Koidream
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenVerlichting › update Led

update Led

#38643 Geplaatst door Henk Torn Broers op zondag 17 augustus 2008 21:16:57
op verzoek even een kleine update over mijn Led verlichting

boven mijn bak van 220x75x75, netto ong 900 a 1000 ltr heb ik sinds een tijdje 6 Ledbuizen hangen, 4 x 60cm , a 18 watt per lamp, kleur 4500k, ong warm wit en 2x60 cm 18 watt 65oo, zeg daglicht.

de besparing op wat ik eerst had hangen, 6x 39 watt T5 is zo aanzienlijk en ook geen voorschakel apparaat meer nodig, direct aansluiten op lichtnet, aangezien de schakeling zich in buis bevindt.

wel heb ik nog 2 T8 buizen van 30 watt voor het dimwerk aangezien ze nog niet dimbaar zijn, maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten.

de vissen kleuren zeer natuurlijk en de planten zijn mooi helder groen en groeien prima.
de rode tijgetlotus groeit mooi en blijft op diepte, ong 60 cm.
bij te weinig of verkeerd licht schieten ze direct omhoog, dus voor mij een indicator dat het licht voldoet.

de vissen voelen zich er ook prima bij, gezien het feit dat ik een stel jongen heb rondzwemmen in de grote bak, ze verhuizen morgen naar een opfokbak, aangezien al dat voeren de bak geen goed doet.

volgens de leverancier, die ze overigens keurig thuis afleverde en alle nodige info gaf, gaan ze tussen de 8 en 10 jaar mee.

o ja ook wel het vermelden waard, ze werden gewoon met een acceptgiro opgestuurd, dat is ook goede service

de prijs per buis viel overigens ook mee, € 67 per stuk.
een T5 buis van een bekend merk kost ook al gauw 30,- per stuk

voor info over de leverancier, stuur even een pm

groeten henk
ff niks, maar binnenkort weer
#38653 Geplaatst door Lars Niet op maandag 18 augustus 2008 15:39:32
  • Lars Niet
  • Lid
  • Sinds: 30-12-2007
yep, super die leds.
ik heb mijn l-tls bij een firma in amsterdam besteld en deze firma verstuurd ook.
ze hebben drie lengtes buizen en die van 60cm zijn 49,- euro excl. btw.

#38658 Geplaatst door Erik de Been op maandag 18 augustus 2008 19:17:55
Goed verhaal.

Weten jullie toevallig ook hoeveel lumen per watt vermogen die buizen van jullie leveren?
Groeten,

Erik

#38662 Geplaatst door Mike Koning op maandag 18 augustus 2008 19:44:25
600 lumen voor een 60 cm buis = 8 watt , 1000-1200 lumen voor een 1198 mm buis = 12 watt, 1900 lumen voor een 150 cm buis = 15 watt.

Bron: http://www.led-line.nl
Give a man a fire and he's warm for the day. But set fire to him and he's warm for the rest of his life.
#38684 Geplaatst door Lars Niet op dinsdag 19 augustus 2008 09:51:16
  • Lars Niet
  • Lid
hhmmm, word nergen vermeld bij de leverancier waar ik ze heb besteld,
maar ik weet wel dat ze een dikke bak licht geven met 17.500 branduren met ten minste 80% Lumen behoud.
het licht is ook minder difuus. dwz de ledjes schijnen naar beneden en (volgens mij) heb je daardoor geen reflector boven de lamp nodig.

#38685 Geplaatst door Lars Niet op dinsdag 19 augustus 2008 10:27:30
  • Lars Niet
  • Lid
oh ja,
ik heb ze nog niet in mijn bak, maar ik heb er wel al 1 in de gang hangen om te kijken wat voor licht eraf komt (en omdat de starter van de tl kapot was gegaan).
in mijn album kan je zien wat voor licht het geeft in een gang
; )

#38698 Geplaatst door Bert Klijn op dinsdag 19 augustus 2008 19:39:34
De led verlichting lijkt mij een ideaal voor de toekomst, ze zijn nu reeds toe te passen maar erg duur,maar toch in enkele jaren terug te verdienen.

Ik heb alleen mijn vragen wat betreft de stralingsdiepte (lumen) als ik het goed verwoord.

Wel heb ik op internet spot's gezien welke ook met led"s werken en vergelijkbaar waren met een 40 watt spot,waarschijnlijk zijn ze dus iets verder met spot"s danwel met TL.

Verder lijkt T5 in opmars maar deze lampen(tl) werken met kortere lengte"s en dus een ander wattage dus het aantalm lumen (stralingsdiepte) blijkt nagenoeg geen voordeel op te leveren,tevens zijn de VSa"s erg duur dus,,,,,is er een licht expert op het forum aanwezig die de werkelijke besparingen kan opgeven,misschien heb ik het e.e.a. niet goed verwoord maar wie het weet die reageerd maar.

gr. bert

#38700 Geplaatst door Marc Van De Genachte op dinsdag 19 augustus 2008 20:45:08
Bert,

In september komen enkele vertegenwoordigers over de vloer ivm die LED verlichting. Gelukkig kennen ze me reeds enkele jaren en weten wat hen te wachten staat.

Er bestaan prachtige armaturen (tegen krankzinnige prijzen) die zouden voldoen aan de nodige lichtsterkte en levensduur.
Alleen is het allemaal design materiaal.

Maar ik doe het voor de informatie. Als we inderdaad allemaal een beetje info samenleggen komen we een heel eind ver.

En gezien de stijging van de fossiele brandstoffen wordt dit item meer dan "hot", wat dan weer slecht is voor de opwarming van de aarde.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Marc
58 Brochis Splendens - 1 L114 - 1 L91 - 3 L18 - 3 Ancistrus - en wildvang van Rob de Fouw
#38704 Geplaatst door Erik de Been op dinsdag 19 augustus 2008 20:59:01
Hoi Bert,

T5 geeft per cm meer lumen (bij minder wattage) dus dringt het wel dieper door in het water. Voor een waterhoogte van 70cm zoals ik heb voldoet t5 met reflectoren. Ik heb dan 320 watt boven 800 liter + nog 58w T8 voor de zonsopkomst en -ondergang. Ik kan je zeggen dat alle planten met rood erin het uitsteken doen. Ook de laagblijvende.

Maargoed, die Led's ijken me wel leuk, maar vergeleken met een t5 balk geven ze weinig licht. Mijn t5 balk van 150 cm (80watt) geeft per lamp ca 9000 lumen... Terwijl een t8 5000 geeft oid...TEgenover 1900 voor een balk van 150cm en 15 watt is het rendement wel hoger, maar ik zou dan dus ipv 4, 16 lampen moeten ophangen.

Dan is de genoemde opbrengst van LED balken is voor mijn bak op die manier echt onvoldoende. Ik weet dat sterkere LED balken wel bestaan maar ze zijn nogal prijzig. Oveirgens heeft henk er blijkbaar goede ervaringen mee, dus misschien voor een discusbak zonder planten toch wel te doen...
Groeten,

Erik

#38707 Geplaatst door Bert Klijn op dinsdag 19 augustus 2008 21:25:17
erik

Bedankt voor je antwoord,maar ik ben er nog niet uit met T5 wil je je mening eens geven welke ik gevonden heb op de volgende website betreffende T5.
Zij geven namelijk een minimale besparing aan.

www. aquarialeeuwarden.nl/pagina's/verlichting.htm

Ik hoop dat ik de link goed overgenomen heb.

Erik

Wat kan jioj mij vertellen wat een dergelijke buis kost incl.vsa.

gr. bert