Koidream
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenFilters, water, waterwaarden en watervoorbereiding › zoutzuur

zoutzuur

#53849 Geplaatst door Harm Keller op donderdag 26 november 2009 18:52:47
Even een vraag over zoutzuur. Nu zijn er allerlij middelen om je ph naar beneden te halen zoals phmin van velde etc etc. Mijn vraag is of je met 30% zoutzuur je water kan aanzuren. Ik heb in de boeken wel wat gelezen, maar ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik vraag dit omdat mijn kraantjeswater een ph van rond de 8,7 heeft en ik wil graag in een kweekbakje aan de gang met wat visjes. mijn doel is om in iedergeval een ph van zo rond de 6,7 tot 7 te komen .

groeten
"A good friend will come bail you out of jail, but a true friend will be sitting next to you saying....'Damn, that was fun!'"
#53850 Geplaatst door Alex Dokter op donderdag 26 november 2009 19:26:33
Ja dat kan,in een voorbereidingsbak en dan goed METEN! Maar mijn ervaring is,dat de waarden niet erg stabiel zijn.Overigens gebruikte ik 10%.

#53851 Geplaatst door Harm Keller op donderdag 26 november 2009 19:27:26
waardes niet stabiel? weet je ook wat daar de redenen voor zijn??

groeten
"A good friend will come bail you out of jail, but a true friend will be sitting next to you saying....'Damn, that was fun!'"
#53852 Geplaatst door Marc Van De Genachte op donderdag 26 november 2009 20:11:26
ik dacht dat je met zuren problemen krijgt (oa je bodem) en dan heb je van die algen in je zand.

ken er niet veel van, dus gebruik ik het niet.

heb trouwens nog 2 bidons staan met van dat eikenhoutenextract.
raakte vorig jaar niet op vivarium.

Alex, waren die niet voor jou ?

MArc
58 Brochis Splendens - 1 L114 - 1 L91 - 3 L18 - 3 Ancistrus - en wildvang van Rob de Fouw
#53853 Geplaatst door Alex Dokter op donderdag 26 november 2009 20:19:04
Marc Van De Genachte schreef:
ik dacht dat je met zuren problemen krijgt (oa je bodem) en dan heb je van die algen in je zand.

ken er niet veel van, dus gebruik ik het niet.

heb trouwens nog 2 bidons staan met van dat eikenhoutenextract.
raakte vorig jaar niet op vivarium.

Alex, waren die niet voor jou ?

MArc
daar hebben we wel overgesproken

#53855 Geplaatst door Marc Van De Genachte op donderdag 26 november 2009 20:29:27
staan hier nog steeds.

kom je de 2de ?

of de 27ste maart ?

staan nog steeds in de weg, dus je mag ze nog steeds hebben als je er iets kan mee doen.

Marc
58 Brochis Splendens - 1 L114 - 1 L91 - 3 L18 - 3 Ancistrus - en wildvang van Rob de Fouw
#53856 Geplaatst door Alex Dokter op donderdag 26 november 2009 20:33:25
2 December ga ik niet redden( storingsdienst) 27 Maart dat is nog zo,n eind weg.Als je voor die tijd een ander er mee kan verblijden,mag je dat ook doen.Ik kan niet zo ver vooruit kijken.

#53857 Geplaatst door Harm Keller op donderdag 26 november 2009 20:46:45
gelijk weer ff ontopic maken dan.

maak mij er maar blij mee. haha..

nee even serieus.
ik begrijp dat er in het verleden altijd gewerkt werd met fosforzuur en/of zoutzuur. nu kan het niet anders dan dat daar veelal goed mee gewerkt is. goed ik hoor nu dat er ph schommelingen kunnen optreden. hoe en waarom is dat het geval? wat is dan een betere oplossing als je geen turf wil gebruiken? etc etc..

groeten
#53859 Geplaatst door Alex Dokter op donderdag 26 november 2009 21:20:33
Van mij mag het ook ophalen Harm Waarom de ph niet stabiel blijft weet ik niet.Wat ook een optie is om osmose of kationen/ inonen wisselaar te gebruiken,icm turf kun je elke waarde bereiken die je wilt.
Maar waarom wil je liever geen turf gebbruiken?

#53860 Geplaatst door Harm Keller op donderdag 26 november 2009 21:37:05
osmose of kat/an wissellaar is op dit moment even geen optie jammer genoeg. en turf wil ik niet vanwege de kleur van het water.
er moet zoveel gedropt worden met de ph dat turf misschien zelfs wel helemaal niet toerijkend is.
ph is namelijk 8.7

groeten