Philips waterzuiveraar
-
- Adriaan Briene
- Lid
- Sinds: 01-08-2009
Je zou een redox elektrode kunnen gebruiken om het ozon apparaat te schakelen. Maar een goede indicatie voor de vervuiling is redox zeker niet. Een vervuilde bak met toch een hoog zuurstofgehalte geeft al een hogere redox te zien.
Een combinatie tussen UV en ozon zal het niet zijn. Een UV-unit zit niet in het apparaat. De dosering die het apparaat afgeeft schijnt ook heel klein te zijn. Die Sander ozonisatoren produceren stukken meer. Dat kun je soms zelf ruiken, in het water zit dan procentueel al veel meer omdat ozon prima in water oplost. Geurloos is het trouwens niet, het is een echt penetrant geurtje wat een mens al in zeer kleine concentraties kan ruiken. Zelfde geurtje als je ruikt bij het vonken van een bougie.
Om NO3 (nitraat) te maken is er inderdaad NO2 nodig (nitriet).
Dat omzetten doen in een normale bak de bacterien zelf.
Ga je er dikke ozon opzetten dan ontneem je de laatste nitrificatie stap aan de bacterien. Als dan het ozonapparaat uitvalt heb je kans op een nitrietpiek, en da's niet zo best. Ik denk trouwens dat de kans hierop gezien de kleine ozon productie wel meevalt.
De bacterien en het apparaat zetten dus nitriet om naar nitraat, dus die nitraat opbouw heb je nog steeds, dus als je een te hoog nitraatgehalte hebt zul je nog steeds moeten verversen om dat omlaag te krijgen (of je filtering aanpassen).
Een combinatie tussen UV en ozon zal het niet zijn. Een UV-unit zit niet in het apparaat. De dosering die het apparaat afgeeft schijnt ook heel klein te zijn. Die Sander ozonisatoren produceren stukken meer. Dat kun je soms zelf ruiken, in het water zit dan procentueel al veel meer omdat ozon prima in water oplost. Geurloos is het trouwens niet, het is een echt penetrant geurtje wat een mens al in zeer kleine concentraties kan ruiken. Zelfde geurtje als je ruikt bij het vonken van een bougie.
Om NO3 (nitraat) te maken is er inderdaad NO2 nodig (nitriet).
Dat omzetten doen in een normale bak de bacterien zelf.
Ga je er dikke ozon opzetten dan ontneem je de laatste nitrificatie stap aan de bacterien. Als dan het ozonapparaat uitvalt heb je kans op een nitrietpiek, en da's niet zo best. Ik denk trouwens dat de kans hierop gezien de kleine ozon productie wel meevalt.
De bacterien en het apparaat zetten dus nitriet om naar nitraat, dus die nitraat opbouw heb je nog steeds, dus als je een te hoog nitraatgehalte hebt zul je nog steeds moeten verversen om dat omlaag te krijgen (of je filtering aanpassen).
-
- Martin Twigt
- Lid
- Sinds: 24-04-2009
Ik begin nu sterrertjes te zien hoor en snap er geen ene puntje puntje puntje meer van.
100 Cheirodon Axelrodi wildvang, 40 Hemigrammus bleheri, 25 nannobrycon unifasciatus wildvang, 20 Symphysodon aequif.aequif.Téfé wildvang, 4 Rineloricaria Fallax, 4 Peckoltia Vitata, 1 aquarium 1470 liter
-
- Erik de Been
- Lid
- Sinds: 14-11-2006
Ozon oxideert stoffen. Dat wil dus zeggen dat o3 (ozon, isntabiel) wordt omgezet in o2 en daarbij zuurstof afgeeft aan bijvoorbeeld no2. Dit no2 wordt dan no3. Je bent de no2 dus wel sneller kwijt maar no3 niet.
Het verhaal met organische stoffen van adriaan heeft meerdere kanten. Sommige stoffen zijn positief (de genoemde bescherming) maar er worden ook zeker fenolen ed gevormd die niet positief werken. De ozonisator breekt die ook af, tevens worden oxides gevormd van metalen, of dat positief is weet ik niet...
Groeten,
Erik
Het verhaal met organische stoffen van adriaan heeft meerdere kanten. Sommige stoffen zijn positief (de genoemde bescherming) maar er worden ook zeker fenolen ed gevormd die niet positief werken. De ozonisator breekt die ook af, tevens worden oxides gevormd van metalen, of dat positief is weet ik niet...
Groeten,
Erik
-
- Victor Alkema
- Lid
- Sinds: 16-09-2008
in een plantenbak zou het no3 natuurlijk perfect zijn als meststof. Een discusbak zal hier inderdaad (vaak weinig planten) niet aan waterwissel ontkomen. Overigens werkt dit apparaat met corona discharge (vlamboog) om de ozon op te wekken. Ik zou het apparaat toch willen koppelen aan een redox meter om te steriel water te voorkomen.
Groet Victor.
Groet Victor.
-
- Niels Rooijackers
- Lid
- Sinds: 13-03-2007
Mischien kun je wat foto's maken van het apparaat? ik heb hem nog niet in het echt gezien.
En een ozon apparaat maakt van o2 => o3 en die 3 wil zo snel mogelijk gaan oxideren met een andere stof?
En is oxideren niet hetzelfde als verbranden?
Dus word No2 wel No3? is het niet zo dat als de extra molecul met No2 oxideert deze verwijdert is?
Want hoe maakt hij dan virussen en bacteriën onschadelijk dat is toch ook door verbranden (Oxideren).
En een ozon apparaat maakt van o2 => o3 en die 3 wil zo snel mogelijk gaan oxideren met een andere stof?
En is oxideren niet hetzelfde als verbranden?
Dus word No2 wel No3? is het niet zo dat als de extra molecul met No2 oxideert deze verwijdert is?
Want hoe maakt hij dan virussen en bacteriën onschadelijk dat is toch ook door verbranden (Oxideren).
-
- Peter de Weijer
- Lid
- Sinds: 31-01-2005
*Sorry, maar deze post gaat tegen de regels in*
-
- Martin Twigt
- Lid
- Sinds: 24-04-2009
Peter de Weijer schreef:
Zeker post van Send all
100 Cheirodon Axelrodi wildvang, 40 Hemigrammus bleheri, 25 nannobrycon unifasciatus wildvang, 20 Symphysodon aequif.aequif.Téfé wildvang, 4 Rineloricaria Fallax, 4 Peckoltia Vitata, 1 aquarium 1470 liter
-
- jan hogendoorn
- Lid
- Sinds: 11-02-2008
Peter de Weijer schreef:
Peter, wat bedoel je hiermee
Don't ever take anything for granted, no matter how safe and secure it may seem.
-
- Peter de Weijer
- Lid
- Sinds: 31-01-2005
ik heb geen link gegeven, alleen de naam van een medeforumlid genoemd, een van de oprichters van DCH....
P.
P.