Discus Compleet
u bent hier: VoorpaginaForumMededelingen en NieuwsDe stelling van .... › Zonder diagnose is het goed om medicijnen te gebruiken!

Zonder diagnose is het goed om medicijnen te gebruiken!

#31624 Geplaatst door Niels Rooijackers op dinsdag 15 januari 2008 23:03:12
Denk dat het ook wel wat stres met zich mee geeft, als je iedere keer als ze zich niet lekker voelen een afstrijkje van de vis gaat maken.

Als het ernstig is, is het natuurlijk wel goed voor een goede diagnose.
Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.

Heb zelf overigens geen ervaring met een microscoop.
#31628 Geplaatst door Michel Behiels op dinsdag 15 januari 2008 23:30:25
zoals Paul probeer ik mijn aquarium te beheren met opgedane ervaring uit de koi hobby . Ik heb in de paar jaar dat ik koi heb nog nooit medicijnen in mijn vijver gegooid . Mijn ervaring is dat als de waterwaardes goed zijn en , ZEKER zo belangrijk , als de vissen zich prettig vinden in hun habitat -ruimte,planten en schuilmogelijkheden- dat je dan zelden geconfronteerd wordt met ziektes . Ik heb wel eens een koi die zich niet lekker voelt of ziek is , maar hierbij laat ik de natuur zijn gang . Soms -meestal- geneest hij/zij en soms ook niet , maar hoe erg ik het ook vind - ik koop mijn vissen altijd op emotie- ik ga geen medicatie toedienen voor 1 vis . Probleem is nml ook om de vis te vangen ,waardoor de andere vissen ook zwaar in de stress raken . De koi komen uit mijn hand eten , volgen mij als ik rond de vijver wandel , ik kan ze met mijn handen uit het water tillen , maar als ik met een net het water in ga laten ze zich de hele dag niet meer zien : stress?
Ik denk dat voor discussen en andere vissen hetzelfde geldt . Laat de sterke overleven . Als een vis makkelijk te vangen is wil ik hem wel apart behandelen maar het zijn vaak dezelfde vissen die steeds wat mankeren en sommige worden er sterker van , denk ik ?!...

#31629 Geplaatst door Robert Schipper op dinsdag 15 januari 2008 23:58:59
Om nog even terug te komen op het zoutbadje, in de meest simpele aquarium boeken kom je deze beschrijving tegen, ook dat je niet langer dan max 20 min. dit mag doen en de hoeveelheid zout per liter water, en dat je tijdens de behandeling de vis goed moet blijven opserveren.
Maar dit geld voor elke behandeling .
Na een zoutbehandeling is het het beste de vis in quarantaine te zetten met water dat is behandeld met aqua-tan bijvoorbeeld.
Bij lichte aantasting zou ik de vis gewoon terugplaatsen in de gewone bak die behandeld is met aquatan en eventueel een kleine waterverversing.

Tot dusver deze behandeling.
Verder de algemene behandelingen, bij twijfel altijd informeren, veel ziektes komen toch regelmatig voor dus zijn snel vast te stellen.
Bij twijfel van diagnose gebruik ik wel eens esha 2000 dat breed werkt en naar mijn idee het minst schadelijk is want het word ook gebruikt bij pas opgezette kweekjes, ter voorkoming van het schimmelen van eieren.
Ook pas aangeschafte vissen worden in een quarantaine bak wel eens gezet met dit middel.

Om de boel regelmatig met een afstrijkje te controleren lijkt me iets te veel van het goede, maar ik kan me wel voorstellen dat kostbare dieren dit vaker ondergaan.
In de dierentuin worden dieren ook regelmatig onderzocht dmv bloed en anderen onderzoeken.

Opserveren blijft het belangrijkst, mocht je iets ontdekken , probeer terug te denken wat er in de afgelopen 10 dagen veranderd of gebeurt is.

En wij ondergaan ook geen zware behandelingen bij wat jeuk of als we aan de sch$%t zijn , maar pakken soms wel even een asprientje.

Handel nooit in paniek en bij twijfel niks doen maar eerst informeren.
200x60x60 + bioloog
.
#31630 Geplaatst door Paul Vast op woensdag 16 januari 2008 12:16:24
  • Paul Vast
  • Lid
  • Sinds: 02-01-2008
Quote:
Om de boel regelmatig met een afstrijkje te controleren lijkt me iets te veel van het goede

Helemaal mee eens, maar ik mag toch aannemen dat een discus helemaal niet zo vaak ziek is? Dan zou het dus een zeldzaamheid moeten zijn dat een afstrijkje nodig is.
Sowieso is een afstrijkje ook niet heilig natuurlijk, maar de meeste parasieten zijn dan wel herkenbaar en gericht te bestrijden.
Vele andere aandoeningen heb je niks aan de microscoop, en zal het denk ik toch varen op de ervaring van anderen worden, dus wie weet hoe snel ik ook overstag ben naar toch een zoutbad, maar dan wel na een goede diagnose, en niet op de gok wat zo te zien ook veel mensen doen...
Een vis op het droge, is als een man zonder zijn pc.