Discuskwekerij Nhamunda
u bent hier: VoorpaginaForumMededelingen en NieuwsDe stelling van .... › Steriel voer geven aan je vissen

Steriel voer geven aan je vissen

#25090 Geplaatst door Walter Soestbergen op zondag 05 augustus 2007 12:39:20
Tijdens een van mijn speurtochten op het net kwam ik de term gegammastraald voer tegen. In het kort is het een manier om voedsel kiem- en ziektevrij te maken door middel van radio-actieve stralen. Het voedsel wordt dus helemaal steriel.

Zou jij je vissen steriel voedsel geven? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?

Alvast bedankt!
namens de,
redactie van Discus Club Holland
Het is beter om je mond te houden terwijl de mensen denken dat je niet helemaal spoort, dan dat je je mond open doet en alle twijfel wegneemt!
- mark twain -

http://www.waltersoestbergen.nl/
#25091 Geplaatst door Gerjan Pol op zondag 05 augustus 2007 13:07:19
  • Gerjan Pol
  • Lid
  • Sinds: 07-03-2007
Het is net als bij mensen.
Leef je te steriel, dan ben je overal vatbaar voor.
Een beetje bacterien versterkt je immuunsysteem.
Dus geen steriel voer is mijn antwoord

#25094 Geplaatst door Walter Soestbergen op zondag 05 augustus 2007 16:43:08
Hoi Gerjan,

Helemaal mee eens met wat je schrijft maar wist je dat erg veel diepvries eten voor menselijke consuptie deze behandeling al jaren krijgt?

mvgr Walter
Het is beter om je mond te houden terwijl de mensen denken dat je niet helemaal spoort, dan dat je je mond open doet en alle twijfel wegneemt!
- mark twain -

http://www.waltersoestbergen.nl/
#25097 Geplaatst door Gerjan Pol op zondag 05 augustus 2007 21:14:44
  • Gerjan Pol
  • Lid
  • Sinds: 07-03-2007
Daarom voor mij geen diepvries!

#25098 Geplaatst door Erik de Been op zondag 05 augustus 2007 21:36:29
Hoi Walter,

Leuke stelling. Ik weet het zo net nog niet. In principe is het goed om de kiemdruk laag te houden, maar volledig steriel voer is ook weer zo wat.

Nog even voor de volledigheid, ik werk in de voedingsmiddelenindustrie, en doorstralen mag wel maar gebeurt (zeker in europa) zelden. De producten die het meest worden behandeld zijn gedroogde kruiden, deze zijn vaak besmet met spoorvormers, hier kun je een nare vergiftiging van oplopen en ze moeten lang houdbaar zijn. Overigens is niet het meeste diepvriesvoer doorstraald hoor, het diepvriezen zelf is een goede conserveringsmethode, alleen vet blijft langzaam dooroxyderen, de baccies gaan in stasis. Zeker als het diepvriesvoedsel al gaar of geblancheerd is (groenten) is het niet doorstraald. Overigens moet het er bij dit soort producten ook op de verpakking worden vermeld (bij kruiden niet).

Groeten,

Erik

#25116 Geplaatst door Rob Charite op maandag 06 augustus 2007 20:00:09
Gerjan Pol schreef:
Het is net als bij mensen.
Leef je te steriel, dan ben je overal vatbaar voor.
Een beetje bacterien versterkt je immuunsysteem.
Dus geen steriel voer is mijn antwoord
Niet mee eens en het is al zeker niet zoals bij mensen ons immuun systeem werkt toch ff iets anders en als we het dan toch met mensen moeten vergelijken ??? in de middel eeuwen werdt de mens niet zo oud als tegenwoordig . Het sleutel woord is toch Hygiƫne . Anders gezegd ? Als het probleem er niet is hoeft er ook geen oplossing voor gevonden worden .Niet door het lichaam eigen defensie systeem en niet door de baas . Is het probleem er wel en heb je geen weerstand ? tja Het is natuurlijk wel vanaf welke invals hoek je het bekijkt Steriel voer betekent ook geen eventuele extra problemen die je echt niet kan gebruiken . Beter voor de vis beter voor de baas met als resultaat dat eventuele problemen dus alleen van andere vissen afkomen maar das weer een ander probleem . Daarbij is de discus geevolueerd in water met een zeer laag bacterie getal en evolutie fok je er niet in een paar generaties uit .Ik zal gelijk ff een stelling naar Walter p.m.en die is ook wel leuk :)
Groetjes Rob C
"Schoonmaken is geen wetenschap en dat is wat we doen "
#25129 Geplaatst door Marjolein Bouw op maandag 06 augustus 2007 20:46:51
Rob, ik ben maar een dom (donker-) blondje...

Waarom zou je je vissen steriel voer geven als hun leefomgeving ook niet steriel is? (tenzij je uv gebruikt....)

Groetjes Marjolein
redactie DCH
#25133 Geplaatst door Erik de Been op maandag 06 augustus 2007 20:57:46
Daarin heb je gelijk marjolein, de bak is nooit steriel. Daarom kan het toch wel nuttig zijn om steriel voer te geven. Dan krijg je iig niet snel een pathogeen in je bak via het voer...

Hard niezen helpt ookal niet, want daar worden vissen niet ziek van.... Zolang mijn buurman zijn verkouden goudvissen maar niet bij mij komt uitlaten dan....

Gr.

Erik

#25135 Geplaatst door Bert Klijn op maandag 06 augustus 2007 21:35:23
walter

Ik denk dat de vissen er tijdelijk mee geholpen worden.Uiteraard heeft deze manier van voeren geen nadelen tot het moment verschijnt dat wij of iemand zijn vissen weer voorziet van niet bestraald voedsel.
De opgebouwde weerstand zou volgens mij wel eens kunnen overslaan naar een dieptepunt in de weerstand van de vissen.

Ook denk ik dat e.e.a.weer verzonnen is door fabrikanten die over niet al te lange tijd gaan zeggen dat wij hobbyisten dit echt nodig hebben,als dit forum over 10 jaar nog draaid en iemand heeft problemen met zijn vissen dan ligt het aan het kiemvrije bestraalde voedsel wat niet gegeven wordt,die kant kan het wel opgaan.

Ik ben dus een tegenstander van het bestraalde voedsel,maar ik typ dit bericht wel met een glimlach,en eh'leuk zo'n maandelijkse stelling.

#25142 Geplaatst door Ronald de Winter op dinsdag 07 augustus 2007 08:58:16
Ik ben geen voorstander van het gebruik van gammastralen voor ons of -dicusvoer.

Omdat door deze gammastralen je volgens mij niet voor 100% garantie geeft dat alle bacterien gedood zijn.
De gammastralen kunnen wel mutaties geven in de genen van bijvoorbeeld bacterien, waardoor je uiteindelijk met een bijvoorbeeld gammastraal-resistente bacterie zit...of erger met bacterien waartegen geen medicatie bestaat..

Ik vind het dus ook een middel dat je niet moet willen gebruiken, net zoals je niet elke dag een antiobiotica pilletje slikt om eventuele bacterien in je lichaam te doden.

Dit is inderdaad weer een middel dat toegepast wordt door fabrikanten met de grootste reden de verkoop.
Want gegammastraal voer staat zo mooi op de verpakking..

Sommige producten zoals aardappelen worden ook gegammastraalt om te zorgen dat ze niet uit gaan schieten.
Dat terwijl we eigenlijk het gehele jaar door verse aardappelen kunnen kopen.

Ben dus geen voorstander ookal zie ik best dat het op sommige gebieden voordelen kan geven (zoals de kruiden van Erik), maar alleen als vaststaat dat het niet bestralen een groter risico of nadeel opleverd dan het wel bestralen..
Ik zie dat iig niet bij discusvoer.

Grtz.