Deco Fish
u bent hier: VoorpaginaForumMededelingen en NieuwsDe stelling van .... › Zuurstof toevoegen aan bioloog?

Zuurstof toevoegen aan bioloog?

#33776 Geplaatst door David Verkuijl op donderdag 06 maart 2008 20:38:08
Veel planten nemen ammona sneller en eerder op dan nitraat.
Hier doelde ik op.
Hoe meer planten hoe minder werk voor het bioloog.

De vraag is dan misschien zelfs of een zwaar beplante bak gebaat is bij een bioloog.
Het aanbod voor de planten word minder, ook Co2.

andersom moet dit dan ook gelden toch ?
Uiteraard gaat het niet beter werken maar de bioloog zou meer werk krijgen.

#33779 Geplaatst door Erik de Been op donderdag 06 maart 2008 21:09:53
In theorie misschien wel, maar in praktijk mag het niets uitmaken voor een normaal beplant aquarium. Er stelt zich zegmaar een dynamisch evenwicht in. Wat de een opeet eet de ander niet op en andersom.

In principe is een bioloog voor een plantenbak zonder vis niet ideaal, om de redenen die jij noemt. Er is dan te weinig voeding in totaal. Er zijn wel oplossingen te bedenken om minder co2 te verliezen in het bioloog. Afdekken is er één van.

Groeten,

Erik

#33790 Geplaatst door Rob Charite op vrijdag 07 maart 2008 08:44:39
David Verkuijl schreef:
.

De vraag is dan misschien zelfs of een zwaar beplante bak gebaat is bij een bioloog.
Het aanbod voor de planten word minder, ook Co2.
Ik zou zeggen Nee want we moeten een paar dingen niet uit het oog verliezen.
Het licht , de temperatuur en de hoeveelheid vis en in hoge mate hun leeftijd .
Ik zie het al helemaal gebeuren 3 maanden oude discus in een zwaar beplante bak , zonder bioloog en dan worden de vissies ook nog eens vier keer per dag gevoerd. Dat wordt hem niet denk ik
Daarbij . Probber maar eens een normale hollandse planten bak te onderhouden bij een "normale" temperatuur zonder iets van filtering .Dan zijn we al jaren bezig om het tip top op orde krijgen van de planten ,belichting en hun bemesting
De rest kan je zelf invullen .
Groetjes Rob C
"Schoonmaken is geen wetenschap en dat is wat we doen "
#33793 Geplaatst door David Verkuijl op vrijdag 07 maart 2008 09:39:53
Uiteraard staat de vis voorop !
We mogen misschien ook niet de Ph vergeten in het opgegeven rijtje en de hoeveel afgifte van ammonia van de vis zelf.

Nog steeds merkwaardig en niet helder is het feit dat een van de lokale aquaria handel mij iedere keer probeerd te overtuigen af te zien van een bioloog.

Een andere discussie is wellicht het wervelbed.
Ga ook eerst dan even deze site verder uitpluizen over de voor en nadelen hiervan.
Dit is natuurlijk ook een bioloog waar tussentijds niet veel mogleijkheden hebt om zuurstof toe te voegen ?

Bedankt voor de reactie en visie op het planten/filter verhaal trouwens.
Heb er alle vertrouwen in dat ik theoretisch genoeg onderbouwd kan gaan beginnen aan wat praktijkervaring ! :)

#33822 Geplaatst door Erik de Been op zaterdag 08 maart 2008 15:34:31
David,

Vergeet nooit dat locale aquariumwinkels jou graag iets willen verkopen. ALs ze jou een dikke eheim kunnen verkopen zullen ze dat niet laten. Waarschijnlijk beweren ze dan ook dat je turf en kool nodig hebt + de voorgevormde filtervliezen etc.

Wat zijn zijn inhoudelijke argumenten voor een potfilter? (want het kan best hoor, ik heb op dit moment een potfiler, stap over naar bioloog in eennieuw aqaurium).

Groeten,

Erik

#33825 Geplaatst door David Verkuijl op zaterdag 08 maart 2008 15:57:56
Erik,

Een argument was, dat de tegenwoordig gebruikte materialen zodanig oppervalkte hebben voldoende bacterie in een potfiter te kunnen huishouden.

Zelf heb ik nog geen beslissingen genomen maar de insteek was/is toch wel een bioloog.
Dit eigenlijk gewoon gebaseerd op de ervaring.
Het wervelbed is nieuw voor mij en gaat wel mee in de overweging nu.

Gr. Dave

#33827 Geplaatst door Erik de Been op zaterdag 08 maart 2008 16:55:02
Het klopt dat de nieuwe en duurdere materialen een groot oppervlak hebben ene behoorlijk goed werken. Ik heb zelf een eheim 2078 met 8 liter duur substraat op een bak van 350 liter. Het werkt prima.

HEt is wel zo dat een bioloog ook weer extra watervolume met zich meebrengt en uiteindelijk altijd een groter filterooppervlak heeft. Ik kies zelf dan ook voor een bioloog bij mij nieuwe aquarium.

Een wervelbed is een goede filter als je van ammonium/ammoniak naar nitriet wilt. In een wervelbed kun je nitraat echter nooit afbreken. In een bioloog kan dit voor een deel wel zijn. In een potfilter alleen met het jusite filtermateriaal.
Groeten,

Erik

#33832 Geplaatst door David Verkuijl op zaterdag 08 maart 2008 18:55:18
Het zou een andere draai kunnen geven aan de stelling.

Met extra zuurstof toevoeging zou ik misschien de omzetting van de nitraat zelf naar gassen tegen kunnen werken.

Mja dit ontstaat waarschijnlijk ook alleen maar onder omstandigheden die na lange periode pas voorkomen als er aan voorwaarden wordt voldaan.
En dan nog de vroeg hoe groot is dat effect nu eigenlijk.

Zou dan zo zijn dat je in de loop van de tijd wat minder kan gaan verversen t.o.v. een wervelbed ?

Het wateroppervlakte is wel een goed punt, als het echter gaat om dit te gbruiken voor een grotere bezetting denk ik dat een wervelbed een groter filteroppervlakte bied ? (+ een langzamer doorstroming wat de vissen prettig vinden ?)

Bij de chiclide was dit al helemaal geen optie gezien het aantal liters daar niet alleen staat voor bezetting maar ook zwemruimte en vooral terretorium.

Uiteindelijk is het denk ik eeen kwestie van aanpassen aan de gemaakte keuze.
Heb ook nog steeds een voorkeur voor bioloog.
Of dit terecht of onterecht is heb ik het idee van stukje stabiel.
Zlef wel opletten dat je veranderingen rustig aan doorvoer maar ook zal de bioloog niet zo snel voor veraasingen zorgen.
Dit is echter allemaal geen weteschap natuurlijk maar het idee en gevoel wat ik er bij heb.

Gr. Dave