Maria Kramer Business Cards
u bent hier: VoorpaginaForumMededelingen en NieuwsDe stelling van .... › Waterverversen in een goed lopend aquarium!

Waterverversen in een goed lopend aquarium!

#26133 Geplaatst door Walter Soestbergen op vrijdag 31 augustus 2007 23:17:07
Hoi Alle,

Nieuwe maand nieuwe ronde.

De stelling is:

In een goed opgezet en lopend aquarium hoeft niet vaker dan 1x per week worden ingegrepen (dwz, waterwissels, plantenvoedsel etcetcetc).

mvgr
namens de redactie van DCH
Het is beter om je mond te houden terwijl de mensen denken dat je niet helemaal spoort, dan dat je je mond open doet en alle twijfel wegneemt!
- mark twain -

http://www.waltersoestbergen.nl/
#26135 Geplaatst door Firmin Dupont op zaterdag 01 september 2007 06:18:46
in een goedlopend aquarium is een waterwissel misschien voldoende " als er absoluut geen overbevolking is !!!,liefst zie ik de hoeveelheid water verdeeld over 2dagen in de week,

maar daar 70% van de bakken overbevolkt zijn,vind ik waterwissels noodzakelijk meermaals in de week,dus het is waterwissels of vissen bestand aanpassen.
grt

#26137 Geplaatst door Rob Bosman op zaterdag 01 september 2007 07:01:59
  • Rob Bosman
  • Lid
  • Sinds: 03-12-2006
Alles hangt natuurlijk samen met filtering, grote van de bak en bezetting.
Maar als alles goed in evenwicht is dan kan je volstaan met 1 x in de 2 a 3 weken verversen.
#26138 Geplaatst door Angelique Roos op zaterdag 01 september 2007 09:20:14
Rob Bosman schreef:
A
Maar als alles goed in evenwicht is dan kan je volstaan met 1 x in de 2 a 3 weken verversen.
Ben ik niet met je eens.Men richt zich voornamelijk op de waardes die man kan meten.Er zijn nog veel meer stoffen in het aquarium die zich kunnen opbouwen(phenolen)en in hogere concentraties de vissen verzwakken.Een keer een weekje over slaan zal niet gelijk de genade klap geven indien men daarvoor frequent onderhoud heeft gepleegd.
Ook snoepen zowel plant als vis van de mineralen en die brengen we juist weer in met een verse plens water.
Dus voor mij is het antwoord liefst wekelijks

#26140 Geplaatst door Rob Bosman op zaterdag 01 september 2007 09:40:17
  • Rob Bosman
  • Lid
Angelique Roos schreef:
Rob Bosman schreef:
A
Ben ik niet met je eens.Men richt zich voornamelijk op de waardes die man kan meten.Er zijn nog veel meer stoffen in het aquarium die zich kunnen opbouwen(phenolen)en in hogere concentraties de vissen verzwakken.Een keer een weekje over slaan zal niet gelijk de genade klap geven indien men daarvoor frequent onderhoud heeft gepleegd.
Ook snoepen zowel plant als vis van de mineralen en die brengen we juist weer in met een verse plens water.
Dus voor mij is het antwoord liefst wekelijks
Klopt dat je niet alles kan meten, maar ik ben van mening dat als je een goed werkend bioloog hebt en een grotebak je kan volstaan met 1 x per 2 wkn, met een grotebak bedoel ik dan wel bakken van 1000 ltr en meer.

Ik heb nu 1500 ltr draaien bak incl bioloog met een visbestand van 1 op 75 ltr en ververs telkens 2/3 is ruim 50 % van me totale water.

Als je een bak hebt van 600 ltr of minder met een overbezetten dan moet jezelfs om de dag verversen, je ziet alles hangt van de hoeveelheid of.

Daarom kan je niet zeggen hoevaak en hoeveel er ververst moet worden.

Grt
#26142 Geplaatst door Angelique Roos op zaterdag 01 september 2007 09:52:43
Rob Bosman schreef:
Daarom kan je niet zeggen hoevaak en hoeveel er ververst moet worden.
Dat ben ik wel geheel met je eens.Een discus zal meer mineralen verbruiken en daarna weer uitscheiden als een kardinaal.
Maar Mijn ervaring is dat juist de "grote"bakken mensen niet kijken op een litertje meer verversen, men heeft bij aanschaf vaak al uitgerekend dat water geen drol kost.

#26143 Geplaatst door Mike Koning op zaterdag 01 september 2007 10:08:45
Het zal mij benieuwen, mijn bak wordt ongeveer 2 kuub, met een bezetting van ongeveer 10-12 discus, een 50 tal cory, en een x aantal kreeften.
Volgens mij is dit dus een bak met een lage bezetting, dus zou graag lezen hoevaak mensen dit zouden verversen.
Give a man a fire and he's warm for the day. But set fire to him and he's warm for the rest of his life.
#26145 Geplaatst door Rob Bosman op zaterdag 01 september 2007 11:02:58
  • Rob Bosman
  • Lid
Mike,
De maten van de nieuwe bak worden bruto 250 x 125 x 100 exacte inhoudt kan ik nog niet bepalen maar zal zeker tegen de 3 m3 zitten.
Ik wil met behulp van een goed filtersysteem eiwitafschuimer en bioloog met DF beginnen met elke 2 wkn 1/3 verversen ca 800 ltr afhankelijk van het vervuilde schuim en meettesten wil ik dit terug gaan brengen/opvoeren naar 3 a 4 weken.
Dit alles is natuurlijk afhankelijk van de werking van het helesysteem en met namen me leiding werk bodem afzuiging enzo.

Velen zullen het er hier niet mee eens zijn denk ik, maar we gaan het zien en volgen.

Grt Rob
#26146 Geplaatst door Mike Koning op zaterdag 01 september 2007 13:13:21
Drie kuub, ok...

Ik denk dat het wel los zal lopen, met je waardes en alles, en ook denk ik dat je een verschrikkelijk stabiele leefomgeving creƫert door zo een grote hoeveelheid water.

Mij benieuwen naar de reacties trouwens,
Give a man a fire and he's warm for the day. But set fire to him and he's warm for the rest of his life.
#26150 Geplaatst door Jeroen_Jansen op zaterdag 01 september 2007 13:57:25
Zoals rob al zegt: je kan niet zomaar bepalen hoe vaak je moet verversen, die afhankelijk van veel factoren.

Wat ik me eerder afvraag: wat kan je doen om deze frequentie terug te dringen
Denk aan, toevoegen van mineralen (die verbruikt worden) meer of minder planten die bepaalde stoffen opnemen, aangepast verlichting...etc
Dus wat kan je doen om een omgeving te creeeren waarbij het water niet alleen minder belast word maar ook voornamelijk zoveel mogelijk ontdaan word van afval stoffen