bij kwam.
Oplossing is makelijk, oorzaak is altijd even zoeken!
succes
-
- Jolanda Speetgens
- Lid
- Sinds: 22-09-2009
Volgens mij gaat het over het stukje wat ik schreef....??
Ik heb dus ook blauwalg gehad. De bak heb ik niet dicht geplakt maar gewoon de lampen niet aangemaakt (behalve met voeren dan) voor 4 dagen en ik zag het met de dag krimpen. Daarna is het niet meer terug gekomen.
Mijn vriend voerde te veel, dat heb ik hem daarna verboden, maar of dat echt de oorzaak was van blauwalg weet ik niet. Als het een andere oorzaak had heb ik daar dus niets aan gedaan.
Dit was een deel ervan, later is het veel meer geworden tot een dekentje van ongeveer 10*10
Ik heb dus ook blauwalg gehad. De bak heb ik niet dicht geplakt maar gewoon de lampen niet aangemaakt (behalve met voeren dan) voor 4 dagen en ik zag het met de dag krimpen. Daarna is het niet meer terug gekomen.
Mijn vriend voerde te veel, dat heb ik hem daarna verboden, maar of dat echt de oorzaak was van blauwalg weet ik niet. Als het een andere oorzaak had heb ik daar dus niets aan gedaan.
Dit was een deel ervan, later is het veel meer geworden tot een dekentje van ongeveer 10*10
-
- Manuel Velazquez
- Lid
- Sinds: 15-03-2009
Jolanda,
nee dit is niet naar aanleiding van jouw stukje..
maar van een ander topic hier op het forum daar werd het advies gegeven om de bak geheel te verdonkeren.
omdat dit bij gewone algen werkt maar aangezien blauwalg infeite dus geen alg is maar een bacterie. en zoals eric het mooi verwoorde een soort tussen vorm is.
en aangezien er meerdere beweren dat het helpt zal die bewering dus wel kloppen.
nee dit is niet naar aanleiding van jouw stukje..
maar van een ander topic hier op het forum daar werd het advies gegeven om de bak geheel te verdonkeren.
omdat dit bij gewone algen werkt maar aangezien blauwalg infeite dus geen alg is maar een bacterie. en zoals eric het mooi verwoorde een soort tussen vorm is.
en aangezien er meerdere beweren dat het helpt zal die bewering dus wel kloppen.
Als je dieren leert kennen weet je wat voor beesten mensen zijn!!
Bakmaat
130*50*50
bakbezetting:
5 blue Turquise
1 red Diamond
Bakmaat
130*50*50
bakbezetting:
5 blue Turquise
1 red Diamond
-
- Rick Schipper
- Lid
- Sinds: 11-04-2011
Het is een oud topic,maar ik wil toch graag nog even een mening van jullie..
Ik heb sinds een week of 3 een nieuw potfilter aangeschaft. Nu is het geval dat ik ook opeens last krijg van blauwalg!!
Vooral over de bodem...Na het afhevelen van de bodem,en verwijderen van de alg,heb ik binnen een dag weer een dun laagje blauwalg over de bodem liggen!
Ik heb het nieuwe filter behandelt met filter bio-start van sera.
Ook heb ik wat van het oude filtermateriaal wat uit mijn oude filter kwam toegevoegd.
In het begin had ik alleen last van baardalg,omdat ik de stroming niet goed kon doseren.
Nu is dat redelijk onder controle ,en krijg ik opeens last van blauwalg!
Ik ververs iedere dag 15%,net als voorheen.
Ik voer evenveel als voorheen,en de verlichting is ook onveranderd!
Mijn vermoeden is dat de bodem verzadigd aan het raken is...maar kan het moeilijk omwoelen in verband met de beplanting.
Ik zie namelijk af en toe een bubbeltje opstijgen uit de bodem!
Wat volgens mij nooit een goed teken kan zijn...
Ik heb vandaag een legertje puntslakken losgelaten,om de bodem wat luchtiger te krijgen...Ook voer ik voorlopig iets minder.
Doe ik voldoende of heeft iemand nog tips?
Ik hoor ze heeeel graag!!
Ik heb sinds een week of 3 een nieuw potfilter aangeschaft. Nu is het geval dat ik ook opeens last krijg van blauwalg!!
Vooral over de bodem...Na het afhevelen van de bodem,en verwijderen van de alg,heb ik binnen een dag weer een dun laagje blauwalg over de bodem liggen!
Ik heb het nieuwe filter behandelt met filter bio-start van sera.
Ook heb ik wat van het oude filtermateriaal wat uit mijn oude filter kwam toegevoegd.
In het begin had ik alleen last van baardalg,omdat ik de stroming niet goed kon doseren.
Nu is dat redelijk onder controle ,en krijg ik opeens last van blauwalg!
Ik ververs iedere dag 15%,net als voorheen.
Ik voer evenveel als voorheen,en de verlichting is ook onveranderd!
Mijn vermoeden is dat de bodem verzadigd aan het raken is...maar kan het moeilijk omwoelen in verband met de beplanting.
Ik zie namelijk af en toe een bubbeltje opstijgen uit de bodem!
Wat volgens mij nooit een goed teken kan zijn...
Ik heb vandaag een legertje puntslakken losgelaten,om de bodem wat luchtiger te krijgen...Ook voer ik voorlopig iets minder.
Doe ik voldoende of heeft iemand nog tips?
Ik hoor ze heeeel graag!!
-
- Frans de Bruijn
- Lid
- Sinds: 16-10-2005
Is dit dan het enige filter op dit moment? Dan is het nog niet goed gerijpt. Mijn ervaring is dat je de blauwe alg moet blijven verwijderen. Niet altijd n leuk klusje maar de aanhouder wint. Als je filter en bak dan steeds meer gaan rijpen, trekken zich ook langzaam de algen terug. Snelgroeiers wil vaak helpen en oa drijfplantjes. Eendenkroos groeit enorm snel onder de juiste omstandigheden en ik heb ook Limnobium laevigatum in mijn bak. Belgisch groen is ook een snelgroeier. Maar vol blijven houden en geduld hebben, wordt meestal beloont.Tijdens de nieuwe opstart van mijn bak jaren geleden, heb ik het onder controle gekregen door te blijven verwijderen en enten van mijn filter met droge bacteriecultuur uit een potje. Men beweert ook wel ns dat de droge vorm weggegooid geld is, maar ik heb er toen baat bij gehad zonder dit te kunnen bewijzen.De tip van Rienke zou ook heel goed moeten werken. Dus om de alg in je filter te doen. Deze alg wordt dan omgezet in een stof die juist tegen blauwe alg werkt. De balans slaat dan langzaam om naar de voor jou positieve kant. Succes ermee, en volhouden. Komt goed!!
-
- Rick Schipper
- Lid
- Sinds: 11-04-2011
Er draait nog een interne pomp mee,maar die filtert constant over actieve kool..dus ja,dit is nu het enigste filter.
Ik heb toevallig ook snelgroeiende drijfplanten in mn bak,en pas geleden de bodem opnieuw beplant met aardig snelle groeiers.
De tip van Rienke ga ik ook zeker proberen! En ik blijf gewoon elke dag alg verwijderen
maar tnx voor de tips!
Ik heb toevallig ook snelgroeiende drijfplanten in mn bak,en pas geleden de bodem opnieuw beplant met aardig snelle groeiers.
De tip van Rienke ga ik ook zeker proberen! En ik blijf gewoon elke dag alg verwijderen
maar tnx voor de tips!