Koidream
u bent hier: VoorpaginaForumMededelingen en NieuwsDe stelling van .... › Meetsetjes waterwaarden zijn waardeloos

Meetsetjes waterwaarden zijn waardeloos

#41893 Geplaatst door Erik de Been op zaterdag 29 november 2008 20:57:51
De meetsetjes die je gebruikt om waterwaarden te meten zijn waardeloos. Ze geven hoogstens een indicatie van de waarden. Eigenlijk alleen nuttig bij het opstarten van de bak.

Ben benieuwd naar de reacties, mijn mening houd ik nog even voor me ;)
Groeten,

Erik

#41894 Geplaatst door Ron van Oudenaarden op zaterdag 29 november 2008 21:15:44
ik heb toch altijd mijn twijfels , zeker met kleuren vergelijken (licht inval is overal anders) en met meetsetjes met poeders (onnauwkeurig)

maar het geeft wel een groffe indicatie

#41895 Geplaatst door Alex Dokter op zaterdag 29 november 2008 21:35:28
Ik persoonlijk meet altijd op de zelfde tijd,bij het zelfde licht.De nauwkeurigheid van de test hangt zeer zeker af van de leeftijd van de testset.Alleen gh dat is altijd een drama bij mij :fronw: Maar in mijn ogen geeft het een globale indicatie.

#41896 Geplaatst door Frans de Bruijn op zaterdag 29 november 2008 22:06:27
Ik persoonlijk denk dat de meetsetjes niet helemaal zuiver zijn, maar als je ze regelmatig vervangt kan het wel een goede indicatie zijn als er wat mis is met enkele waterwaardes. Voorbeeld; Heb dit jaar mijn koivijver vergroot van 6 naar 10 kuub. Meette om de dag nitriet-en ammoniawaardes.ging goed tot aan de vierde week. ik had 1 week vertraging opgelopen door bepaalde omstandigheden terwijl de kois ( eigenlijk koi, ook in meervoud.)in een redelijk groot tijdelijk zwembadje zaten. Ging prima totdat ik aan mijn koi merkte dat ze zich minder lekker begonnen te voelen. Toen ik ging meten gaf mijn meetsetje aan dat ik nitriet in het water had. Opgelost met verversen en toen ging het weer goed.Kort daarna konden ze terug in nieuwe vijver. Maar ik zag dus aan het gedrag vd vissen dat er iets niet goed was. En het meetsetje gaf mij de bevestiging dat er inderdaad iets niet goed zat en ook WAT er niet goed zat. Te hoog nitrietgehalte dus. Meetsetjes?? Absoluut gebruiken, maar regelmatig vernieuwen en opschrijven in een soort logboek zodat je meteen ziet( vergelijken) als er wat veranderd.groet Frans

#41898 Geplaatst door Erik de Been op zaterdag 29 november 2008 22:20:30
Ik zie dat de derde keuze: nee: je moet regelmatig meten, is weggevallen.

kH, gH en pH heb je eigenlijk alleen nodig in het begin. Voor de pH hebben de meesten trouwens een controller.

Tijdens opstarten is eigenlijk alleen nh4 en no2 interessant.

ALs de bak eenmaal goed stbaiel draait eventueel eens no3 of po4, vooral bij algproblemen.

Bij raar gedrag van vissen kun je wel even checken of er geen no2 of nh4 is.

In het algemeen zijn de testsetjes alleen betrouwbaar om te kijken OF er iets aanwezig is, dus kwalificeren. Kwantificeren is eigenlijk al lastig. Is een druppel altijd even groot? Omgevingstemperatuur heeft invloed etcetcetc.

Tenzij je zeer dure merck meetsetjes koopt. Die zijn veel exacter, maar dan ook 80 euro...
Groeten,

Erik

#41899 Geplaatst door Frans de Bruijn op zaterdag 29 november 2008 22:37:39
Sorry, maar ik heb een andere mening. Mag toch, hoop ik?? Ik vind dat je regelmatig moet meten, dit dan opschrijft in een logboek, bij mij dus gewoon een A4tje met de datum van meting erbij.Als bijv; de PH gaat veranderen door wat voor oorzaak dan ook, dan hoef je dit niet meteen aan de vissen te merken omdat ze vrij tolerant zijn, maar je hebt dan wel in de gaten dat er iets aan het veranderen is.Als zoals bij mij ( de koivijver) de PH altijd 7,5 is, maanden achtereen, en dan na een meting bijv: 7 of 8 is, dan weet ik dat er iets aan het veranderen is. Ik kan dan beter opletten, nagaan wat er veranderd zou kunnen zijn waardoor ik deze afwijkende meting heb en dan eventueel maatregelen nemen. In de koiwereld is het juist ZEER!! gebruikelijk om regelmatig te meten en ik vind dat dit ook in het Discuswereldje geen verkeerde keuze is. Dus nogmaals; regelmatig meten?? ja, absoluut. Maar dit is dan ook weer mijn persoonlijke mening.groeten Frans

#41900 Geplaatst door Frank Kerckhoffs op zaterdag 29 november 2008 22:45:00
Ik vind het toch raar dat er niet nee kan worden geantwoord.
Volgens mij zijn ze beslist niet waardeloos.
Als je regelmatig meet zie je idd snel de veranderingen.

Ben wel van mening dat de Redfield ratio met meetsetjes bijna onmogelijk is. Daarvoor zijn de afwijkingen veel te groot.

Ze zijn niet super maar voor ons toch bijna onmisbaar en dus zeker niet waardeloos.

Groet,
Frank
5 X Rood Turquoise, 17 X Roodkopzalmpjes, 13 X Corydoras Sterbai, 2 X ramerezi, 10 X Japonica garnalen, XX Anatome Helena.
#41901 Geplaatst door Marc Van De Genachte op zaterdag 29 november 2008 23:16:25
De kleurenstrookjes: misschien voor een snelle controle en een vage indruk. Is het verschrikkelijk, dan krijg je wel een melding. Meer moet je er niet van verwachten.
Wel positief: je kan ze bewaren en sparen voor een generaalsuniform. Die hebben ook van die urinestrookjes op hun borst.

De druppels: De ene set is reeds wat duidelijker dan de andere. Ik had vandaag een set met pvc bekertje en een andere met glazen bekertje. Dit scheelt reeds aanzienlijk in de aflezing.
Mijn probleem: als je kleuren moeilijk kan onderscheiden, dan heb je er ook niet veel aan. Dus grote regio's met kleurverschil kan ik wel beoordelen. Als ze dichter bij elkaar liggen dus niet.

Titratietest: Ik denk enorm nauwkeurig indien je terug correct de instructies opvolgt. Alleen vervelend dat de meetresultaten weergegeven worden in ppm en er geen conversietabel bijgegeven wordt. Zal dat maar zelf doen. Maar echt nauwkeurig.

De spectrometers: ook daar moet je reagens toevoegen. Ook deze hebben een houdbaarheidsdatum. Je leest af wat de meting geeft. In de meeste gevallen twee meetgebieden en soms drie: Low Medium High.
Het vervelende is dat als je hetzelfde staal meet met de drie methoden (papier - druppel - spectro), je drie verschillende resultaten krijgt.

Vandaag hebben Rob en ik twee keer het ammonium gemeten op onze manier. Hij had telkens ongeveer NUL (soort geel met druppels). Ik telkens 0,50. Maar op de druppeltest is dat een serieus andere kleur.
De meettijd van een spectrometer en een druppeltest is wel ongeveer even lang, dus denk niet dat je tijd wint.
Ander voordeel is dat het reagens voor bv nitriet, nitraat afzonderlijk zijn verpakt voor één meting. Dus terug een pluspunt: standaardisatie. Ook de de meettijd tot op de seconde hetzelfde= pluspunt.

Een digitale pH meter ? Heb er twee, geven ander resultaat. En dan nog een ander resultaat met de druppeltest van Rob. En ja, we hebben nog samen de kalibratie gedaan. Direct daarna het calibratiestaal in de vuilnisbak. (zo hoort het jongens)

Wat moet je nu geloven wat betreft meting. Anderzijds: moet het juist zijn tot op een honderdste ?

Mijn besluit: omdat ik geen kleuren korrect kan onderscheiden of benoemen: liever digitaal.
Of het beter is ttz juister is?
We zouden eens een groot staal moeten meten met

kleurstrookjes
druppeltest
digitale spectrometer of andere digitale meters
Labotoestel

Dat zou pas leuk zijn en het mysterie oplossen (hoop ik)

Niet vergeten: de correctheid van uitvoering door de heer/dame die de meting uitvoert mbt de gegeven instructies !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Marc
58 Brochis Splendens - 1 L114 - 1 L91 - 3 L18 - 3 Ancistrus - en wildvang van Rob de Fouw
#41916 Geplaatst door Erik de Been op zondag 30 november 2008 16:01:59
Hoi Allemaal,

De derde keuze: nee, krijg ik op de één of andere manier niet in de poll. Hij deed dat de eerste keer al niet. Ik heb hem er nu wel bijgezet, blijkbaar ergens een foutje gemaakt......

Uiteraard mag ieder zijn mening hebben en verkondigen, daarvoor is dit forum bedoeld :)
Groeten,

Erik

#41954 Geplaatst door Johan Soors op zondag 30 november 2008 22:05:07
Hallo allemaal,

Persoonlijk vind ik de setjes waardeloos, Omdat je namelijk niet kleiner dan een druppel kunt toevoegen. Maar toch worden ze veel gebruikt zelfs in bedrijven wordt vaak de bv de hardheid in de produktie indicatief met een testsetje bepaald bv in de nachtdienst. En ook de methode met het vergelijken van kleuren wordt nog wel toegepast om sneller dan het laboratorium een resultaat te kunnen geven. Maar uit het ervaring weet ik dat de conc. makkelijk honderd procent kan afwijken. Als ze ooit iets beters kunnen bedenken houd ik me aanbevolen.
Interessante stelling trouwens.

groeten aan iedereen Johan.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.