Discuskwekerij de Parel
u bent hier: VoorpaginaForumMededelingen en NieuwsDe stelling van .... › De redfield ratio is in onze aquaria niet te realiseren

De redfield ratio is in onze aquaria niet te realiseren

#43376 Geplaatst door Rob Charite op woensdag 14 januari 2009 20:33:01
goeie vraag
Groetjes Rob c
"Schoonmaken is geen wetenschap en dat is wat we doen "
#43409 Geplaatst door Gerjan Pol op donderdag 15 januari 2009 17:04:38
  • Gerjan Pol
  • Lid
  • Sinds: 07-03-2007
Ik heb me er een tijdje mee bezig gehouden,want de fosfaat en de nitraat waren erg hoog.
Nu is het zo dat door meer te verversen,de fosfaat bijna is verdwenen, en de nitraat nog op 10 zit.
Ik heb dan ook last van groene algen op dit moment.
Maar wil eigenlijk niets toevoegen.
In welk voer zit eigenlijk het meeste fosfaat, dan zou ik hier mee kunnen gaan sturen.
Waardes nu:
Po4:0-0.25
No3: 10
Ph: 6,8
Kh: 2,5

#43414 Geplaatst door Erik de Been op donderdag 15 januari 2009 18:41:10
Peter Erven schreef:
50% zegt: "Misschien, misschien niet perfect, maarhet nastreven van balans tussen fosfaat en nitraat helpt bij het mooi houden van mijn bak."

Graag zou ik daar wat ervaringen van lezen, hoe doen jullie het dan, en zeker foto's zien.

Erik; Misschien heb je over mijn vraag heen gelezen.
Ik zou willen weten of jij het continue verversen uitvoert in kweekbakken?

Peter

Ik heb geen continue verversing, maar zou het graag hebben. Hiermee creer je een reelijk stabiel milieu voor de vissen.

Overigens is het bij calciumwaarden wel n de trant van 800 mg/l en niet 4 mg. Ook magnesium hoort rond de 1300 te zitten. Toch wel even wat anders dan 0,1 fosfaat. De fosfaat en nitraat mogen bij zeewater sowieso niet meetbaar zijn, de fosfaat zeker, de itraat is iets minder erg. Maar bakken waarin je dit kunt meten zullen meestal niet echt mooi zijn.

Vergeet ook niet dat zeewater een compleet ander systeem is. In het levend steen zitten miljoenen dieren en bacterien die groeien, vechten uitsterven etc. Een stuk meer dan een zoetwaterbak! Fosfaat en nitraat wordt bovendien soor koraal opgenomen en een afschuimer schuimt behalve eiwitten ook allerlei metalen en ook een zeer groot deel van de vervuilers af.

ZOnder afschuimer wordt een zeewaterbak al heel wat lastiger...

Kortom, het is wel erg appels met peren vergelijken. Reden temeer om de redfield ratio voor zoetwater emt een korrle zout te nemen. Ik ben er wel van overtuigd als je door alle factoren zo goed mogelijk af te stemmen, je de algen tot een minimum kunt houden. Als is dat niet altijd even eenvoudig. Want tsja, wat is de rol van kalium bij algen en instandhouding van de ratio. Bij zeewater is er bijvoorbeeld magnesium nodig om het calciumgehalte op peil te houden. Zonder voldoende magnesium gaat de calcium altijd omlaag.
Groeten,

Erik

#43451 Geplaatst door Rob Charite op vrijdag 16 januari 2009 10:23:32
hmmmm nitrificerende bacterien zijn nitrificerende bacterien zowel voor zoet als zout water .
Mits er genoeg substraat is om zich op te vestigen kan de biologische lading in een zeewater bak net zo groot zijn als in een zoet water bak of visa versa .
Het grootste gros van de ( zachte ) koralen huisvesten zoöxanthellen die wel degelijk van fotoshynthese afhankelijk zijn. Dus nitraat en fosfaat zijn wel degenlijk nodig . Planten in een zoetwater bak doen hetzelfde !! werk maar hebben ook iets meer nodig dan nitraat en fosfaat .
Zo ook de kalkwieren, wieren en algen blijft inderdaad over hun enorm calcium/magnesium gebruik.
Stabiliteit is inderdaad het verschil . immers vergelijk je de oceanen en hun inhoudt met rivieren .Je zou duskunnen denken dat aquaria zo wie zo een slap aftreksel zijn .DE rand apparatuur is uitgevonden , net zoals bij discus , om meer levende have op minder oppervlakte te kunnen houden . Zouden we een zeebak net zo houden als een zoetwater bak ,dus zonder rand apparatuur ,zouden ze het zelfde functioneren alleen verpest evolutie het geheel omdat de levende have niet zo goed tegen vervuiling kan en daar kicked de rand apparatuur in . In een zee bak verbruiken de koraaltjes algjes wieren e.d.. In zoetwater plantjes algjes . Dus zeker geen appels met peren Met het verschil dat we in een zoetbak geen algjes/wiertjes willen en in een zee bak de meeste wiertjes/algjes gekoesterd worden .
Ook mijn inziens is redfield nutteloos in beide gevallen
Groetjes Rob C
#43460 Geplaatst door Erik de Been op vrijdag 16 januari 2009 15:44:37
RobC, Voor een zeebak is een niet-meetbaar niveau aa fosfaat en zeer lage nitraat voldoende voor het koraal. Zterker nog, op het moment dat de zooxanthellen bijna doodgaan van de honger is de bak het mooist. In de natuur zijn alle complexe systemen voedselarm. Dat wil zeggen dat er speciale strategieen nodig zijn om te overleven. Alss het voedsel voor het oprapen ligt, dan is een simpel systeem met pioniers en andere opportunisten voor de hand liggend. Algen zijn hiervan in water een goed voorbeeld.

Lastige is om in zoetwater de niches van het systeem in te vullen en het complex en toch houdbaar te maken. Wat verder dan een paar corys', grazers en eventueel wat garnalen en slakken komen we niet.

Dat is in een zeewatersysteem wel anders. Met het levend steen komt vanalles mee. Allerlei zeesterretjes, slangsterren, vlokreeftjes, mantissen, tienduizende soorten wormen en dan hebben we het over eencelligen en wieren nog niet gehad. In dat opzicht is zoutwater complexer dan zoet. Ookal leven er in detritus ook enorm veel beestjes, het is neit svergeleken met de diversiteit van zoutwater.
Groeten,

Erik

#43491 Geplaatst door Rob Charite op zondag 18 januari 2009 11:52:13
Goed
Daar ben ik het dus niet mee eens maar allez we proberen het nog en keer
Alles wat jij noemde doet mee in de voedselkring .van vlokreeft tot mantis garnaal zullen we maar zeggen .
Ze eten en ontlasten zich Al die ontlasting zou verwerkt moeten worden . Ook in een zee aquarium moet je een biologische filtering opbouwen om de ontlasting te verwerken anders gaat de levende have dood toch ?? gooi maar eens een zee bak vol "levend" steen en ga een dag of wat later maar eens met je neus erboven hangen sterker nog je ruikt het bij de voordeur al DAt is niet omdat al die levende have in het "levend" steen het zo goed doet Daarna is een bak , tijdelijk , biologisch dood en begint de cyclus opnieuw . ammonia nitriet pieken en ga zo maar door . Dan" loopt" de bak alles wat poreus is en geschikt voor huisvesting wordt gebruikt door de nitrificerende bacterien dat geld zowel voor zoet al zout water .Daar hoeven we geen wetenschap van te maken Blijft over ?? Als je genoeg oppervlakte hebt kan je geneog huisvesten .Met als kanttekening die hoeveelheid hogere levens vormen want door hen is rand apparatuur nodig zoals een afschuimer en ga zo maar door . Kortom zwaar belaste bakken kunnen inderdaad niet zonder afschuimer . Of je nu een plenum styl jaubert methode of gewoon een conventionele bak hebt. En in die belasting zit nu de kneep Bij een zware belasting van de bak Zoet of zout ?? Is REdfield niet te sturen wat er veranderen te vaak en te veel dingen hoe miniem dan ook door aanvullen ( lees ingrijpen door mensen handen ) .
groetjes robC
#43693 Geplaatst door Angelique Roos op donderdag 22 januari 2009 18:59:20
Nog een leuk weetje.
Al die calculators op basis van rr zijn mettertijd verandert.
Bijvoorbeeld de charles buddendorf calculator.
Deze gaf eerder altijd de helft aan po4 (van nu) in zijn uitslag aan,en ook toendertijd zweerde men bij die rr .De planten groeide de pan uit.
En dan zie je maar mits alles binnen de perken maar wel aanwezig dat dat goed genoeg is.

#45010 Geplaatst door Erik de Been op maandag 09 februari 2009 18:30:01
Oké, gezien de weinig nieuwe reacties en het duidelijk verhaal wat er tot nu toe is gaat de poll dicht. Ik ga wel een nieuwe neerzetten...
Gr.

Erik