Discuskwekerij de Parel
u bent hier: VoorpaginaForumDiscus VissenVerlichting › LED verlichting als hoofdverlichting

LED verlichting als hoofdverlichting

#31398 Geplaatst door Eric ten Broek op woensdag 09 januari 2008 21:24:09
ik heb vanavond een aquarium (180x60x70cm) met maanvissen, kardinalen etc. mogen aanshouwen bij iemand die geheel is overgeschakeld op LED verlichting als hoofdverlichting, dus geen TL's meer.
Zag er erg fraai uit, met name ook door het "spot" effect. Hierbij even de voor en tegens wat betreft LED verlichting voor gebruik in aquaria zoals ik die tot op heden op internet heb kunnen vinden:

Voordelen:
· Zeer geringe afmetingen
· Werken op een veilige een spanning van 2.5 tot 4.0 volt
· Zijn uitstekend geschikt om te dimmen met eenvoudige middelen.
· Verwaarloosbare warmteafgifte.
· Is zeer energie zuinig en heeft een lange levensduur ( 50.000 -100.000 uur )
· Waterdicht, schokbestendig en vrijwel onbreekbaar.

Nadelen:
· Hogere aanschafkosten. ( nog )
· Als hoofdverlichting (nog) niets/weinig bekend, wat de plantengroei betreft.
· de kleurweergave is (nog) niet op het niveau van de huidige TL lampen.
- lichthoek (wordt wel steeds groter, dus hoeft geen nadeel meer te zijn)

Gezien de snelle ontwikkeling van de LED verlichting staat bij de meeste nadelen dus nog tussen haakjes.

Nu ben ik nieuwsgierig of er meer mensen ervaring hebben met LED verlichting als hoofdverlichting in aquaria, met name ook in verband met de plantengroei.
zonder Discus geen Discussies
#31780 Geplaatst door Frank Kerckhoffs op maandag 21 januari 2008 18:11:01
Hallo Eric,

Ik ben zeer nieuwsgierig mbt LED verlichting. Weet jij toevallig welke led-jes hij gebruikt.

Het zou namelijk een flinke besparing op de energie-rekening betekenen.

Groet,
Frank
5 X Rood Turquoise, 17 X Roodkopzalmpjes, 13 X Corydoras Sterbai, 2 X ramerezi, 10 X Japonica garnalen, XX Anatome Helena.
#31782 Geplaatst door Eric ten Broek op maandag 21 januari 2008 18:19:03
Frank,

hij is nu bezig met Ledjes van 10 mm wit, 11 Lumen. Daarvoor had hij zwakkere Ledjes (weet helaas niet precies welke) maar die waren redelijk zwak op een bakhoogte van 70 cm. Hij werkt met rood, groen, blauw en wit. Hij heeft de ledjes besteld bij: http://www.led1.de Overigens vind je hier ook wat extra informatie http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/
#31791 Geplaatst door Rob Charite op maandag 21 januari 2008 21:10:20
Is ff kijken .
De gemiddelde tl doet toch al gauw een 900 tot 1500 lumen Dat zijn heel wat ledjes wil je het efficient krijgen . Laten we van de 1500 lumen uitgaan . Dat is dus de gemiddelde tl balk waar we er normaliter toch zeker 2 a 3 van gebruiken ? minstens . Dus :
1500 gedeelt door 11 lumen van de leds = 136,36 x 3 ( normaliter tl's ) = 409,09. Volgens leditlight.net verbruiken leds 2,5 tot 5 watt per led ?? Dus laat ik eens zuinig doen en hou 2,5 watt aan
dus 409,09 X 2,5 = 1022,5 watt . lijkt mij niet zo goedkoop.
Mischien reken ik een beetje raar en klopt er geen reet van maar heee het is een forum niet waar en dat alles voor de vissen en planten ??
Voor de vissen maakt het niets uit Maar of de planten er van groeien ??? Handig is dan wel te weten in welk spectrum ze licht uitstralen .
We zien namelijk alleen wat de vissen weer kaatsen . Wat niet "uitgezonden"wordt ?? wordt niet gereflecteerd lijkt mij . Als mijn verhaal klopt ben ik voorlopig niet zo positief over leds en gebruik ik ze voorlopig als maanlicht simulatie in mijn palu
Groetjes Rob C
"Schoonmaken is geen wetenschap en dat is wat we doen "
#31797 Geplaatst door Bert Klijn op maandag 21 januari 2008 21:48:38
Ook ik geloof dat led's nog niet helemaal geschikt zijn voor aquaria,maar nog niet zo lang geleden in een duits aquariumblad een aquarium bewonderd wat commerchieel gezien daarmee zou draaien werken?.

In duitsland zijn ze qua techniek altijd net iets sneller dan wij hier in nederland,we lopen een beetje achter op onze oosterburen maar het komt vaak wat later ook deze kant op dus wie weet.

Maar wel een interesant onderwerp verlichting,ik denk dat we in de toekomst wel wat kunnen gaan besparen zeker als je ziet hoe bv. de verlichting bij auto's steeds beter en sterker wordt.

Zelf heb ik 6 tl balken boven mijn bak van 58 watt. de vsa gebruikt ook 10 watt. dus bij elkaar 420 watt.

Zou ik beter af zijn met 10 x 40 watt.halogeen ? ik weet het niet dus we wachten de ontwikkelingen maar af.

#31805 Geplaatst door Eric ten Broek op maandag 21 januari 2008 23:01:51
Volgens de site zijn de gegevens van de 10 mm led's als volgt:

Technologie: 4 Chip LED
Gehäuse: 10mm wasserklar
Öffnungswinkel: 50°
Spannung: 3,4V
Strom: 80mA typ.
Maximale Helligkeit / Leuchtstärke: 11 Lumen

Volgens mij wordt de berekening dan 1500 lumen / 11 lumen * 3 (TL's) = 410 ledjes * 0,272 W (80MA*3,4V) = 111,52 watt

Ander rekenvoorbeeld:
Men neme LED 5mm warmweiß diffus 1.700mcd (is 214 lumen) Spannung: 3,3V Strom: 15mA typ., 25mA max.

Dan wordt het dus 1500 lumen / 214 lumen * 3 (TL's) = 21 ledjes * 0,082 W (25 MA*3,3V) = 1,73 watt

Ik heb geen verstand van stroom maar nu begin ik aan mezelf te twijfelen 1,73 watt :fronw:

Of de planten het doen is inderdaad de vraag. Verder is het Lumen verhaal nog iets gecompliceerder daar er LED's zijn met verschillende stralingshoeken. Bovendien hebben LED's meer "Candle Power" (het aantal Lumen in één bepaalde richting) dan TL's omdat deze rondom schijnen. Hierdoor denk ik ook dat we niet eenvoudig kunnen zeggen 1500 Lumen TL licht is gelijk aan 1500 Lumen LED licht. Dit doet gelijk dan weer bovenstaande berekeningen teniet.

Al met al een ingewikkelde materie maar vandaar dus ook dit topic Gezien de sterke opkomst van de LED's in ons huishouden, autobranche etc. is het zeker interessant of dit wellicht ook voor ons aquarium toepasbaar is of wordt.
Dus als er mensen zijn die al met LED verlichting werken dan graag hun ervaringen.
#31815 Geplaatst door Jeroen_Jansen op maandag 21 januari 2008 23:47:43
Over het stroomverbruik durf ik geen uitspraak te doen, al kom je op plaatsen als zaklantaarns ook steeds meer led's tegen (meer licht, minder stroom) logischerwijs zou ik dus zeggen dat het stroomvervruik minder is voor meer licht
Over de opbrengst, ik heb dit 1.5 jaar geleden al gezien op een zeewaterbak, en die hebben zeker een berg licht nodig
Volgens de verkoper was het verbruik 50% minder.

Verdere details weet ik niet meer
In de zeewaterbak werd wit met blauw gecmbineerd (en was instelbaar) zo kreeg met het spectrum dat bij zeewater gewenst is, maar dit was instelbaar zodat men ook een spectrum kon krijgen dat veel warmer was en meer aansloot op zoetwater aquaria

#31849 Geplaatst door Michel Behiels op woensdag 23 januari 2008 16:15:11
Heb die Duitse site over leds bekeken .Je hebt het over de gewone leds .
Zijn de powerleds met bijbehorend reflektor niet interessanter om te gebruiken ?Zie op website over Osram powerleds .
Groet Michel

#31854 Geplaatst door Michel Behiels op woensdag 23 januari 2008 18:51:41
op www.led-line.nl staan led tl-balken ter vervanging T8 balken .
Vb. 120 cm led-balk kleur 4500 K -5500 K ; 1000 lumen ; spreiding 60 graden ; verbruik 12W .
Misschien benaderen deze TL-verlichting ?

#31855 Geplaatst door Eric ten Broek op woensdag 23 januari 2008 19:03:38
Michel Behiels schreef:
op www.led-line.nl staan led tl-balken ter vervanging T8 balken .
Vb. 120 cm led-balk kleur 4500 K -5500 K ; 1000 lumen ; spreiding 60 graden ; verbruik 12W .
Misschien benaderen deze TL-verlichting ?

Deze heb ik nu ook gezien. TL 120 cm is dus 36 watt tegenover LED 12W. Scheelt dus aanzienlijk en waarschijnlijk zit er ergens in onze berekeningen qua stroomverbruik dus toch een denkfoutje......